Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laptoppen kopplar inte upp på vissa nätverk


Pelle Penna
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla och önskar er en fin första advent

 

Jag har en äldre laptop som jag använder i föreningsverksamhet. Sedan två veckor tillbaka så kan jag inte komma åt internet på Studiefrämjandets nät här i stan. Får bara till svar att "KAN INTE ANSLUTA". Eftersom det brukar vara ett tjugotal personer som kopplar upp sig så är det ju inget fel på nätverket men min dator funkar inte där. Så fort jag kommer hem så är det ok. Alltså fungerar nätverkskortet. 
Jag vet att man bytte något på Studiefrämjandet för att få bättre kapacitet men frågan är om detta kan ha med saken att göra?

Funderar på om någon windowsuppdatering spökat till det.

Tankar och ideer tages emot tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Mikael63:

Trådlöst?

Testat det med "glöm nätverk"? (var man nu hittade detta igen...)

Ja det var just det. Jag vet ju att det finns glöm men hittar inte hur :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur svårt kan det va....

Så här glömmer du ett nätverk

Välj ikonen Wi-Fi-nätverk till höger i aktivitetsfältet och välj sedan Nätverk eller & Internetinställningar. Välj Wi-Fi och sedan Hantera kända nätverk. Markera nätverket du vill glömma och välj Glöm.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du om Studiefrämjandet tagit bort 2,4GHz-bandet till förmån för enbart 5GHz-bandet och din dator endast stöder 2,4GHz-bandet?
 

Om så inte är fallet, kan de har ändrat krypteringen till en nyare standard för att säkra upp det mot intrång (hacka)?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev X-Men:

Vet du om Studiefrämjandet tagit bort 2,4GHz-bandet till förmån för enbart 5GHz-bandet och din dator endast stöder 2,4GHz-bandet?
 

Om så inte är fallet, kan de har ändrat krypteringen till en nyare standard för att säkra upp det mot intrång (hacka)?

Datorn stöder 5GHZ

Nu ska jag testa på måndag att glömma det aktuella nätverket och göra om inkopplingen där så får jag se.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...