Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Redigera en mall


Pelle Penna
 Share

Rekommendera Poster

När man använder word så finns det ju en mängd färdiga mallar som man kan använda. Jag skulle vilja redigera en sådan mall men hittar inte hur jag ska göra. Vanliga mallar som jag skapar själv är inga problem men den här?

Dokumentet är en liggande A4 som heter Presentkort för firande av årsdag. Där vill jag göra om lite på framsidan med text osv och det är inga problem.  Det ska bli en fribiljett.
Problemet uppstår när jag gör en sida till för då kommer samma bild även på nästa sida och det vill jag inte men jag kan inte få bort denna på sida 2 

image.png.558f4f35af41042356a3b1b15ab9a546.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Stafstaf:

Har du länk till presentkort kort 

Så kan jag försöka hjälpa till 

Nej

Det ligger i wordprogrammet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev MH_:

"bakgrunden" ligger i sidhuvudet, men förskjutet så att det ligger som en vattenstämpel över dokumentytan.

 

Så du får köra det vanliga paketet när man vill ha olika sidhuvud på olika sidor.

 

Stå längs ner på sidan 1 och gå till 

Layout->brytningar->avsnittsbrytningar->nästa sida

 

Dubbelklicka högst upp på den nya sidan så att du kommer in i sidhuvudet.

  1. På menyn "sidhuvud och sidfot" så avmarkerar du "länka till föregående" så att "samma som föregående" försvinner.
  2. nu kan du radera bakgrundsgrafiken i avsnitt två utan att avsnitt ett påverkas  (du måste vara inne i sidhuvudet för att komma åt)
  3. Dubbelklicka i dokumentet för att "komma ur" sidhuvudet (eller tryck på knappen stäng sidhuvud)

image.png.7ee049720ca4e47340cbd9cfa794e9e8.png

 

Tyvärr så är Brytningar och även Länka till  föregående gråmarkerade och går ej att komma åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Nej

Det ligger i wordprogrammet

Tvärr hitta inte mallen .  

Är någon hitta någon länk .  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev MH_:

"bakgrunden" ligger i sidhuvudet, men förskjutet så att det ligger som en vattenstämpel över dokumentytan.

 

Så du får köra det vanliga paketet när man vill ha olika sidhuvud på olika sidor.

 

Stå längs ner på sidan 1 och gå till 

Layout->brytningar->avsnittsbrytningar->nästa sida

 

Dubbelklicka högst upp på den nya sidan så att du kommer in i sidhuvudet.

  1. På menyn "sidhuvud och sidfot" så avmarkerar du "länka till föregående" så att "samma som föregående" försvinner.
  2. nu kan du radera bakgrundsgrafiken i avsnitt två utan att avsnitt ett påverkas  (du måste vara inne i sidhuvudet för att komma åt)
  3. Dubbelklicka i dokumentet för att "komma ur" sidhuvudet (eller tryck på knappen stäng sidhuvud)

image.png.7ee049720ca4e47340cbd9cfa794e9e8.png

 

Gör om gör rätt. Tack. Det löste sig tack vara ditt tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev MH_:

"bakgrunden" ligger i sidhuvudet, men förskjutet så att det ligger som en vattenstämpel över dokumentytan.

 

Så du får köra det vanliga paketet när man vill ha olika sidhuvud på olika sidor.

 

Stå längs ner på sidan 1 och gå till 

Layout->brytningar->avsnittsbrytningar->nästa sida

 

Dubbelklicka högst upp på den nya sidan så att du kommer in i sidhuvudet.

  1. På menyn "sidhuvud och sidfot" så avmarkerar du "länka till föregående" så att "samma som föregående" försvinner.
  2. nu kan du radera bakgrundsgrafiken i avsnitt två utan att avsnitt ett påverkas  (du måste vara inne i sidhuvudet för att komma åt)
  3. Dubbelklicka i dokumentet för att "komma ur" sidhuvudet (eller tryck på knappen stäng sidhuvud)

image.png.7ee049720ca4e47340cbd9cfa794e9e8.png

 

Du hade rätt. Stort tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...