Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tidningen Datormagazin

ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Vart tog tidningen Datormagazin vägen?

Har varit prenumerant av tidningen i många år? Efter ett antal "förändringar" genom åren skulle förlaget Egmont lägga ned tidningen. Men tidningens chefredaktör tog över den och drev den vidare i förlaget Omsoc Publishing. Men så kom pandemin (tror jag var en anledning) och för att kunna fortsätta publicerades ett antal sidor i tidningarna Mobil och Kamera & Bild. Hade man nummer kvar för sin prenumerationsperiod fick man välja vilken av de tidningarna man ville få under resten av prenumerationsperioden. Jag hade många nummer kvar och under en tid så fanns ett avsnitt för Datormagazin i tidningen jag valde. Men sedan flera nummer tillbaka finns inte någon del för Datormagazin med längre.

Webbplatsen för Datormagazin finns kvar, och förlaget har sin webbplats, men vad hände med delen som fanns ett tag i tidningarna Mobil och Kamera & Bild? Kanske fanns det någon information i något nummer, men ingen av de två tidningarna intresserade mig så jag kan i så fall ha missat det.

Sökte här i forumet och fick tre träffar för Datormagazin, för de två senaste åren, men ingen av dem handlade om förändringarna för tidningen. Skulle ju kunna mejla och fråga förlaget, men skriver några rader här och ser vad andra vet, tycker och till och med kanske saknar. Antar att ett antal här i forumet läst Datormagazin.

Om oss - Omsoc Publishing AB

1986 – 2020: Datormagazin går i graven | Joacim Melin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prenumererade på PC Extra och PC Plus under några år, fram tills dess att de två tidningarna slogs ihop och blev Datormagazin. Dietmar Henrisch, som var chefsredaktör för PC Extra fick sluta och Lasse Zernell från PC Plus tog över som chefsredaktör för Datormagazin. 

Den tidningen prenumererade jag på i flera år, även när MD slutade med den och de anställda tog över tidningen.

Jag har dessutom skrivit för Datormagazin efter att ha varit i kontakt med Dietmar först och i samband med att han lämnade, Lasse Zernell.

Sedan några år tillbaka har jag inte prenumererat på någon tidning. Visste inte att Datormagazin gått i graven.  

Länk till kommentar

Jag har, de senaste två månaderna, slängt 14 årgångar av Datormagazin (inkl. PC plus och PC Extra) för att skapa plats åt min blivande sambo.

Redigerad av X-Men
Korrigerade årgångarna med tillägget att det gäller inkl. de två två tidningar som slogs ihop.
  • Gilla 2
Länk till kommentar

Som av en händelse har jag tydligen kvar några nummer ändå!

Har precis hittat nummer 2 och nummer 4 från 2004.

Är det av intresse?

Länk till kommentar

8 minuter sedan, skrev Phenomen:

97-98 och deras programmeringstävlingar. jag hade ett bidrag i tävlingen. 

Första numret av Datormagazin gavs ut år 2000!

Länk till kommentar

image.thumb.jpeg.f29a141489b20e8327654000ebae9de8.jpeg

Priser från den numera nedlagda butiken PC Superstore (hemsidan hanterar idag teknikförklaringar) tagen från Datormagazin nummer 2/2004.

Länk till kommentar

image.thumb.jpeg.b775647397aa6b9427e35c72f52bdb14.jpeg

Bara en bråkdel av alla skivor som följt med datortidningarna jag prenumererat och köpt genom tiderna. Kunde inte lägga ut alla skivor då det rör sig om drygt 460 stycken. 

Länk till kommentar

Förvånansvärt vad lite priserna har ändrats ;)

Man bara får så mycket mer för pengarna nu.

• Gilla 1
Länk till kommentar

14 timmar sedan, skrev X-Men:

Första numret av Datormagazin gavs ut år 2000!

Datormagazin fanns under ett antal år tidigare också.

"Datormagazin har levt i två olika omgångar, först från 1986 till 1995, och därefter från år 2000 till nu, i mitten på år 2020."

Nu när jag kollade eforum så drog jag mig plötsligt till minnes att jag sett något om ett arkiv också. Googlade och hittade:

DMZ Digitaliseringsprojekt (dmzarkivet.se)

Det är ett privat initiativ och innehåller utgivningen 1986 till 1995.

Länk till kommentar

1 timme sedan, skrev ChristerE:

Datormagazin fanns under ett antal år tidigare också.

"Datormagazin har levt i två olika omgångar, först från 1986 till 1995, och därefter från år 2000 till nu, i mitten på år 2020."

Jag är mycket väl medveten om att det fanns en tidning som hette Datormagazin i perioden 1986 till 1995. Om detta skrevs det i det första numret av Datormagazin version två, som gavs ut i januari 2000. Här förklarades varför man valt att ta namnet Datormagazin.
Det är dock två olika tidningar men med samma namn.

Datormagazin andra versionen tillkom genom sammanslagning av de två tidningarna PC Extra och PC plus. Båda tidningarna vände sig till avancerade användare på hög nivå. Redan från start hade man också en ganska omfattande del om Linux där man bl.a. fick tillåtelse att distribuera Red Hat på dubbel-CD, kostnadsfritt för den som ville installera Red Hat. Dessa är precis slängda i behållaren för brännbart. 

När jag prenumererade på Datormagazin prenumererade jag även på PC Hemma och PFA (PC För Alla), vilket kanske framgår av bilden på alla skivor i denna tråd. Vissa tider köpte jag lösnummer av PC-Guiden, Mikrodatorn samt andra tidningar om datorer. Innan Datormagazins tillkomst var jag prenumerant på PC Extra och PC Plus.

Jag uppfattade PC Hemma (samt skräptidningen Komputer, som senare fick namnet PC-tidningen) att de som gjorde den vände sig till användare som inte hade en hög kunskapsnivå. Allt i PC Hemma var lättförklarat och enkelt.

PFA höll sig på en högre nivå, vände sig till användare som kände att PC Hemma egentligen var för lätt och PFA på lagom nivå. 
Jag tyckte det var roligt med båda men ville också ha större utmaning. Därför prenumererade jag även på PC Extra i huvudsak och stundtals på PC Plus.

När så version två av Datormagazin kom höll den sig på en ännu högre nivå än PC Extra samt PC Plus. Materialet i Datormagazin version två var betydligt mer krävande att läsa än den första versionen. Det är också med tillkomsten av version två som programmeringstävlingarna, som Phenomen hänvisar till, tillkom.

Utvecklaren, var en del av Datormagazin, där de beskrev hur olika programmeringsfunktioner kunde skapas. Datormagazin skrev också betydligt djupare i olika ämnen än övriga tidningar. Som nämnt redan hade de en stor avdelning för Linux.

Datormagazin version ett och version två har namnet gemensamt men innehåller skiljer sig som natt och dag.

Länk till kommentar

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Förvånansvärt vad lite priserna har ändrats ;)

Man bara får så mycket mer för pengarna nu.

Ja, om man också ser till pengarnas värde har även de fallit.

8995 kronor år 2004 motsvarar idag 11163 kronor enligt SCB. 😀

För 11163 kronor får man idag en dator som är långt mycket bättre än vad man fick för motsvarande belopp år 2004 

• Gilla 1
Länk till kommentar

7 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag är mycket väl medveten om att det fanns en tidning som hette Datormagazin i perioden 1986 till 1995.

...

Datormagazin version ett och version två har namnet gemensamt men innehåller skiljer sig som natt och dag.

Jag läste inte den första omgången av Datormagazin, men är inte ovetande om att det innehållsmässigt är två olika tidningar. Men de har ju samma namn så när jag la till om Dmzarkivet så föll det sig naturligt att kommentera att "Datormagazin" funnits sedan 1986 (fast med uppehåll), vilket också anges i rubriken till Joakim Melins artikel.

Länk till kommentar

4 minuter sedan, skrev ChristerE:

Men de har ju samma namn så när jag la till om Dmzarkivet så föll det sig naturligt att kommentera att "Datormagazin" funnits sedan 1986 (fast med uppehåll)

Jag tog inte upp den första versionen av Datormagazin då Phenomen angav att han deltog i programmeringstävlingen 1997-1998, en period då Datormagazin inte fanns. Programmeringstävlingar hade man i den andra versionen där första numret gavs ut i januari 2000.

Länk till kommentar

Share

• Skapa nytt...