Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varningslampor bil


Dag Erlandsson
 Share

Rekommendera Poster

Den översta bilden är väl till största delen rätt självförklarande?

Det är för lite luft i däcken helt enkelt (står ju t.o.m. vilket tryck det är i resp. däck).

Kontrollera rekommenderat däcktryck i manualen för din bil.

 

Dessutom lyser lampan som indikerar att: "Start-stopp-system ej tillgängligt." 
Här från en Volvo-manual:

image.png.8bcd2ba588c3c5d09d98f806893dbb6b.png

 

 

 

Den undre bilden är varningslampan för samma sak som den stora på övre bilden.

 

Lågt däcktryck:

image.png.439a560add66486f15926e74cb5cf7e5.png

Redigerad av Cluster
Lagt till lite bilder
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Funktionen är inte tillgänglig, villkoren är inte uppfyllda.

.. kan ex. bero på att det är för kallt ute/motorn är för kall. Det ger mer utsläpp att starta en kall motor än att låta den gå, givetvis beroende på hur länge den får gå då. Det kan också vara så att batteriet inte är så pass fulladdat att det är lämpligt med upprepade starter av motorn.

 

(Egentligen gissningar bara)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara för lite ringtryck i däcken. Har du nyligen fått skiftat hjul, från sommar- till vinter-hjul, kanske den som skiftat inte lagrat ringtrycket i bilens dator. 
Om det inte görs kommer TPMS-systemet att varna för tryckförändring eftersom byte av hjul innebär mätningsbrott för systemet.

 

Kontrollera ringtrycket först och gå in i bilens menysystem och lagra informationen om att det rådande ringtrycket är korrekt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min bil (Kia Niro) kan varningslampan för TPMS-systemet börja lysa efter hjulbyte, trots rätt däcktryck.

Men efter att jag kört ett antal km, så har datorn "förstått" att det är rätt, och varningslampan släcks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns olika system för att kontrollera lufttrycket. En del fordon använder ABS-bromsarnas sensorer för att räkna ut att ett hjul har lägre tryck baserat på antal varv det hjulet gör jämfört med antalet varv andra hjul gör under samma tidsrymd.

Min erfarenhet är att det kan krävas en långkörning innan detta så att säga har klurats ut.

 

Andra fordon, som det som Ts har, har sensorer i ventilen som mäter det aktuella/faktiska ringtrycket och presenterar det i displayen, som ovan 195/205 kPa.

Varningen i det här fallet beror nog på att det är för stor skillnad mellan fram- och bakhjul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATT KÖRA MED RÄTT LUFTTRYCK

Kör man med mindre än 80% rekommenderat lufttryck försvinner däckets livslängd med 20%. Ligger du på 70% lufttryck så tar däcken slut inom 1 år. Man bör därför följa biltillverkarens rekommendationer.

 

Absolut lägsta lufttryck man ska ha, är 250 kPa (2,5 bar), men gärna lite högre.

 

Att tänka på nu när vi fått riktigt kallt väder.

Lufttrycket sjunker med 1-2 PSI eller 0,07 till 0,14 bar vid var 10 ° C

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev bengt 429:

Man bör därför följa biltillverkarens rekommendationer.

 

2 timmar sedan, skrev bengt 429:

Absolut lägsta lufttryck man ska ha, är 250 kPa (2,5 bar)

Det blir motstridiga uppgifter!

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Mikael63:

Man bör därför följa biltillverkarens rekommendationer.

Absolut ska man göra det, men jag har en kompis som har däckfirma, och han säger att 2,5 bar är lägsta tryck man ska ha, oavsett bilmärke.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkesverkstaden jag använder mig av, även säljarens verkstad, rekommenderar inte högre ringtryck än 2,5 bar. Enligt handboken skall det vara 2,3 bar. Orsaken till att inte ha mer än 2,5 bar beror på att ringtrycket ökar när däcken blir varma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

Hej, undrar vad dessa varningslampor exakt innebär. 

Mitt förslag är att du fyller på luft enligt rekommendationerna, nollställer varningen genom att i bilens menysystem lagra värdet för ringtrycket och ser om varningen dyker upp igen inom kort.

Får du ingen varning på några månader är det sannolikt inget fel på däcken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid så att skifte av hjul ger en varning i systemet om däckfirman inte har har fixat kontrollsystemet i samband med hjulbytet. Det går att åtgärda själv och X-Men har givit en bra ledtråd hur man går till väga. Annars är bilens handbok det man får konsultera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Dag Erlandsson

Tack nu är däcken bytta. Batteriet bytt. 
Nu en ny fråga den gula symbolen till vänster på instrument displayen vad indikerar den? Är nått som är fel. Då och då, t.ex. vid rökts och det blir grönt, jag gasar men den accelererar inte, den går typ upp till 40 och det är allt. Det gör då att jag måste stänga av bilen och sätta på den igen och då är problemet löst. Vad kan det vara? Har det med den gula indikatorn att göra? 

8C1EE471-CC7A-4AAD-8B74-914A92D57685.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att din bil inte går fortare än 40 beror inte på den lilla gula indikeringen utan på att du satt farthållaren i läge begränsning "Limit". Det står LIM uppe till vänster under temperaturvisningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
10 timmar sedan, skrev Mikael63:

Att din bil inte går fortare än 40 beror inte på den lilla gula indikeringen utan på att du satt farthållaren i läge begränsning "Limit". Det står LIM uppe till vänster under temperaturvisningen.

Tack så mycket! 😊

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

Nu en ny fråga den gula symbolen till vänster på instrument displayen vad indikerar den? 

Det är som jag skrev i mitt inlägg ovan indikator för "Start-stopp-system ej tillgängligt."

Exakt vad det innebär eller vad du bör göra för att åtgärda det vet jag ej. Kolla manualen och/eller kontakta en reparatör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I många bilar finns det en knapp som man kan använda för att aktivera och inaktivera Start-Stopp-funktionen.

I några finns denna funktion i bilens menysystem istället. 
 

Se om du har en knapp med motsvarande symbol i instrumentpanelen eller om du i bilens inställningar har tillgång till funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...