Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Thunderbird uppdaterar inte e-posten.

bjogi
 Share

Recommended Posts

I familjen har vi 4 iPad och 5  Windows-datorer. Vi använder Thunderbird som e-post program och Telia som leverantör. I alla apparaterna har vi bara två e-postkonton, ett för min fru och ett för mig. Detta fungerar utmärkt utom i de två senast införskaffade iPaden, en iPad Air 3 och en iPad Pro 9,7”, båda begagnade. Alla övriga apparater tar emot e-postuppdateringarna samtidigt men de två nya gör det inte. Jag har installerat om konton och inställningar och de är identiska överallt. I de nya iPaden står det t.ex. ”uppdaterades igår”, trots att det kommit flera brev. Push och automatisk hämning är markerat. Jag har  prövat att markera manuell hämtning t.ex. var timma, men det har inte heller fungerat. Efter det jag har varit inne och kollat kontona och prövat olika inställningar så hämtas posten när jag återgår till E-postprogrammet men sedan blir det stopp igen.Har jag missat någon inställning eller finns det något annat sätt att hämta hem e-posten

Jag kan inte hitta Thunderbird för iOS och iPad.

Jag har iPad själv och i Appstore finns enbart Mozillas mjukvara Firefox.

Du måste använda en annan klient i iPad än Thunderbird, som du nämner.

Vilken klient använder du/ni i iPad för e-post?

Som sagt, vi har 2 iPhones och 2 iPad som fungerar helt bra med Thunderbird/Telia. Det är bara de två nya iPaden som kräver extrapyssel för att hämta hem e-posten. 

Vad jag vet så finns Thunderbird epost client varken till Ipad eller Iphone som app, är du säker på att appen du/ni använder heter Thunderbird, fungerar däremot till vissa Mac versioner.

Nej, jag kunde inte finna den i appstore. Men inte desto mindre har jag DN i mina i-produkter sedan många år! Detta är skrivet på en iPad 3 och det har alltid fungerat. Jag minns inte hur jag installerat dem, kanske efter googlesökning? Om jag inte har Thunderbird på paddorna och telefonerna, vad har jag då? På Windowsstartsidanhar jag symbolen för Mozilla Thunderbird men den har jag inte på i-produkterna. Jag har Telia web Mail men använder den inte till vardags. Är det den som gått in på paddorna?? Mystiskt! Problemet var inte jättestort från början men nu har det komplicerats! Jag är tacksam för alla förslag och hjälp men kan leva med det som jag har nu och haft i åratal men det vore ju roligt att veta varför det blivit så här.

Thunderbird har inte funnits till iPad och iPhone av olika skäl. Ett är att Apple inte tillåtit stöd för Java, vilket Thunderbird har haft som krav för att fungera.

Du kan således inte ha kunnat installera Thunderbird tidigare heller.

Ja men visst är det så! Mysteriet löst! På Windows är det ett vitt kuvert mot en rund, blå bakgrund som  tycks hålla brevet i en näbb medan på Appleprodukterna så är det ett sakligt vitt kuvert mot en blå bakgrund. Då måste väl AppleMail varit förinstallerat för jag kan inte minnas att jag nånsin istallerat det. Tack i alla fall för all hjälp, så nu vet jag hur jag skall gå vidare, om jag bryr mig om det!

3 minuter sedan, skrev bjogi:

Då måste väl AppleMail varit förinstallerat för jag kan inte minnas att jag nånsin istallerat det. 

Det är mycket enkelt att få Apples e-postprogram att fungera med andra e-postleverantörer än Apples icloud.