Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bytt router - bara vissa enheter funkar mot Internet


TyB
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Har bytt router från en äldre Apple Extreme till en ny ASUS som ska klara WiFi ax

Har haft strul med att få igång denna router, men just nu funkar en portabel HP Laptop och en av telefonerna via Wi-Fi. En annan Apple stationär funkar inte mot Wi-Fi liksom 2 Apple iPads

Hur kan jag felsöka?

Med vänlig hälsning,

Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev TyB:

Hur kan jag felsöka?

Först får du kolla om enheterna kan anslutas till ditt lokala nätverk (trådlöst eller med kabel). Fungerar det så kan man undra varför trafik från en del enheter sen inte kan slussas vidare till internet. Rimligtvis har du försökt ansluta även de krånglande enheterna till det nya trådlösa nätverket, och att du då kan se att apparaterna listar ditt nya WiFi. Eller visas det inte i listan över trådlösa nätverk som finns i närheten?

 

Din "Apple stationär" antar jag fungerar ansluten med kabel, du skriver att den inte fungerar mot Wifi.


I alla fall en början. Kanske leder det till följdfrågor som hjälper forumet att komma närmare en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt tillbaka till min gamla router (Apple Extreme), och nu funkar endast min iPhone av alla enheter - men bara till ca 75% av bandbredden 100 Mbit. Kör just nu min stationär Apple iMac via 4G på telefonen

Märkligt fel - antingen borde alla enheter funka eller så ingen alls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev TyB:

Märkligt fel - antingen borde alla enheter funka eller så ingen alls

Nej, den slutsatsen kan man inte dra. Det kan t ex handla om att en ny router är konfigurerad med en högre lägstanivå för krypteringen av trådlöst nätverk. Högre än vad en del av enheterna man vill ansluta klarar av. Kan också handla om frekvensbanden, 2,4 och 5 GHz. Förmodligen inte så fabriksinställt, men om routern endast använder 5 GHz-bandet och en del enheter inte kan hantera det bandet så kan de heller inte ansluta.


Det beskrivna är mer ett svar på påståendet än tips för att lösa problemet. Men kan ändå kanske ge någon ny idé om problemet.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs

Logga in i routern och kontrollera inställningarna för den.

Frekvensband, säkerhet, lösenord osv.

På enheter som bråkar kontrollera vilket nät/frekvens de kopplar upp sig.

Om du har matat in "rätt" login (eller anslutit via WPS eller QR-kod)  och det inte fungerar, testa att glömma nätverket och anslut igen.

 

Men det ska sägas, haft liknande problem själv med en router från Telia. En surfplatta (den senaste, modernaste) kunde helt enkelt inte anslutas till den routern. Det gick inte, eller kanske rättare sagt jag gav upp och startade upp min inte så gamla Asus-router istället. Det hade nog gått att lösa men Telia-routern saknar funktioner jag vill ha på en router, beslutet var inte svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips - jag har gett upp.

Nu inväntar jag installationshjälp från Elgiganten som jag beställt

Internetleverantören har felsökt utan resultat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tänk på att endast använda bokstäverna a - z , A - Z, och siffrorna 1 - 0 samt .     

i SSID och Lösenord till Wifi.

För att inte ställa till problem för utrustning anpassad i grunden till USA "tangentbord".

Som jag ser det.

 

Och så en sak till,

uppdatera firmware i ASUS routern om du inte redan har senaste firmware installerad....

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...