Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spärra reklam


tomashag
 Share

Rekommendera Poster

Jag har när jag använde Norton kunnat i brandväggen spärra åtkomst av nätet för ett spelprogram för att slippa reklam som hela tiden poppar upp och stör. Nu kör jag med Win10's inbyggda brandvägg som verkar ha samma funktion, man kan spärra ett visst program för att komma ut på internet, men det fungerar inte efter det att  man har avbockat access för publikt och privat nätverk. Ska det inte fungera som med Norton?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bockat av tillgång till nätverk för ett program så är det spärrat. Jag förstår inte vad ditt problem är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får fortvarande reklamen, vilket jag slapp med Nortons brandvägg.

Redigerad av tomashag
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag tror att jag har hittat en IP-adress att spärra men hur skriver man i hosts för att spärra den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev tomashag:

Jag tror att jag har hittat en IP-adress att spärra men hur skriver man i hosts för att spärra den?

Det finns exempel i hosts-filen. Men inget # först på raden eftersom det betyder kommentar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen för att spärra en sajt? Jag tycker snarare att det verkar som man talar om för operativet vilken IP-adress en sajt har. I alla fall så fungerade det inte. Finns det något kommando så att man kan se när spelet är ute på internet för att läsa hem reklam och vilken IP-adress det då använder. För övrigt tycker jag att det är konstigt att Defender inte spärrade åtkomst till internet, se tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så länge sen jag höll på med hosts-filen så jag kommer inte ihåg så mycket. Men nu när jag kollade lite så är det till för att spärra en subdomän. Nedanstående blockerar alla försök att nå fr.a2dfp.net.

0.0.0.0 fr.a2dfp.net

Om man vill blockera en IP-adress så är nog det här bättre som sätter en regel i brandväggen:

https://www.quora.com/How-can-I-block-IP-addresses-in-Windows-10?share=1

https://answers.microsoft.com/en-us/ie/forum/all/can-i-block-an-ip-address/98bca515-ab19-42cc-b132-37d8fade5f6b?auth=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att det inte GÅR att göra redirects från ett IP till ett annat i Hosts-filen, det är inte dess syfte. Hosts-filen används som en lokal DNS-server.
Så det är, som Cecilia säger, i brandväggen du skall sätta upp regler för detta. Men glöm inte att reklamsajter sällan har fixa IP-nr, så du behöver vara lite kreativ med IP-intervall.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...