Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel nätverksnamn


RexxoMagnat
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Hej. Min dator är ansluten med ethernet kabel men ville testa att köra trådlöst via WiFi så pluggade in en usb wifi dongle men då den bara upptäcktes på 2.4 bandet aktiverade jag det i routern.

Jag gillade inte det så avinstallerade usb-dongeln och stängde av 2.4 bandet i routern. Det som irriterar mig nu är att kabelansutningen fortfarande heter det som det trådlösa hette, alltså namnet på nätverket och 2,4. Har återställt routern helt, testat avinstallera datorns nätverkskort men inget hjälper. Datorns OS är Windows 10, usb-dongeln är TP-link TL-WN725N.

Skulle vara supertacksam om någon kunde hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger inte vilken router du har, men i ASUS, efter att man loggat in på routern, så går man till listan där man ser alla enheter som är anslutna till routern, klickar på namnet för den enheten man vill ändra namnet på och skriver det man vill ha.

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev RexxoMagnat:

Det som irriterar mig nu är att kabelansutningen fortfarande heter det som det trådlösa hette, ...

Routern har inget med nätverksnamnet för ethernet att göra. Ett kabelnätverk skapas så snart två enheter ansluter till varandra (med kabel då), och namnet du ser är något som Windows skapat själv (namnet på en profil). Det enda som routern är inblandad med här är switchen som finns i samma burk.
 

Nätverksnamn - Datormagazin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ovanstående inte hjälper dig så föreslår jag att du bifogar en bild på det ställe i datorn där du ser namnet du inte gillar så alla blir säkra på vilket namn det gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Hakinger:

Du säger inte vilken router du har, men i ASUS, efter att man loggat in på routern, så går man till listan där man ser alla enheter som är anslutna till routern, klickar på namnet för den enheten man vill ändra namnet på och skriver det man vill ha.

Min router är en Technicolor Telia WiFi-router Plus v3. Jag har redan gått genom den men finns inget sådant och dessutom så återställde jag routern så ska ska det inte finnas något alls. Dessutom är det ända jag gjort i routern är att starta 2,4 bandet och gett det ett annat namn än standardnamnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Om ovanstående inte hjälper dig så föreslår jag att du bifogar en bild på det ställe i datorn där du ser namnet du inte gillar så alla blir säkra på vilket namn det gäller.

Tror inte jag kan bli mer tydlig än så här. Hoppas detta hjälper.

Bild 1.jpg

Bild 2.jpg

Bild 3.jpg

Bild 4.jpg

Bild 5.jpg

Bild 6.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Mikael63:

image.thumb.png.a3c3467b198daf8430c1aa274878d257.png

Redan testat, fungerar inte. Det är Hollywood 2,4 jag vill få bort.

Byta namn.jpg

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

Skulle tro att det fungerar, det är i alla fall samma tips som Datormagazin gav (för att byta namnet inte "få bort" det), se tidigare inlägg.

Japp det fungerade :) Fast första länken (jag såg nu) fungerade inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Hade det inte varit enklare gå via datorinställningar, nätverk och internet, wifi, hantera kända nätverk, markera Hollywood 2,4 och klicka på glöm?

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Jari Karivainio:

Hej!

Hade det inte varit enklare gå via datorinställningar, nätverk och internet, wifi, hantera kända nätverk, markera Hollywood 2,4 och klicka på glöm?

/ Jari

Nej, eftersom det var Ethernet-anslutningen som hade fått den beteckningen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev RexxoMagnat:

Fast första länken ... fungerade inte.

???

 

Märkligt, testade den direkt efter att inlägget publicerades och den fungerade. Alltså inget problem med länken, vad jag kunde se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...