Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"CMOS checksum is invalid" - är det en varning om att batteriet börjar bli dåligt?


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Tjejen får då och då upp "CMOS is invalid" vid uppstart.

 

Är detta en varning om att batteriet börjar bli dåligt?

 

Om inte, hur vet man att byta batteri innan detta uppstår?

 

Måste man veta exakt vilken datormodell det ska vara till, eller är det samma till alla datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det KAN vara det men inte helt säker. När batteriet är slut brukar datorn tappa klockan och inställningar. Om BIOS öppnas, hur ser det där? Alla inställningar kvar, kommer den ihåg dem?

 

Är det en vanlig stationär så är det vanligen ett vanligt CR2032 batteri eller liknande. Öppna datorn och kika efter.

Enkelt och billigt att testa.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste kolla upp mer, hon kommer inte riktigt ihåg de exakta orden. Återkommer senare. Det är i alla fall en stationär dator och knappcellsbatterier brukar vara lätta att byta. De artiklar jag hittat beskriver ett pyttelitet batteri som det nästan krävs en tekniker till, så jag blev lite orolig. Men det kanske bara gäller bärbara datorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"CMOS checksum is invalid" är det. Ska ändra rubriken.

 

Vet inte om jag hinner kolla upp allt idag men hon har tagit en bild som ni gärna får kommentera under tiden, om det är något som behöver tilläggas till länken som Cecilia postade.

 

773647117_CMOSproblem.jpg.93cfad8d6c512b0ec17d8ea4f0711577.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Tomas E changed the title to "CMOS checksum is invalid" - är det en varning om att batteriet börjar bli dåligt?

Mest troligt är det bara batteriet som behöver bytas eftersom inloggningsrutan kommer upp efter omstart. Men frågan är hur man gör, här är några bilder. Grafikkortet sitter lite i vägen. Det verkar heller inte vara jättelätt att ta bort.

 

Översikt innanmäte.

168848163_versiktinnanmte.thumb.jpg.2b6c6a611582399a7819527de1bcadfc.jpg

 

 

Batteri i närbild.

1803558943_Batteri1(2)_LI.thumb.jpg.8eff46b9435b1b2ddf823f8bfff63850.jpg

 

 

Det finns två skruvar på utsidan. A håller grafikkortet och B verkar hålla hela yttre plåten. I de inringade nedsänkningarna vid C ser det ut som två inslagna "tappar" som verkar göra att plåten är "nitad" där. Har känt lite på den men vill inte bända och bryta alltför mycket innan jag vet säkert hur man gör. Ser att B-skruven ser sliten ut på bilden men den är i bra skick. Gick utan problem att lossa och skruva fast igen.

187073806_Skruvarutsida_LI(3).thumb.jpg.176dae56d7601fc864c0c1e47ea9884f.jpg

 

 

På nåt sätt måste man lossa plåten så att de inringade tapparna - bara en tapp i detta fall - släpper greppet.

1117399030_Tapparpgrafikkort.thumb.jpg.ff6a97c58ae6e6525a801094ea08853f.jpg

 

 

Den här skruven ser ut att fästa i en plåt på baksidan som går till samma plåt som håller resten av grafikkortet.

332152959_Skruvgrafikkortupptill_LI.thumb.jpg.44665e7ab9917d8558e76283a765ec4f.jpg

 

 

Här är den plåten, lite svår att urskilja, svår att fota av.

1044269138_Grafikkortfsteundertill_LI(2).jpg.871eed792a71276ef401812ae1a6f573.jpg

 

 

Sammanfattningsvis är problemet att grafikkortet sitter fast både vertikalt och horisontellt på såna ställen som verkar krångliga att börja pilla med. Att lossa batteriet utan att först ta bort grafikkortet känns inte alls säkert. Batteriet verkar sitta stumt mot alla kanter. Kan inte känna att det fjädrar åt något håll, men å andra sidan kommer man i princip inte åt att trycka från andra håll än från ovansidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här sättet att fästa instickskort är väldigt vanligt på fabriksbyggda datorer.

 

I ditt fall räcker det med att du lossar på de två skruvarna som du märkt med A respektive B.

När du lossat dem skall den plåt de fäster kunna vinklas upp och plockas bort.

På så sätt frigör du grafikkortet, som inte skall skiljas från sin fästplåt med någon skruv (dina två sista bilder i ditt inlägg).

 

Däremot sitter kortet fast i bakkanten (längst in på moderkortet) med en låsklack som du lossar med ett enkelt fingergrepp. Därefter är det bara att plocka bort grafikkortet och därmed också kunna byta batteriet.

 

Ibland måste man "lirka" lite med plåten då den kan vara något ologisk att plocka bort. För det mesta är det väldigt enkelt.

Redigerad av X-Men
Korrigerat ordet "i stickskort" till det korrekta "instickskort".
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent logiskt borde det vara skruv A som är nyckeln. Om den är borta så borde det gå att dra grafikkortet mot dig så att det går fritt från metalltungan i andra ändan, men jag har aldrig sett denna konstruktion.

Vad är det för dator och grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev X-Men:

Det här sättet att fästa instickskort är väldigt vanligt på fabriksbyggda datorer.

 

I ditt fall räcker det med att du lossar på de två skruvarna som du märkt med A respektive B.

När du lossat dem skall den plåt de fäster kunna vinklas upp och plockas bort.

På så sätt frigör du grafikkortet, som inte skall skiljas från sin fästplåt med någon skruv (dina två sista bilder i ditt inlägg).

 

Däremot sitter kortet fast i bakkanten (längst in på moderkortet) med en låsklack som du lossar med ett enkelt fingergrepp. Därefter är det bara att plocka bort grafikkortet och därmed också kunna byta batteriet.

 

Ibland måste man "lirka" lite med plåten då den kan vara något ologisk att plocka bort. För det mesta är det väldigt enkelt.

Tack så jättemycket!

 

Jo just det, det sitter fast i bakkanten också. Glömde ta bild på låsklacken men jag såg den.

 

Det här får bli morgondagens projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Rent logiskt borde det vara skruv A som är nyckeln. Om den är borta så borde det gå att dra grafikkortet mot dig så att det går fritt från metalltungan i andra ändan, men jag har aldrig sett denna konstruktion.

Vad är det för dator och grafikkort?

Det var så jag också resonerade, men sen såg jag skruv B också.

 

Har inte modellnamnet i huvudet men det är en rätt modern skrivbordsmodell av  HP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.jpeg.1a0fd9a615abf800ba9b562e568c0427.jpeg
 

I överkanten på batteribilden finns det en återfjädrande "koppling".

Tryck försiktigt med antingen ett finger eller en platt mejsel den kopparfärgade fjädringen ut från batteriet ("norr ut") så får du en liten glipa som gör att du kan pilla ut batteriet.

 

Hoppas du förstår vad jag skriver. Har "fixat" din bild så du ser var jag syftar då jag sitter med en surfplatta och kan inte rita på bilden.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev X-Men:

image.jpeg.1a0fd9a615abf800ba9b562e568c0427.jpeg
 

I överkanten på batteribilden finns det en återfjädrande "koppling".

Tryck försiktigt med antingen ett finger eller en platt mejsel den kopparfärgade fjädringen ut från batteriet ("norr ut") så får du en liten glipa som gör att du kan pilla ut batteriet.

 

Hoppas du förstår vad jag skriver. Har "fixat" din bild så du ser var jag syftar då jag sitter med en surfplatta och kan inte rita på bilden.

Tack!

Ska prova igen då. Jag tryckte lite försiktigt förut med en mejsel, men eftersom inget hände så tänkte jag att det kanske är nån slags el-koppling mot batteriet och var rädd att det skulle kunna kortsluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet är bytt. :)

 

Datorn gick igång av sig själv när jag slog på strömmen. Sen tror jag att den startade om när den upptäckte det tidigare felet. Det kom dock inget meddelande vilket jag tolkar som att den reparerade sig själv under omstarten, för sen var det bara att logga in. Inget "CMOS checksum is invalid" alltså.

 

Antar att den kan lagra de rätta värdena efter omstart i och med att batteriet ger nog med ström?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Tack!

Ska prova igen då. Jag tryckte lite försiktigt förut med en mejsel, men eftersom inget hände så tänkte jag att det kanske är nån slags el-koppling mot batteriet och var rädd att det skulle kunna kortsluta.

Batteriets ovansida är den del som har kontakt med "låsfjärdringen". Sålunda utgör den pluspolen på batteriet.

 

Bladfjädern som sitter under batteriet utgör minuspolen.

Det finns en liten risk att kortsluta polerna på batteriet. Med andra ord är det ganska säkert att inte riskera detta.

 

Exempel på personer som plockat ut batteriet med en pincett av metall finns, eller liten plattång i metall. Det är ett högst olämpligt sätt att ta bort och sätta i batteriet då de blir kortslutet via verktyget.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Tomas E:

Batteriet är bytt. :)

 

Datorn gick igång av sig själv när jag slog på strömmen. 
 

Antar att den kan lagra de rätta värdena efter omstart i och med att batteriet ger nog med ström?

Så bra!

 

Datorn kan mycket väl ha startat om av sig själv. Vid uppstart första gången efter batteribytet registrerade nog BIOS att den åter har tillgång till energi.

BIOS "nollställer" alla inställningar och ändrar dem till "default" - värden.

För att spara dessa inställningar och sedan fungera med dem startar datorn om. Vid omstarten läser BIOS in alla inställningar och datorn kan starta normalt.

 

Förslagsvis går du in i BIOS och gör de ändringar som är lämpliga, som tid och datum. Då kommer Windows att läsa in rätt tid och datum vid uppstart innan Windows synkar med klockan via internet.

 

Kul att allt funkar igen!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev X-Men:

Batteriets ovansida är den del som har kontakt med "låsfjärdringen". Sålunda utgör den pluspolen på batteriet.

 

Bladfjädern som sitter under batteriet utgör minuspolen.

Det finns en liten risk att kortsluta polerna på batteriet. Med andra ord är det ganska säkert att inte riskera detta.

Efter att jag tagit bort batteriet såg jag det med polerna och att pluspolens kontaktyta är ganska stor på batteriet så - som du säger - är risken för kortslutning inte särskilt stor. Jag tycker hursomhelst att man skulle ha använt den typ av batterihållare där man kan pressa batteriet åt sidan för att ta ut det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev X-Men:

Förslagsvis går du in i BIOS och gör de ändringar som är lämpliga, som tid och datum. Då kommer Windows att läsa in rätt tid och datum vid uppstart innan Windows synkar med klockan via internet.

Men om tid och datum redan är synkade via internet, räcker inte det? Om man ändrar det manuellt i BIOS blir ju bara datum rätt. Man ska ha mycket tur om man lyckas ställa klockan på sekunden lika som den tid som fås från internet.

 

Varför är det en fördel att Windows kan läsa in datum och "ungefär rätt tid"? Vad används det till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Tomas E:

Men om tid och datum redan är synkade via internet, räcker inte det? Om man ändrar det manuellt i BIOS blir ju bara datum rätt. Man ska ha mycket tur om man lyckas ställa klockan på sekunden lika som den tid som fås från internet.

 

Varför är det en fördel att Windows kan läsa in datum och "ungefär rätt tid"? Vad används det till?

Det är en fördel om BIOS har rätt tid och datum. Det behöver inte vara på sekunden utan fungerar fint även om det är en timme fel.

 

Fördelen med att BIOS har rätt tid och datum är om du inte har internetuppkoppling och gör uppdateringar kommer Windows inte att riskera att ge ett felmeddelande. Det finns tillfällen där Windows kan ge felmeddelanden och inte installera uppdateringar, drivrutiner och annat bara för att datorn upplevs som "för gammal" för att de skall fungera. 
 

Windows synkar tiden till internet när internet finns. När du inte har internetanslutning kommer datorn att visa den tid och det datum som finns i BIOS.

Tid och datum bör ställas in enligt "normaltid", även när det görs under sommarmånaderna. Återigen, när datorn inte har internetanslutning visas tid/datum i enlighet med BIOS. 
Under sommarmånaderna då klockan ställs enligt "sommartid", kompenserar Windows för denna tidsändring. Är BIOS inställd på "sommartid" kommer Windows att visa fel tid under sommartidsperioden när datorn inte har internetanslutning.

 

Rätt inställd tid i BIOS är således en fördel för att undvika onödiga felmeddelanden som är relaterad till tid och datum.

 

De nyaste moderkorten på marknaden behöver man inte alltid göra detta i BIOS. Moderkortens BIOS hämtar tid och datum när datorn är ansluten till internet och ställer per automatik in tid/datum själv.

Jag har testat detta på mitt Asus ROG Strix Z590-F flera gånger och BIOS (UEFI mer korrekt) ställer in tid/datum så snart internetanslutning finns.

Det gäller inte äldre moderkort.

Redigerad av X-Men
Korrigerat felstavning
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började leta efter information att citera, om att BIOS-tiden bör vara någorlunda korrekt. Ser att X-Men redan svarat men jag kompletterar ändå med lite mer information. 


Följande gäller i alla fall för lite äldre datorer (se också sista stycket i X-Mens inlägg).

"Helt riktigt ska det gå att uppdatera Windowstiden även om BIOS-batteriet är dåligt, under förutsättning att du först ställer tiden någorlunda. Tidssynkroniseringen fungerar nämligen inte om Windowstiden skiljer allt för mycket mot den riktiga."
Ingen tidssynkronisering - Datormagazin

 

Och i samband med BIOS, batteriet och tiden passar det bra att länka till följande artikel - "Det händer när du startar din dator". En ordentlig genomgång om vad som händer när man startar datorn, av Jörgen Städje. Texten är indelad i sju avsnitt, se länkarna i slutet av varje del.


I avsnitt 2 står det:
"En enda enhet kraftförsörjer sig själv och det är realtidsklockan, som är batteridriven. Klockan måste gå någorlunda rätt även om all kraft är borta och kontakt med en NTP-server saknas. När kraften kommer tillbaka, laddas realtidsklockans batteri, om den är av den laddbara typen."
Det händer när du startar din dator (sweclockers.com)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev X-Men:

Det är en fördel om BIOS har rätt tid och datum. Det behöver inte vara på sekunden utan fungerar fint även om det är en timme fel.

 

Fördelen med att BIOS har rätt tid och datum är om du inte har internetuppkoppling och gör uppdateringar kommer Windows inte att riskera att ge ett felmeddelande. Det finns tillfällen där Windows kan ge felmeddelanden och inte installera uppdateringar, drivrutiner och annat bara för att datorn upplevs som "för gammal" för att de skall fungera. 
 

Windows synkar tiden till internet när internet finns. När du inte har internetanslutning kommer datorn att visa den tid och det datum som finns i BIOS.

Tid och datum bör ställas in enligt "normaltid", även när det görs under sommarmånaderna. Återigen, när datorn inte har internetanslutning visas tid/datum i enlighet med BIOS. 
Under sommarmånaderna då klockan ställs enligt "sommartid", kompenserar Windows för denna tidsändring. Är BIOS inställd på "sommartid" kommer Windows att visa fel tid under sommartidsperioden när datorn inte har internetanslutning.

 

Rätt inställd tid i BIOS är således en fördel för att undvika onödiga felmeddelanden som är relaterad till tid och datum.

 

De nyaste moderkorten på marknaden behöver man inte alltid göra detta i BIOS. Moderkortens BIOS hämtar tid och datum när datorn är ansluten till internet och ställer per automatik in tid/datum själv.

Jag har testat detta på mitt Asus ROG Strix Z590-F flera gånger och BIOS (UEFI mer korrekt) ställer in tid/datum så snart internetanslutning finns.

Det gäller inte äldre moderkort.

Tack för info!

Datorn är bara 2 1/2 år gammal och det kan knappast räknas som en äldre dator, men jag ska kolla datum och tid i BIOS vid tillfälle. Eftersom datorn startar snabbare med internetuppkoppling har vi som en regel att alltid slå på routern först. Det kom för övrigt uppdateringar för Windows så det borde fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2,5 år gammal dator och redan ett backupbatteri som är dåligt är väldigt kort tid. Jag har moderkort som är 7 år gamla där batteriet fortfarande klarar att hålla inställningar. Men batteriet kan ha varit dåligt från start.

 

Kom ihåg att alla nyare moderkort inte har funktionen att per automatik lagra rätt tid och datum vid internetuppkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev X-Men:

2,5 år gammal dator och redan ett backupbatteri som är dåligt är väldigt kort tid. Jag har moderkort som är 7 år gamla där batteriet fortfarande klarar att hålla inställningar. Men batteriet kan ha varit dåligt från start.

 

Kom ihåg att alla nyare moderkort inte har funktionen att per automatik lagra rätt tid och datum vid internetuppkoppling.

Jo det är i kortaste laget tycker nog jag med. Kanske har att göra med att datorn inte används alltför ofta. Men vad jag har uppfattat som normal livslängd tidigare för CR2032 i datorer är ca 3 år. 7 år låter extremt länge, men det är ju bättre ju längre det räcker.

 

Tillägger:

Det var inte något känt märke för övrigt på batteriet, kan vara därför.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite kuriosa bara om det tillåts.
Min förra Dell-dator som jag hade fram till 2014 sades enligt handboken ha ett CR2032 batteri som håller i 10 år. Det gjorde det - sånär som på 3 veckor. Bra gjort!
 

Sämre tur hade jag med brandvarnarens 10-års batteri (en helt annan sort) som min dåvarande hyresvärd satte upp. Bara efter 1 och ett halvt år vaknade jag mitt natten av att batteriet signalerade att det håller på att ta slut. Hade inte kontaktlinserna i så jag såg knappt något men jag ställde mig på en stol och hackade loss batteriet med en sopborste med skaft. 

Dagen efter meddelade jag värden att jag vill ha ett nytt batteri. Det höll han inte med om, det skulle jag få skaffa själv. Det gjorde mig rasande arg; är jag lovad en utrustning med 10-års batteri så ska jag ha det. Fick det så småningom. 
(Lite mer kuriosa: är man kvinna så måste man stundtals bli rasande för att få sin rätt.)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...