Just nu i M3-nätverket
Jump to content

"Regel" för avrundning

GHT
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag pysslar lite med träningsupplägg och har ett antal blad som skriver ut % av en siffra i ett antal celler, exempelvis =SUM(Dashboard!E6/100*72,5) för att få ut 72,5% av det som står i cell E6 på Blad 1 dvs Dashboard. Det jag skulle vilja ha som "regel" för hela arbetsboken är att allt avrundas NERÅT till närmsta 2.5, så om det ska bli 68% av 100 så avrundas det till 67,5, inte 68 osv. Finns det ett enkelt sätt att lägga detta som regel i alla blad, även framtida?

Tacksam för all hjälp, lär mig längs med resans gång!

Ove Söderlund

Använd följande formel:

=RUNDA.NER.MATEMATISKT(A1;2,5)

= FLOOR(A1,2.5) (engelsk version)

Byt ut A1 mot för vad som gäller dig.

Bra sida med sammanfattning över avrundningsformler i Excel, på engelska så en får översätta formlerna till motsvarande svenska.

How to round numbers in Excel - ROUND, ROUNDUP, ROUNDDOWN and other functions / Svetlana Cheusheva blogpost Ablebits.com

***ED***

Oves formel är ju betydligt elegantare. Den skall dessutom ha funnits ända sen excel 2013 så det är märkligt att ja aldrig sett den (det sista argumentet kan dessutom lösa ett jätteproblem för mig när jag får data från program som har olika avrundningsregler).

***/ED***

Att avrunda till närmast 50-öring gör enklast med 

=MAVRUNDA(A1;0.5)

https://support.microsoft.com/sv-se/office/funktionen-mavrunda-c299c3b0-15a5-426d-aa4b-d2d5b3baf427

Men  om du alltid vill avrunda nedåt får du göra något slags specialare med hjälp av AVRUNDA.NEDÅT

=AVRUNDA.NEDÅT(A1*2;0)/2

Om jag missförstår din fråga rätt. 

Edited by MH_
missade Oves post