Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dataverifiering mellan olika böcker = möjligt?


Moberg84
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag försöker hämta data ifrån en annan bok till en befintlig bok. det skall vara en rullista där man kan välja i.

 

Jag har skapat en bok där jag har all grunddata i.

 

t.ex B3-B26 finns all info till rullistan som skall vara i en annan bok.

 

hur löser jag detta?

 

dataverifering tvärvägrar när jag väljer att hämta informationen ifrån en annan bok.

 

har lyckas att hämta data genom "=celllänk!B3:B26".

men problemet är då att det hamnar inte i samma cell utan hamnar på 23 celler nedanför.

 

går det att göra om befintliga cellen till rullista?

 

 

varför jag inte vill ha grunddatan i samma bok är för att flera 100:tals böcker ska kunna hämta samma data ifrån en enda bok som lite då och då kommer att ändras med olika texter.

 

 

tack på förhand.

 

 

 

/mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, jag kan länka till ett annat blad i arbetsboken där jag "cellänkar!"

och ifrån det bladet kör jag en dataverifiering till första arbetsbladet.

 

är det så du menar MH?

 

/mvh

1 timme sedan, skrev MH_:

Nej.  Det här är inte excels favoritsysselsättning.

*****ED*******

Stryker en bunt som täcks av Oves länk

Nackdelen är ju att så fort filen med "celllänk" stängs så slutar din rullista att fungera.

*****ED*******

 

Det är nog smartare att importera data (i form av en lista) till varje arbetsbok med hjälp av 

=celllänk!B3:B26

(precis som du gjort.)

Sen bygger du dataverifieringen på listan du har inporterat. Då uppdateras den varje gång du öppnar målfilen (om du tillåter det).

 

 

 

1 timme sedan, skrev MH_:

Nej.  Det här är inte excels favoritsysselsättning.

*****ED*******

Stryker en bunt som täcks av Oves länk

Nackdelen är ju att så fort filen med "celllänk" stängs så slutar din rullista att fungera.

*****ED*******

 

Det är nog smartare att importera data (i form av en lista) till varje arbetsbok med hjälp av 

=celllänk!B3:B26

(precis som du gjort.)

Sen bygger du dataverifieringen på listan du har inporterat. Då uppdateras den varje gång du öppnar målfilen (om du tillåter det).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade och det fungerade men fick ett följdfel..

 

De celler som inte innehåller någon information när man celllänkar blir 0 i det fältet man länkar till.

går det att få någon formel uppe på det att är cellerna tomma så kan den via tom cell istället för en 0:a i cellen. typ som man dataverifierings "ignorera tomma celler"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...