Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN i routern drar ner hastigheten till hälften?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en ASUS RT-AX88u. En riktigt dyr sak (för dryga året sen i alla fall) som jag förstod skulle vara kraftfull med 4-kärnig CPU t.ex. Är i övrigt nöjd med den, men har nu lekt lite med att sätta VPN i routern istället för VPN-programmet för datorn så att alla IoT-prylar i hemmet är bakom en VPN.  Tänkte att denna rackare skulle klara det.
Men döm om min besvikelse då jag noterar att den drar ner hastigheten på bredbandet ner till hälften av kapaciteten. Runt 130Mbit/s nerströms på en 250/250-lina. Har sen skaffat 500/500mbit och där blir det samma sak, hälften av hastigheten ungefär, 248Mbit/s.

Vad mitt ringa förstånd inte kan greppa riktigt är varför. Uppenbarligen klarar ju routern att ge 250Mbit med VPN-krypteringen, men bara med 500-linan. Gissar att om jag tog en gigabithastighet istället så skulle jag få ner i 500Mbit/s, logiskt sett?
Är det något mer man ska göra när man använder VPN i en router? Eller bara och acceptera tills det kommer routrar som har lika kraftiga processorer som en PC?
Det är OpenVPN-protokollet som används och ASUS egen firmware. Har testat med 3 olika VPN-leverantörer: OVPN, Surfshark och Ivacy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara ute och cykla här, men hastigheten beror väl på mer än ditt bredband och din router.
 

Låg hastighet med VPN i routern – Nikka Systems

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/vpn-tunnlar

 

Finns säkert de som bättre kan förklara detta, men skriver för att "hålla igång" tråden. 😉

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...