Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tummen ned Comviq och ResursBank


dosman
 Share

Go to solution Solved by dosman,

Recommended Posts

I en annan tråd skriver jag om problem med ett 4G-modem, vilket jag inhandlade och betalade för i juli månad. Ganska omgående returnerade jag på eget bevåg modemet (utan överenskommelse). Nu fyra månader senare dök följande mail upp i min brevlåda (Namnet 'Kalle' är fingerat):

 

"Hej Kalle.

 

Tack för ert mail.

 

Vi beklagar för den över förväntan långa hanteringstiden gällande ert ärende.

 

Tack vare er tydliga information kan vi se att er retur mycket riktigt returnerats till oss och därmed har vi krediterat er 448 kr i Reurs Bank.

 

Vi ber återigen om ursäkt för den långa hanteringstiden och tackar för ert tålamod. Och därmed har vi krediterat er 448 kr i Reurs Bank.

 

Ha nu en riktigt härlig torsdag och fortsättning på veckan Kalle, Vänliga hälsningar/ Best regards

 

Julia

 

weborder.comviq.se@ingrammicro.com"


- För det första har jag aldrig skapat något konto hos Reurs Bank.

 

- För det andra vill jag inte att Julia behandlar mig som en kompis, och ska inte befalla mig till trevliga dagar ('Ha' i stället för mer acceptabla 'Önska'.)(Om hon nu så innerligt månar om min välgång hade hon kunnat bjuda mig på middag, i stället för rabbla floskler.)

 

- För det tredje vill jag ha 'krediten' överförd till mitt Sparbankskonto, alternativt att de skickar mig ett utbetalningsavi vilket jag också bett dem göra, dock utan framgång hittills. Nu verkar pengarna ha frusit fast hos 'Reurs' bank (som Comviq tydligen anlitar), som för mig
dessutom är helt okänd.

 

I stället för pengar fick jag i går följande 'förklaring'; en bifogad bild av 'ställningarna' från Reurs Bank, vilken befogas. Det gulmarkerade har gjorts av Reurs Bank.

 

När jag googlar på 'Reurs Bank' hamnar jag hos www.resursbank,se Alltså 'Resurs', men Julia skriver 'Reurs'. En första Googleträff berättar kort:

 

"Resurs Bank är en nordisk nischbank med inriktning på finansiella tjänster till privat- och företagsmarknaden. Inom privatmarknaden med privatlån, kreditkort och sparkonton. Inom företagsmarknaden med Retail Finance och factoring. Wikipedia"

ReursBank.png

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, skrev dosman:

- För det andra vill jag inte att Julia behandlar mig som en kompis, och ska inte befalla mig till trevliga dagar ('Ha' i stället för mer acceptabla 'Önska'.)

Det är nog dialektalt hur man brukar uttrycka sånt. Eller kanske åldersberoende, dvs det normala uttryckssättet varierar mellan årtiondena.

 

13 minuter sedan, skrev dosman:

- För det första har jag aldrig skapat något konto hos Reurs Bank.

Det är nog ingen som har påstått det heller. Har du prövat att ringa Resurs bank?

https://www.resursbank.se/kundservice

Link to comment
Share on other sites

Att önska någon en trevlig dag tillhör vanligt trevligt bemötande, inget konstigt eller ens anmärkningsvärt i det. Att kalla någon vid förnamn är kanske inte optimalt men att skriva "Herr *efternamn*" är väldigt gammaldags och används knappast längre. 

 

Hur betalade du för modemet? Om du använt kort kanske du fått in pengarna på kontot. Ring och fråga dem lite snällt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Solution

Jag strävar efter positiva upplösningar av mina trådar och vill härmed meddela att pengar har ramlat in på mitt bankkonto från ResursBank.

 

Bifogar bildbevis om ni, mot förmodan, inte tror mig. Det tog 4½ månader att återfå pengarna för återlämnat 4G-modem.

 

Hur jag gick tillväga? Jag skrev ett nytt påminnelse-mail med den oartiga avslutningen "Ovänlig hälsning", som måhända fungerade i mitt fall. Ja, ni läste rätt "Ovänlig" i stället för flosklern "Vänlig"!

Kontoutdrag.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man ska välja sina ord noga i sådana situationer

 

Typ:

 

Hej Nisse!
 

Jag skriver till dig med anledningen till [PROBLEMET]. Hoppas att du haft en trevlig dag precis som jag gjort. Jag tillbringade dagen på nätet, surfade på bland annat mrkoll, eniro och facebook.

 

Nu har jag kontaktat dig ett par gånger och ingenting har hänt sedan sist. Kan jag be dig vänligt att återställa egendom senast [DATUM] (alltså 3 bankdagar)

 

Ha en trevlig helg

 

Phenomen

Södra stockholm

 

Edited by Phenomen
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Create New...