Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PDF-blankett i Excel


mr Nobody
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Går det att lägga in en redigerbar blankett i PDF-format på ett blad i en arbetsbok där

många av uppgifterna hämtas från ett annat blad i samma arbetsbok och som sen

fylls i automatiskt på blanketten?

Den här blanketten kommer ifrån en myndighet så jag kan tyvärr inte göra någon egen 

som är snarlik utan jag måste använda rätt blankett.

Likaså behöver blanketten ligga i arbetsboken då det kommer vara andra kollegor 

som skall använda denna arbetsbok hos sig.

 

mvh P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man lägger in blanketten som en bild i sidhuvudet kan man fejka lite..

 

image.png.3b8b93907fd7789cb16267fbc559f888.png

 

Här ett skärmklipp från eforum och sedan ett datum inskrivet i F15

Publicera som PDF för att skicka in till myndigheten, om det är det som måste göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har gjort som du gjorde och det blir ganska bra efter mycket pill med cellernas storlek.

Allting hamnar på rätt ställe men när jag sen ska skriva ut det så har bilden flyttat på sig i sidled

och nästan all information hamnar då på fel ställe.

Jag har prövat med olika värden på sidmarginalerna och jag har också prövat att beskära bilden men inget hjälper.

 Går det att låsa bilden på något sätt så att den inte rör sig vid utskriften?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Mikael, jag provade enligt länken du skickade i sista inlägget och nu har jag lyckats fått

till det så att bilden är låst och den ändras inget när man skriver ut. 

Jag har också fått till texten med att lägga till textrutor på rätt ställen och koppla 

dessa mot celler så att det blir rätt text överallt.

Även fått till det med kryssrutorna också.

 

En fråga som kvarstår, går det att låsa textrutorna så att man inte ändrar något av misstag?

Har försökt och ändra i egenskaperna men får inte till det med skyddet.

Hittar heller inget vettigt när jag söker på detta. 

Har provat att ändra på värdet i "Enabled", textrutan blir skyddad då men då blir också

texten grå istället för svart. Går det att gå runt detta eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man ska skydda något så måste man väl *) först avmarkera skydd, ex. för en cell eller en kryssruta och därefter välja att skydda bladet?

 

 

*) Jag har stängt av Windows-/jobbardatorn men så fungerar det i Gnumeric i Linux åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-28 22:15, skrev Mikael63:

När man ska skydda något så måste man väl *) först avmarkera skydd, ex. för en cell eller en kryssruta och därefter välja att skydda bladet?

Så är det, cellerna har skyddet påslaget ("förberett") från början men "huvudströmbrytaren" är inte på. Det gör man först efter att skyddet för de celler man vill kunna editera avaktiverats. Kan tyckas bakfram men det är mer praktiskt så, annars blir det många celler att markera för att skyddas.


Men jag förstår inte hela hanteringen. Om myndighetens blankett måste användas så är det väl för att den ska skickas tillbaka ifylld. Och tanken med att ha den i arbetsboken, och få den automatiskt ifylld, förstår jag. Förutsatt att blanketten kan plockas ut ur Excel-filen igen, och skickas (ifylld).


Om blanketten endast fungerar som en "grafisk mall", för att fylla i cellerna i Excel-filen, då förstår jag inte kravet på att myndighetens blankett måste användas.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Blanketten skall skickas ifylld till myndigheten och blanketten går nu att skriva ut separat ifrån arbetsboken.

Blanketten var sparad i original som en ifyllbar PDF och det som var problemet var att få arbetsboken att fylla 

i rätt fält och så att det vart rätt rent grafiskt. 

Nu när man skriver ut den ifrån arbetsboken så kan man inte se om det är original-PDFen som har använts eller

om den kommer ifrån arbetsboken.

Med arbetsboken som jag har gjort iordning så behöver den informationen som man måste fylla i endast göras

på ett ställe istället för att man ska skriva samma sak på flera olika ställen och i flera olika dokument.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...