Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tummen ned Comviq och ResursBank


dosman
 Share

Go to solution Solved by dosman,

Rekommendera Poster

I en annan tråd skriver jag om problem med ett 4G-modem, vilket jag inhandlade och betalade för i juli månad. Ganska omgående returnerade jag på eget bevåg modemet (utan överenskommelse). Nu fyra månader senare dök följande mail upp i min brevlåda (Namnet 'Kalle' är fingerat):

 

"Hej Kalle.

 

Tack för ert mail.

 

Vi beklagar för den över förväntan långa hanteringstiden gällande ert ärende.

 

Tack vare er tydliga information kan vi se att er retur mycket riktigt returnerats till oss och därmed har vi krediterat er 448 kr i Reurs Bank.

 

Vi ber återigen om ursäkt för den långa hanteringstiden och tackar för ert tålamod. Och därmed har vi krediterat er 448 kr i Reurs Bank.

 

Ha nu en riktigt härlig torsdag och fortsättning på veckan Kalle, Vänliga hälsningar/ Best regards

 

Julia

 

weborder.comviq.se@ingrammicro.com"


- För det första har jag aldrig skapat något konto hos Reurs Bank.

 

- För det andra vill jag inte att Julia behandlar mig som en kompis, och ska inte befalla mig till trevliga dagar ('Ha' i stället för mer acceptabla 'Önska'.)(Om hon nu så innerligt månar om min välgång hade hon kunnat bjuda mig på middag, i stället för rabbla floskler.)

 

- För det tredje vill jag ha 'krediten' överförd till mitt Sparbankskonto, alternativt att de skickar mig ett utbetalningsavi vilket jag också bett dem göra, dock utan framgång hittills. Nu verkar pengarna ha frusit fast hos 'Reurs' bank (som Comviq tydligen anlitar), som för mig
dessutom är helt okänd.

 

I stället för pengar fick jag i går följande 'förklaring'; en bifogad bild av 'ställningarna' från Reurs Bank, vilken befogas. Det gulmarkerade har gjorts av Reurs Bank.

 

När jag googlar på 'Reurs Bank' hamnar jag hos www.resursbank,se Alltså 'Resurs', men Julia skriver 'Reurs'. En första Googleträff berättar kort:

 

"Resurs Bank är en nordisk nischbank med inriktning på finansiella tjänster till privat- och företagsmarknaden. Inom privatmarknaden med privatlån, kreditkort och sparkonton. Inom företagsmarknaden med Retail Finance och factoring. Wikipedia"

ReursBank.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev dosman:

- För det andra vill jag inte att Julia behandlar mig som en kompis, och ska inte befalla mig till trevliga dagar ('Ha' i stället för mer acceptabla 'Önska'.)

Det är nog dialektalt hur man brukar uttrycka sånt. Eller kanske åldersberoende, dvs det normala uttryckssättet varierar mellan årtiondena.

 

13 minuter sedan, skrev dosman:

- För det första har jag aldrig skapat något konto hos Reurs Bank.

Det är nog ingen som har påstått det heller. Har du prövat att ringa Resurs bank?

https://www.resursbank.se/kundservice

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är företagets val av bank som gäller vid kreditering och du får tyvärr omaket att göra överföringen till ditt konto i din bank.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att önska någon en trevlig dag tillhör vanligt trevligt bemötande, inget konstigt eller ens anmärkningsvärt i det. Att kalla någon vid förnamn är kanske inte optimalt men att skriva "Herr *efternamn*" är väldigt gammaldags och används knappast längre. 

 

Hur betalade du för modemet? Om du använt kort kanske du fått in pengarna på kontot. Ring och fråga dem lite snällt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • Solution

Jag strävar efter positiva upplösningar av mina trådar och vill härmed meddela att pengar har ramlat in på mitt bankkonto från ResursBank.

 

Bifogar bildbevis om ni, mot förmodan, inte tror mig. Det tog 4½ månader att återfå pengarna för återlämnat 4G-modem.

 

Hur jag gick tillväga? Jag skrev ett nytt påminnelse-mail med den oartiga avslutningen "Ovänlig hälsning", som måhända fungerade i mitt fall. Ja, ni läste rätt "Ovänlig" i stället för flosklern "Vänlig"!

Kontoutdrag.jpg

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...