Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

I Windows Verifiera ISO filen med Linux.


Vinterfiskaren
 Share

Go to solution Solved by smeghead,

Rekommendera Poster

Vinterfiskaren

Jag ska troligen prova att installera Linux Mint 20.2 Uma Xfce på en gammal stationär dator, vet nästan ingenting om Linux, aldrig träffat på någon dator med Linux.

 

Det står på Internetsidan: Verifiera ISO-filen — Linux Mint Installation Guide documentation (linuxmint-installation-guide.readthedocs.io)

 

att man ska kolla, verifiera den nedladdade ISO filen som innehåller Linux.

 

Enligt Internetsidan: How to verify the ISO image on Windows - Linux Mint Forums

 

står det hur man i Windows ska göra för att kolla, verifiera ISO filen som innehåller Linux.

 

Jag tycker detta verkar vara jättesvårt och krångligt, förstår ingenting hur jag ska kolla, verifiera denna ISO fil.

 

Finns det något lättare och enklare sätt i Windows att kolla ISO filen som innehåller Linux?

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Har du win 10 kan du öppna kommandotolken och skriva:

certutil -hashfile NAMN_PÅ_ISOFILEN sha256

 

Exempel från min burk:

C:\Users\smeghead\Downloads>certutil -hashfile linuxmint-20.2-cinnamon-64bit.iso sha256
SHA256 hash of linuxmint-20.2-cinnamon-64bit.iso:
50b833f1f093c029bfb7ba6148c9ce96619c01a83e92f35287983fbd62f26b01
CertUtil: -hashfile command completed successfully.

 

Sen jämför du resultatet med innehållet här (beroende på vilken version du laddat ner):

https://ftp.heanet.ie/mirrors/linuxmint.com/stable/20.2/sha256sum.txt

 

Hoppsan. Såg nu att det var enklare än så. Högerklicka på filen i utforskaren och välj "CRC SHA" -> "SHA-256" så får du fram checksumman på den nedladdade filen.

Redigerad av smeghead
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Integritetskontrollen av ISO filen som innehåller Linux gick ju bra att göra, gjorde som smeghead sa högerklickade på ISO filen och valde CRC SHA och SHA-256 och jämförde med det de skulle vara.

 

Jag ska försöka visa detta med lite bilder.

Sign-Linux-CC34.jpg.f177361293b26ce25e8e3052b6fa6ac3.jpg

Sign-Linux-CC36.jpg.56593883a1eb2454cbf4cc0f65e81505.jpg

Sign-Linux-CC44.thumb.jpg.9146a654215d9857aa7ae0102913fbbb.jpg

Hur gör man med äkthetskontrollen?

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Vinterfiskaren:

Hur gör man med äkthetskontrollen?

Jag har aldrig reflekterat över detta. Det verkar som att man "bara" kollar så att inte filen sha256sum.txt är manipulerad men samma info i den filen återfinns i klartext på sidor när man laddar ner ISO,filen.

Du kan lugnt skriva ISO-filen till ett USB-minne (ex. m.h.a. balenaEtcher) för att kunna påbörja installationen.

 

En nyfiken fråga, OT, varför valde du skrivbordsmiljön Xfce?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Jag vill prova Linux Mint 20.2 Uma Xfce eftersom det är en gammal stationär dator som innehåller gammal hårdvara. En Dell Precision WorkStation 470.

 

BIOS från 2005-09-12, gammal 64 bitars processor, 4 GB ramminne DDR2.

 

Om jag har fattat det rätt så ska, bör Xfce fungera med ganska gammal dators hårdvara?

 

Jag får se om och när jag eventuellt försöker installera Linux Mint 20.2 Uma Xfce i denna dator, kanske blir jag ivrig och gör det snart eller så dröjer det.

Jag ska försöka krångla till det genom att försöka visa ett antal bilder på en del av denna dators hårdvaru specifikationer.

555469454_DD33-ModerkortDell470.jpg.4f464be006dc9a540e8e385704acab90.jpg

1837814292_DD36-GammaldatorGammalprocessor-CC46.jpg.8b2c131bbb694370ccd4d10ec86de917.jpg

DD-38-Ramminne.jpg.8a482c780626fc0817b89391ac6d4a44.jpg

DD-44-Grafikkort.JPG.817dcdaa5843fbe8b8898fd7059d19c3.JPG

 

DD-46-Ljudkort.jpg.bee43a718a75621535bdfedc768e255a.jpg

1002102403_DD-54-Hrddisk0.thumb.jpg.4b64ca7568b94d1481b74b5b2a851e2b.jpg

1126789041_DD-56-Hrddisk1.thumb.jpg.385b5b8b5838158ddfbf28948af228d8.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Vinterfiskaren:

Om jag har fattat det rätt så ska, bör Xfce fungera med ganska gammal dators hårdvara?

Ja, man menar att Xfce ska vara den lättaste av de tre skrivbordsmiljöerna men det är exakt samma systemkrav för alla tre:

Citat

System requirements:

  • 2GB RAM (4GB recommended for a comfortable usage).
  • 20GB of disk space (100GB recommended).
  • 1024×768 resolution (on lower resolutions, press ALT to drag windows with the mouse if they don’t fit in the screen).

 

Det kan finnas en viss risk, som jag ser på saken, att Xfce fungerar bra men kanske upplevs som "tråkig" och att man därmed ratar Linux Mint. Ha detta i åtanke ;)

 

Tror inte du får problem med att få din hårdvara att lira med Mint.

Det som inte fungerar bra är om man har grafik från SiS men du har ju nvidia.

Vissa trådlösa nätverkskort kan kräva handpåläggning men de flesta fungerar rakt av. Det kan vara så att

Realtek 12345 (påhittade siffror här) inte fungerar men Realtek 12344 och 12346 fungerar direkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Stort tack för alla svaren, jag vet inte om och när jag ska prova att installera Linux. Det beror på hur ivrig jag blir med detta.

Eftersom Xfce versionen av Linux verkar vara den lättaste så bör den passa mig bäst att prova först eftersom jag aldrig har varit i närheten av en fysisk verklig dator med Linux.

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xfce anses vara den lättaste i betydelsen lättjobbad för datorn dvs kräver minst datorresurser och därför passar gamla datorer med dålig prestanda.

 

Om du vill ha en Linux-distribution och ett användargränssnitt som är så likt Windows som möjligt är det en annan sak och då tror jag att du kan få andra tips av som skrivit i tråden tidigare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Vinterfiskaren:

Stort tack för alla svaren, jag vet inte om och när jag ska prova att installera Linux. Det beror på hur ivrig jag blir med detta.

Eftersom Xfce versionen av Linux verkar vara den lättaste så bör den passa mig bäst att prova först eftersom jag aldrig har varit i närheten av en fysisk verklig dator med Linux.

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

 

34 minuter sedan, skrev Cecilia:

Xfce anses vara den lättaste i betydelsen lättjobbad för datorn dvs kräver minst datorresurser och därför passar gamla datorer med dålig prestanda.

 

Om du vill ha en Linux-distribution och ett användargränssnitt som är så likt Windows som möjligt är det en annan sak och då tror jag att du kan få andra tips av som skrivit i tråden tidigare.

Ja, jag började med MATE. Den tycker jag påminner mycket om Windows så som Windows såg ut före XP. Den kan ha fler högerklicksval (som i Windows) än vad Xfce har. Detta med reservation eftersom det är länge sedan jag testade Xfce nu.

Cinnamon anses snyggare och det läggs mer krut på Cinnamnon nu. Tidigare var det nog MATE som utvecklades och så överförde man detta till Xfce och Cinnamon, nu är det (som jag uppfattar det) Cinnamon först och sedan får MATE och Xfce ärva det nya.

 

Detta med utseende/första intryck enligt mig:

MATE ljust och grått, kanske lite tråkigt.

Cinnamon mörkt och kanske inte vad man förväntade sig.

Detta alltså när man startar upp "en live" med USB eller DVD och även efter man installerat.

Men eftersom det är Linux så är detta med utseende något man själv bestämmer efter man installerat. Det är ex. lätt att få ett utseende som är som Windows XP eller Windows 10. Om man nu vill det ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...