Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klarna spammar


dosman
 Share

Rekommendera Poster

Företag anlitar ofta Klarna för betalningar. Men företaget har efter ett köp jag gjort på Internet börjat spamma mig - och säkert många fler. Ska ett seriöst företag hålla på så?

 

Nu senast tjatar de om att jag ska skaffa deras app. Tidigare i samband med 'Black Friday' skickade de ett mail att jag skulle 'ta det lugnt' den dagen. Vad f-n har de med mitt privatliv att göra!? Hur blir man av med Klarna. De har förstås en 'No-reply'- adress och ingen länk för 'avregistrering' för fler tjat-mail.
Funderar på att sluta handla på Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer Klarna där detta är möjligt.

Har inte fått något spam från dem, får statusuppdateringar när köp är gjort, när köp kan betalas, när köpet är betalt.

 

1 timme sedan, skrev dosman:

och ingen länk för 'avregistrering' för fler tjat-mail.

 

image.png.8356c4ca9bb1843d76c8b99ab662f40e.png

 

 

Tillägg/mittåt!

Jodå, jag får också reklam ser jag nu när jag kollar papperskorgen. Jag märker knappt av dessa då jag är van att snabbt "svajpa" bort sådant, utan att jag tänker på det.

Redigerad av Mikael63
mittåt
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer också Klarna där det går, har lärt mig att det finns en trygghet med detta företag, händer något med butiken jag handlar hos, strular eller något, så kan jag enkelt stoppa betalningen och kontakta Klarna,så hjälper dom till att lösa detta.

Har råkat ut några ggr av detta, utmärkt support från Klarna.

 

Visst får man lite reklam, men som Mikael63 säger, så är det enkelt att solla bort sådant.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt.
Jag har använt Klarna i flera år och får aldrig några reklammail. Bara mail om att något ska betalas eller att det nu är betalt. Jag har nu hälsosam fobi mot all reklam så jag låter alla företag veta att jag inte vill se sånt i min mailkorg, t.ex. så som Mikael63 beskriver. Respekteras inte det så hamnar de på spam-listan illa kvickt.

Däremot tycker jag att Klarnas mobilapp är onödigt "bloated" dvs fylld med fenomenalt ointressanta förslag om att handla på olika ställen. Använder den bara till att markera att jag vill betala allt "idag" för de räkningar som inte dras direkt från bankkontot och för att se om det finns något obetalt, eller deras virtuella kort som man kan radera när man inte vill att det ska gå att dra pengar ifrån den längre.

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hakinger:

Däremot tycker jag att Klarnas mobilapp är onödigt "bloated" dvs fylld med fenomenalt ointressanta förslag

Instämmer till fullo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hakinger:

Jag har använt Klarna i flera år och får aldrig några reklammail.

Jag loggade nyligen in för att kolla en gammal faktura och rätt omgående kom ett mejl om Klarna-appen.


Att företag använder tjänster hos andra företag är förstås vanligt, t ex betalfunktioner. Men jag vill bara kunna handla och betala. Klarna tycker jag bara är "påflugna", ser för min del inget som helst värde med deras inblandning. Men ibland är det svårt att undvika dem.


"Vi vill bli en del av vardagen för svenska konsumenter, och vi vill bli det genom att skapa återkommande friktionsfria shoppingupplevelser."

Varför har Klarna fått 200 klagomål till Konsumentverket? | Klarna Sverige

 

Vadå shoppingupplevelse? Shopping ser jag som ett beteende, handlande för handlandets skull. Jag köper något när jag behöver eller vill ha en vara eller en tjänst.


Läser man hos t ex Reco och Trustpilot så är det mest klagomål. Men det är ju också vanligtvis de med klagomål som skriver. Men hittade en artikel hos Sveriges Konsumenter och deras bedömningen får man väl anse mer genomarbetad.

Klarna är otydliga och lockar till konsumtionslån - Sveriges Konsumenter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Mikael63:

Däremot tycker jag att Klarnas mobilapp är onödigt "bloated" dvs fylld med fenomenalt ointressanta förslag

Tyvärr vill nästa alla känna mer pengar

Har möjlighet bygga i  reklam och allt annat som inte har grund funktion att gör.  

När ska dessa bolag förstå det är vi konsumenter som bestämmer vad vill ha 

Samma sak gäller hemsidor

 

Låt oss ta tillbaka rätt information som vi vill bestämma över 0 eller några st 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Jag loggade nyligen in för att kolla en gammal faktura och rätt omgående kom ett mejl om Klarna-appen.


Att företag använder tjänster hos andra företag är förstås vanligt, t ex betalfunktioner. Men jag vill bara kunna handla och betala. Klarna tycker jag bara är "påflugna", ser för min del inget som helst värde med deras inblandning. Men ibland är det svårt att undvika dem.


"Vi vill bli en del av vardagen för svenska konsumenter, och vi vill bli det genom att skapa återkommande friktionsfria shoppingupplevelser."

Varför har Klarna fått 200 klagomål till Konsumentverket? | Klarna Sverige

 

Vadå shoppingupplevelse? Shopping ser jag som ett beteende, handlande för handlandets skull. Jag köper något när jag behöver eller vill ha en vara eller en tjänst.


Läser man hos t ex Reco och Trustpilot så är det mest klagomål. Men det är ju också vanligtvis de med klagomål som skriver. Men hittade en artikel hos Sveriges Konsumenter och deras bedömningen får man väl anse mer genomarbetad.

Klarna är otydliga och lockar till konsumtionslån - Sveriges Konsumenter

 

Ah, det kanske är för att jag redan har appen som jag slipper allt spam i mailen från dem? Jag för min del finner ett värde i den då jag alltid får en notis när kortet används så det blir i princip omöjligt att missa en räkning, om man nu medvetet inte ignorerar dem förstås.

Så fort det plingar i telefonen så betalar jag (om det överstiger summan jag satt att Klarna får dra direkt från mitt bankkonto).
Annat var det när Klarna startade kan man lugnt säga. Jag är nästan neurotisk med att betala räkningar och fått påminnelse om räkning kanske en handfull gånger under mitt liv, än färre såpass att jag varit tvungen att betala förseningsavgift, men när jag använde Klarna när de startade i begynnelsen fick jag betala "förseningsavgift" flera gånger under de 7-8 månaderna jag använde Klarna på den tiden. De hade helt klart satt i system att inte skicka mail med betalningsuppgifterna i tid så att man blev tvungen att betala förseningsavgiften.

Men är det svårt att undvika Klarna verkligen? Kanske är jag inte uppmärksam nog eller "hemmablind" så att säga, men jag tycker mig ha sett sedvanliga kredit- betalkort- fakturasalternativ, och numera Swish allt oftare, på alla sajter som jag använt Klarna på. Eller finns det sajter som bara har Klarna som betalningsalternativ?


*edit* Det känns som längre, men kom att tänka på att jag egentligen bara använt Klarna i ett par år faktiskt. Tog dem när jag skaffade iPhone och min bank ville ha årsavgift(!) för ett kreditkort (som om de inte tjänade tillräckligt på avgifterna de får in varje gång man handlar med betal/kreditkortet) och erbjöd inte ens Apple Pay. Klarna har inget trams med årsavgift och fungerade direkt med Apple Pay. Och eftersom de verkade ha släppt sin tidigare strategi så tänkte jag att jag ger dem en chans till.
 

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Hakinger:

Men är det svårt att undvika Klarna verkligen? Kanske är jag inte uppmärksam nog eller "hemmablind" så att säga, men jag tycker mig ha sett sedvanliga kredit- betalkort- fakturasalternativ, och numera Swish allt oftare, på alla sajter som jag använt Klarna på. Eller finns det sajter som bara har Klarna som betalningsalternativ?

Nu under julhandeln har jag sett butiker som låter alla transaktioner gå via Klarna så att även när man väljer betalning med bankkort så verkar det gå via Klarna och man måste se till att välja bort att Klarna ska spara data för sin autoifyllnadsfunktion. Men något spam från Klarna kan jag inte komma ihåg att jag har fått fast jag har valt att få faktura från dem ibland.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tidigare alltid tyckt Klarna var värt den lilla reklam som ramlade in, har dock slutat använda dem sedan Dela Upp-alternativet slopades. Men finns avreg-länkar som tidigare nämnts i alla de mail jag fått, har bara inte brytt mig. Att sluta med näthandel bara för att man får lite reklam känns kanske lite drastiskt, hur skönt är det inte att slippa springa i butiker? (där det dessutom också flööööödar av reklam vart man än vänder sig 😃, för att inte nämna jobbiga butiksbiträden som försöker få en att köpa mer än man vill )

Redigerad av Anjuna Moon
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Anjuna Moon:

Har tidigare alltid tyckt Klarna var värt den lilla reklam som ramlade in, har dock slutat använda dem sedan Dela Upp-alternativet slopades.

Dela upp kan man göra i appen eller när man utför köpet.

(det är väl det Klarna tjänar bäst på)

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...