Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logga in utan att röra musen


Monshi
 Share

Rekommendera Poster

Windows verkar kräva att man ska klicka på musen för att kunna logga in vilket känns lite konstigt.

 

Lite mer detaljerat, väcker datorn som viloläge, får en fin välkomnande strand men ingen ruta att mata in pinkod i. Oavsett vilka knappar, eller kombinationer, jag trycker på, på USB-anslutet tangenbord eller på laptopens egna så kommer inte rutan fram. 

 

Ett klicka på musen och jag kan logga in. Inget svårt steg men ändå, känns lite onödigt.

Ska det vara såhär?

 

Fin välkomstbild måste jag säga, fina färger, bra skärpedjup. Bra komponerad helt enkelt. Men för den sakens skulle vill jag inte bara se det nedan..

bild.png.caec638d8e2a4852103ba840c95673b5.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig räcker det med att trycka enter, så kommer den inloggning jag använde senast, kan välja med ett musklick något av de andra jag aktiverat att logga in med. Också USB anslutet tangentbord, med trådlös mus.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Laso:

För mig räcker det med att trycka enter, så kommer den inloggning jag använde senast,

Jag brukar trycka mellanslag. Fungerar minst lika bra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på eftersom ibland lägger Windows 11 en massa klickbara saker på inloggningsskärmen, ungefär hälften av gångerna. Är där klickbara saker måste jag klicka med musen för att få fram inloggningsrutan. Är där inga klickbara saker räcker entertangenten och sen min fyrsiffriga inloggningskod utan att trycke enter igen för att logga in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Monshi:

Lite mer detaljerat, väcker datorn som viloläge,

Och du vill ha det så att inloggningen krävs efter viloläge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Och du vill ha det så att inloggningen krävs efter viloläge?

Ja, alltid inloggning tack! hemma kanske inte ett måste men om jag tar med mig datorn någonstans vill jag inte behöva slå på det och att slå en pinkod tar 1-2 sekunder. Om jag nu bara får det...

 

Denna gång fick jag det, enter och loginrutan kom fram.

 

@Bosse-i-skogen ah, det kanske är det. Om man inte är snabb så kommer det fram klickbar text och då måste musen till.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att du har lite text på din välkomstbild.

Har du inställningen (Inställningar->Anpassning->Låsskärmen) Få roliga fakta, tips med mera från Windows till På? Jag har den till Av och har aldrig några tips på välkomstskärmen. Hade det vid nyinstallation, men då var den inställningen .

Och inställningen för Bakgrund har jag Bild. Alternativen är Windows spotlight, Bild och Bildspel. Har för mig att Windows spotlight är den defaulta inställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Avicii:

Ser att du har lite text på din välkomstbild.

Har du inställningen (Inställningar->Anpassning->Låsskärmen) Få roliga fakta, tips med mera från Windows till På? Jag har den till Av och har aldrig några tips på välkomstskärmen. Hade det vid nyinstallation, men då var den inställningen .

Och inställningen för Bakgrund har jag Bild. Alternativen är Windows spotlight, Bild och Bildspel. Har för mig att Windows spotlight är den defaulta inställningen.

Om jag i win 11 väljer spotlight som jag hade så finns det ingenstans att bocka av roliga fakta. Väljer jag bild eller bildspel så finns det och jag har nu bockat av och gått tillbaka till spotlight. Jag återkommer om länkar återkommer med spotlight aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kanske påpeka att Monshi´s lagt denna tråd i Windows 10, så då handlar det om detta operativ, sen om samma problem också kanske förekommer i nya Windows 11, vet jag dock inte, har inte märkt någonting ännu.

 

Kan kanske bli förvirrande om vi blandar Windows 10 och nya Windows 11 här i samma tråd!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrade enligt vad som sagts ovan, utan spotligt och utan text verkar det bli som det borde, att man kan logga in direkt.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 10 vilket jag använder fungerar det bra även om jag har välkomsttext och bakgrundsbild påslaget. Jag måste dock använda Escape-tangenten för att få fram inloggningsrutan. Har för mig att jag provat Enter, Return m fl men jag låter det vara osagt. Vill jag bara stänga av datorn så trycker jag sen på tab tills jag kommer till rätt ställe och sen Enter och väljer alternativen där med pil upp/ned.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

Ska kanske påpeka att Monshi´s lagt denna tråd i Windows 10, så då handlar det om detta operativ, sen om samma problem också kanske förekommer i nya Windows 11, vet jag dock inte, har inte märkt någonting ännu.

 

Kan kanske bli förvirrande om vi blandar Windows 10 och nya Windows 11 här i samma tråd!?

Jag hade exakt samma när jag använde Win 10. Ibland länkar och ibland inte på inloggningsskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet kvarstår. I detta läge uppstår problemet om datorn står  låst den stund utan att jag rör den, då börjar den visa bilder från min användare och dessa bilder försvinner bara om jag klickar på musen.

 

Konstiga Windows ibland.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...