Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Nu gör vi klart konfigureringen av enheten". Vad då? Det är ju gjort för länge sen redan.


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Har inte installerat några nya uppdateringar av Windows, än mindre Windows 11, men vid uppstart fick jag det här meddelandet. Varför det? Jag har ju konfigurerat datorn för länge sen. Vill de lura på mig ytterligare tjänster eller vad? Himla irriterande i så fall! Vad gör jag om tre dagar? Måste jag gå igenom den här skiten igen alltså?

 

20211211_164533.thumb.jpg.a332efc3cc9a0c8415ba93aded8fc0c3.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Ja, det där dyker upp lite då och då sen ett tag och det är väl Microsoft som vill knyta folk närmare till sig med Microsoft-konto och de tjänster som är kopplade till det.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Ja, det där dyker upp lite då och då sen ett tag och det är väl Microsoft som vill knyta folk närmare till sig med Microsoft-konto och de tjänster som är kopplade till det.

Jag tackar för den informationen, även om jag inte kan "gilla" den. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Ja, det där dyker upp lite då och då sen ett tag och det är väl Microsoft som vill knyta folk närmare till sig med Microsoft-konto och de tjänster som är kopplade till det.

 

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Jag tackar för den informationen, även om jag inte kan "gilla" den. 

För att förtydliga så gillar jag alltså att få informationen, men jag gillar inte själva idén om Microsofts syfte med detta. Om någon undrar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror snarare att det på sikt är Microsoft som försöker se till att vi användare ska logga in på Microsoft kontot, tänker man på vad/hur dom gör, så går det att se mellan raderna att dom gör så, varför försöker dom annars att på flera sätt krångla till olika saker i och med att Microsoft 11 kom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där blåa fönstret vill jag minnas har dykt upp med jämna mellanrum ända sedan jag installerade MS Win 10 Pro. Ca var fjortonde dag till en gång i månaden. Har ingen som helst aning om varför? Klickar bara på "påminn mig senare" eftersom inte alternativet "påminn mig aldrig mer" finns som alternativ.

 

Datorn, en laptop, är kopplat till en Outlook-mailadress och jag har även angett en PIN-kod för inloggning (som jag iof sig inte använder mig av) mer än när jag med jämna mellanrum MÅSTE använda antingen PIN-kod eller mailadressens PW för att komma in i datorn. Klart störande men för övrigt funkar datorn perfekt. Lite seg i starten är datorn men den har ju några år på nacken. Använder för övrigt aldrig Outlook-mailadressen.

 

Har tom misstänkt att det ev kan bero på att jag saknar smartphone eftersom jag ständigt blir påmind om MS HELLO (vilket jag inte har).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detsamma gäller om man i Edge byter sökmotor från Bing (Microsofts sökmotor) till e.x. Google, Yahoo eller Duckduckgo. Då kommer det med jämna mellanrum upp en ruta som föreslår att man ska ändra sina Edge-inställningar till "default".

Det borde räcka med en gång men så är icke fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-11 16:59, skrev Tomas E:

Vill de lura på mig ytterligare tjänster eller vad? 

Nej, lura har jag svårt att tro att de försöker göra. I så fall får de försöka med något bättre. Det är nog som några skriver, att Microsoft vill få oss att acceptera deras "tjänster", innefattande diverse kartläggning av användning - "för en bättre användarupplevelse".
 

2021-12-11 16:59, skrev Tomas E:

Vad gör jag om tre dagar? Måste jag gå igenom den här skiten igen alltså?

 

8 timmar sedan, skrev Öland4ever:

Ca var fjortonde dag till en gång i månaden. ... Klickar bara på "påminn mig senare" eftersom inte alternativet "påminn mig aldrig mer" finns som alternativ.

Det här dyker ibland upp i mina datorer också (men inte så ofta) och det utan att jag ser någon direkt anledning till det. "Påminn mig om 3 dagar" kan man välja om man inte direkt vet hur man vill konfigurera. Men jag tycker valen inte är speciellt svåra att göra. Jag brukar svara Nej på allt (eller hur de nu formulerat det), såvida det inte någon gång skulle vara något som trots allt intresserar mig. Funktionerna i konfigurationen kan vara något ändrade från gång till gång.


Första sidan är bara information (bilden i första inlägget), man gör inget val genom att klicka "Fortsätt" där. Sen är det förvalt, och med en rätt bra förklaring, det som Microsoft vill att man ska välja. Passar det inte så väljer man det andra alternativet och går vidare. Det är ju inte så många steg så det borde vara enklare att klicka sig igenom det hela än att varje gång välja "Påminn ...". Då borde konfigureringen inte heller dyka upp så ofta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-13 00:58, skrev ChristerE:

Nej, lura har jag svårt att tro att de försöker göra. I så fall får de försöka med något bättre.

Precis, haha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rutan kom upp igen nu. Det verkar som om de lyssnat på kritiken överlag den senaste tiden. Det enda jag blev ombedd att göra var att välja om jag ville fortsätta med mina webbläsarinställningar, vilket jag gjorde. Sen önskade de mig typ trevligt fortsatt användande eller vad det nu stod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
2021-12-11 16:59, skrev Tomas E:

Har inte installerat några nya uppdateringar av Windows, än mindre Windows 11, men vid uppstart fick jag det här meddelandet. Varför det? Jag har ju konfigurerat datorn för länge sen.

Se följande inlägg, i annan tråd.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...