Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Varma, mysiga underlakan?

.M
 Share

Recommended Posts

Är det så enkelt att det inte finns underlakan i mysig fleece eller flanell eller annat varmt och gosigt material? Ja, jag vet att man kan lägga en fleece-filt i sängen och lägga sig på den, men med tanke på hur mycket jag rör på mig så får den nog inte ligga kvar speciellt länge misstänker jag.

Jag använder påslakan i flanell så det borde finnas underlakan också (mina är från Hemtex eller Åhlens). Perfekt när det är för kallt att sova med bara påslakan men för varmt för att använda täcke (dvs större delen av vinterhalvåret).

Sökmotorn är vår lätt förvirrade vän. Det verkar nästan handla om madrasskydd :

https://www.bonprix.se/produkt/dra-pa-lakan-i-flanell-vitt-904244/

Men, det är väl inget som förhindrar att du använder det som ett dra-på lakan, oavsett vad det är till för egentligen?

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Jysk och sök på flanell. Ger fler träffar än om man bläddrar via kategori.

Jag googlade lite och fick annonser på jysk och flanell-lakan. Men inga underlakan. Bara påslakan.

1 timme sedan, skrev MH_:

Perfekt när det är för kallt att sova med bara påslakan men för varmt för att använda täcke (dvs större delen av vinterhalvåret).

Fast jag brukar sova med fönstret öppet så det blir kallt i sovrummet. Plus att jag har tyngdtäcke som jag gillar och vill ju ha tyngden också.

Påslakan är väl ok på madrassen? Bara att vända på den efter ett tag och "som nytt"...

visst har det sina "avigsidor" men det kan enkelt åtgärdas.

Dessa är dyra... men intressanta! Kvalitet håller "stilen" efter många tvättar.

https://jun-per.com/sv/se/product/thebedset/

Under mina 50 år med egen lya, har jag ALDRIG "bäddat" eftersom det är Självklart! att madrass och sängkläder ska få "andas och lufta ur" nattens transpiration... min säng ska inte vara nått hotell för kvalster.

Vet nu att du frågar specifikt efter underlakan men jag tänkte att jag ändå passar på och rekommendera en bäddmadrass av ull. Den blir i och för sig inte speciellt varm, bara precis lagom varm så man varken fryser eller svettas oavsett om det är kallt eller varmt i rummet.
På vintrarna har jag runt 15-16 grader i sovrummet, för jag vill ha det svalt och under sommaren är det ganska varmt i lägenheten, brukar bli uppåt 25-26 grader under de varmaste dagarna (jag arbetar på nätterna).

Ska nu sägas att jag inte använder något lakan utan ligger rent på ullen så att säga. Ull är ju närmast ett magiskt material som i praktiken tvättar sig själv bara man vädrar den några timmar i veckan.

Edited by Hakinger