Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plustecken


Ulf S.
 Share

Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

Jag har drabbats av ett virus/malware som skriver plustecken oavbrutet i sökrutorna i alla webbläsare. Det skriver också plustecken i alla Worddokument jag öppnar och klickar på plus i Kalkylatorn. Jag kan inte öppna Startmenyn, istället visas en sökruta där plustecken oavbrutet skrivs. Jag måste stänga av datorn via knappen på tangentbordet och starta på nytt. Därefter är problemet borta en stund men dyker upp igen. Windows-säkerhet var fullt aktiverat. Jag har laddat ned olika antivirusprogram, t.ex. Avast, men inget hittar problemet och det kvarstår.

Vad är det här? Kan jag bli av med det utan att installera om systemet?

Redigerad av Ulf S.
Extra info
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Detta låter snarare som om att plus-tangenten på tangentbordet har fastnat i ett läge där det skriver hela tiden, så kolla numeriskt plus och ?+\-tangenten. Knacka på tangenterna och se om det släpper. testa med lite tryckluft på burk  t.ex.

 

Om det är ett fristående tangentbord så koppla loss och se om felet försvinner. Är det en bärbar dator kan det kräva lite mer jobb om du inte får stopp på tangentens skrivande.

 

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
7 timmar sedan, skrev Ulf S.:

Jag har drabbats av ett virus/malware som skriver plustecken oavbrutet i sökrutorna i alla webbläsare. Det skriver också plustecken i alla Worddokument jag öppnar och klickar på plus i Kalkylatorn. Jag kan inte öppna Startmenyn, istället visas en sökruta där plustecken oavbrutet skrivs.

Tror Oves slutsats kan stämma och att tipsen kan lösa problemet. Men ett tips till problemet blir löst kan möjligtvis vara att du trycker någon annan tangent när plus'et börjar skrivas. Då kanske det stoppas och du kan använda datorn ett tag.


Testade genom att konstant hålla ned en plustangent och med tryck på en annan tangent så slutade plus'et att upprepa sig, trots att jag fortfarande höll ned plustangenten. Testade bl a med exemplet med Startmenyn och sökrutan. Klickade en gång på Windowsflaggan, tryckte och höll sedan ned en plustangent, tryckte en annan tangent, fortfarande med plus nedtryckt (som att tangenten fastnat) och plus-skrivandet upphörde. Sen kunde jag t ex starta Word och skriva text där.


Som sagt, en möjlig tillfällig lösning för att alls kunna göra något med datorn. Tokiga idéer kommer när experimentlusten ger sig till känna. 😁
 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att råka ut för virus med + 

Det var något virus i början  av pc ålder ? som någon ryss hitta på för skoja med folk 

Nä det tror jag inte på .

Det låter mer som tagenbodet problem som ove beskrivning 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vanligaste situationen när problemet uppstod var när jag gick ur strömsparläge. När jag då klickade på Startmenyn dök sökrutan upp där plustecken oavbrutet skrevs och jag kunde inte öppna menyn. Efter tipsen tryckte jag på en av plustangenterna och en annan tangent samtidigt. Plusskrivandet upphörde då och när jag klickade på Startikonen försvann sökrutan och jag kunde gå in i menyn. Därefter har problemet inte dykt upp.

Samtidigt med att problemet började visades inte de vanliga bilderna när jag startade datorn efter att den varit helt avstängd. Jag kom direkt till rutan för att skriva in lösenord. När jag dagen efter att jag fick slut på plusskrivandet startade datorn visades den vanliga bilden med klocka och där jag måste klicka i mitten för att komma till inloggning. Detta var alltså första gången efter att plusproblemet uppstod. Nu är allt som före problematiken.

Det hela är mycket märkligt. Jag gör ett nytt inlägg om något händer.

Tack för hjälpen.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...