Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Startmenyn öppnar inte efter strömavbrott


Slopy
 Share

Rekommendera Poster

Igår gick strömmen två gånger. Efter det kan jag inte öppna startmenyn. Den hoppar bara upp någon sekund sedan går den ner igen. Försökar jag igenn så går den ibland upp någon sekund men utan apparna. Vad beror detta på och vad kan jag göra för att åtgärda problemet? Jag har Windovs installerat på en SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna pröva med att göra en systemåterställning till senaste sparade tidpunkten innan strömavbrotten.

 

Tryck ner Windows-tangenten och R-tangenten samtidigt.

Skriv in kommandot. rstrui.exe

Klicka på OK.

Följ anvisningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde en systemåterställning, men det blev ingen förändring.

Redigerad av Slopy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det här verkar ju helskumt! Datorn borde ju inte kunna starta överhuvudtaget. Hur kan det bli fel i en enda funktion i Windows av ett strömabrott?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan t ex bero på att just då höll Windows på att skriva något till lagringsenheten och detta något blev då bara skrivet till hälften. Så länge som detta något inte behövs fungerar Windows men så fort den ska läsa in detta något blir det problem.

 

Har man otur kan detta något vara något som krävs under uppstarten och då kan inte Windows starta men har man mer tur så fungerar det mesta.

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Tomas E:

i en enda funktion i Windows

Det kan även finnas fler saker som inte fungerar men som inte har märkts av ännu.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-27 10:55, skrev Mikael63:

Kanske kan en körning av systemfilsgranskaren hitta något?

 

Jag ska titta på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man lösa problemet genom att installera om Windows 10 Home rakt över nuvarande installation?  Blir det något problem med andra installerade program om man gör så?  Får man ner alla uppdateringarna igen som kommit?  (version 21H1). Vissa uppdateringar fanns väl bara tillgängliga under en viss tid. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Slopy:

Kan man lösa problemet genom att installera om Windows 10 Home rakt över nuvarande installation?  Blir det något problem med andra installerade program om man gör så?  Får man ner alla uppdateringarna igen som kommit?  (version 21H1). Vissa uppdateringar fanns väl bara tillgängliga under en viss tid. 

 

Tyvärr så kommer vissa program att försvinna osv,.

Gjorde detta själv häromdagen och många program försvann. Det som är intressant är att Officepaketet som jag har haft installerat tidigare är numera knutet till mitt Microsoftkonto, Man måste installera paketet men det behöver inte aktiveras numera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Slopy:

Kan man lösa problemet genom att installera om Windows 10 Home rakt över nuvarande installation?

Du kan pröva. Det brukar kallas för en reparationsinstallation, se länkarna i detta inlägg: https://eforum.idg.se/topic/360757-återställning-av-windows-10/?do=findComment&comment=1726335

 

Säkerhetskopior av alla viktiga filer bör man alltid ha men extra viktigt när man prövar olika sorters reparationer av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Tyvärr så kommer vissa program att försvinna osv,.

Gjorde detta själv häromdagen och många program försvann. Det som är intressant är att Officepaketet som jag har haft installerat tidigare är numera knutet till mitt Microsoftkonto, Man måste installera paketet men det behöver inte aktiveras numera

Menar du att man måste intallera "om" officepaketet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Gjorde detta själv häromdagen och många program försvann.

Kan du beskriva i mer detalj vad du gjorde, t ex vilken Windows-version du hade och vilken du installerade om med samt hur du startade reparationsinstallationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag installerar rakt över Windovs. Vad händer då med uppdateringarna i Windovs 10 som jag installerat, kommer jag åt dom igen hos Microsoft? Var inte vissa uppdateringar tidsbegränsade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nödvändiga uppdateringar kommer via Windows Update igen. De enda uppdateringar som är tidsbegränsade, så vitt jag vet, är de månatliga uppdateringarna som månaden därpå ersätts av en annan uppdatering som innehåller alla äldre månadsuppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-04 11:30, skrev Cecilia:

Nödvändiga uppdateringar kommer via Windows Update igen. De enda uppdateringar som är tidsbegränsade, så vitt jag vet, är de månatliga uppdateringarna som månaden därpå ersätts av en annan uppdatering som innehåller alla äldre månadsuppdateringar.

Jag har för mig att det var några sora uppdateringar som bara var tillgängliga under enn viss tidsperiod. men det kanske är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste på Microsofts supportsida att man ska skapa ett nytt lokalt konto. Det gjorde jag, men det hjälpte inte då. Nu i eftermiddag började menyn fungera. Då startade jag om pc:n för att försäkra mig om att problemet var löst. Men nej, när pc:n startat gick det inte att öppna menyn igen, mer än att det hoppar upp ett kort ögnonblick utan apparna. Skit också. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara de stora uppdateringar som kommer vår och höst du tänker på?

De finns bara tillgängliga tills nästa stora uppdatering kommer för den innehåller även allt i den förra stora uppdateringen.

 

Skumt att det slutade att fungera på det nya kontot för att skapa ett nytt konto brukar vara standardåtgärden och det nya kontot brukar fortsätta att fungera förstås.

 

Ska jag förstå det som att du inte har försökt med någon reparationsinstallation än?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kan det vara de stora uppdateringar som kommer vår och höst du tänker på?

De finns bara tillgängliga tills nästa stora uppdatering kommer för den innehåller även allt i den förra stora uppdateringen.

 

Skumt att det slutade att fungera på det nya kontot för att skapa ett nytt konto brukar vara standardåtgärden och det nya kontot brukar fortsätta att fungera förstås.

 

Ska jag förstå det som att du inte har försökt med någon reparationsinstallation än?

 

I så fall kanske det inte kommer någon mer stor uppdatering eftersom Win 11 är på gång. Jag har inte gjort någon installation än eftersom man tydligen kunde bli av med program.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns i alla fall en 21H2 som kom under hösten och Microsoft supportar Windows 10 i några år till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återfå ett fungerande windows 10 är en s.k. reparationsinstallation att föredra om man inte vill nyinstallera hela datorn. Var noga med att starta installationen från skrivbordet via utforskaren och bocka för att behålla alla personliga filer och appar.

Jag har gjort det några gånger och det har fungerat bra och jag har inte förlorat några program eller filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte göra en reparationsinstallation från minnesstickan. Det gick inte att välja "Behålla alla personliga filer appar" Fick ett felemeddelande att det kunde bero på att jag försökte installera en äldre version av Windovs. Och det stämmer ju. Är det enda aternativet att bli av med filer och appar? De personliga filerna har jag gjort bacup på i en extern hårddisk. Men innebär det att jag blir av med installaerade program virusprogram, office och annat?

 

Redigerad av Slopy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...