Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird - Inkommande mejl hamnar i undermapp Alla mejl i stället för i Inkorg - vad gör jag fel?


Stefan A
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag använder Thunderbird och skulle gärna vilja ha hjälp med ett problem som dök upp idag.

 

Mina inkommande mejl har hittills alltid hamnat i Thunderbirds Inkorg. Men idag gjorde jag, oavsiktligt, förmodligen någon felaktig knapptryckning, för nu hamnar inkommande mejl undermappen Alla mejl. Och några dussin mejl som kom till Inkorgen idag har förflyttats till undermappen Alla mejl, utan att jag avsiktligt har gjort någon förflyttning.

 

Vad har jag gjort för fel? Hur gör jag så att inkommande mejl kommer till Inkorgen som förr, där det ju är mest logiskt att de hamnar? Varför förflyttades mejlen till Alla mejl?

 

Tack på förhand för all hjälp!

 

Stefan A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63!

 

Tack för ditt svar!

 

Nej, dessa mejl ligger inte i någon annan mapp. Har nyss kollat det.

 

Meddelandet till mig om att du hade svarat kom till undermappen Alla mejl, det borde ha hamnat i Inkorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla mail är just det, en slags kopia på alla mail (Gmail va?)

Kan det vara så att du inte har någon inkorg? Du kanske har en mapp som heter Inkorgen men den ÄR inte det?

Om du högerklickar och väljer egenskaper, hur ser det ut då?

Hos mig finns:

imap://mitt.namn%40gmail.com@imap.gmail.com/INBOX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Vid högerklick hittas även detta:

image.png.d82de9bf41ed15923b35e163d83854c5.png

 

Det kan ju vara värt ett försök att klicka på Reparera mapp.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har Gmail.

Högerklickade på Inkorgen och valde Egenskaper. Jag har samma sträng som du: 

imap://mitt.namn%40gmail.com@imap.gmail.com/INBOX

 

Vad händer om jag klickar på Reparera mapp? Försvinner någon information?

 

Uppdatering:

meddelanden om nya inlägg i denna tråd kommer nu till både Inkorg och Alla mail.  Fick även ett reklammejl i både Inkorg och Alla mail.

 

Klickat på Reparera mapp. Alla mejl verkar finnas kvar.

 

När jag raderar mejl från Inkorgen så brukar de försvinna även från Alla mail. Säger det dig något om funktionsdugligheten i min TB?

 

12 minuter sedan, skrev Mikael63:

 

 

Redigerad av Stefan A
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag klickar på den knappen i en tom mapp verkar inget hända, när jag klickar på inkorgens reparera-knapp blinkar raderna med de fyra mailen till en sekund.

Jag antar att det inte återställs något "retroaktivt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag klickade på Inkorgens Reparera-knapp så blev det vitt i fönstret någon sekund, sen visades alla inkomna mejl i fönstret som vanligt. Antar att detta motsvarar de blinkande raderna i din Inkorg.

 

Har testat att skicka ett mejl från min andra mejladress till min Gmail. Testmejlet kom till både Inkorg och undermapparna Alla mail och Viktigt. Raderade testmejlet i Inkorgen, då försvann det även från Alla mail och Viktigt. Detta visar, såvitt jag förstår, att min TB fungerar OK, som tidigare. 

 

Tack för din hjälp! Verkar inte vara mer att göra just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Stefan A:

Mina inkommande mejl har hittills alltid hamnat i Thunderbirds Inkorg. Men idag gjorde jag, oavsiktligt, förmodligen någon felaktig knapptryckning, för nu hamnar inkommande mejl undermappen Alla mejl.

Tror inte du gjort något fel, bara råkat visa "mappen" Alla mejl, som väl inte är någon mapp (eller undermapp). Det är vad jag förstår ett sätt att visa just alla mejl, inte bara de i Inkorgen, bara i någon undermapp till Inkorgen eller bara i Skickat-mappen, m m.


Mejlen du ser med de olika sätten att visa är heller inga kopior, det är bara olika sätt som Thunderbird listar mejl som man vill se. Att mejl slutar visas i "Alla mejl" när du raderar i Inkorgen är alltså inte något konstigt, eller tvärtom ifall du raderar i "Alla mejl" så raderas de egentligen från den mapp de faktiskt finns i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ChristerE!

 

Tack för ditt svar! Det var intressant information. Nu har jag en bättre uppfattning om hur mappsystemet fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg till mitt förr inlägg (i ett nytt eftersom du hann svara så snabbt):


Man kan också se det som att mejlen inte finns i några mappar, det är bara en stor hög med mejl som taggats med Inkorg och Skickat, m m. Så finns möjligheten att välja "Alla mejl". Fungerar det som i Gmail kan man också själv lägga till taggar till mejl, t ex "Från Kalle" eller "Räkningar", m m. Då kan man lista baserat på de egna taggarna förutom de mappar (standardtaggar) som finns med från början. Det är alltså inga kopior som man annars får göra för att hitta samma mejl i olika "mappar".
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för denna nya information! Mycket bra att veta att det går att välja egna taggar och sedan sortera mejlen efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Stefan A:

Mycket bra att veta att det går att välja egna taggar och sedan sortera mejlen efter det.

Jag visste inte om det går att tagga själv (använder inte Thunderbird). Beskrev bara hur det kan fungera om det fungerar som i Gmail. Men googlade och hittade följande.
Message Tags - Categorize your email in Thunderbird | Thunderbird Help (mozilla.org)

 

Redigerad av ChristerE
Rättade en felstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken, och för påpekandet att din information om taggar kan användas i Gmail (har även ett Gmail-konto).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...