Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mozilla Thunderbird efter uppdatering av Windows 10 till W11


Mållgan
 Share

Rekommendera Poster

En kompis, inte jag ännu, har uppdaterat W10 till W11 (inte nyinstallerat) och effekten har blivit att epostprogrammet Mozilla Thunderbird inte tar emot epost. Däremot fungerar det att skicka epost. Han kommer hit med datorn idag. Vad kan det bero på? Jag använder själv Mozilla Thunderbird hittar inte hur lösenordet kan ändras. Jag tänkte att lösenordet kanske måste anges igen efter uppdateringen. Eller?

P.S. Innan han susar hit ska jag be honom kolla om inställningen för "Server för inkommande post" är riktig. D.S.

Redigerad av Mållgan
komplettering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag naglat fast orsaken, åtminstone delvis. I dialogrutan för Inkorgen finns uppe till vänster "Hämta meddelanden" och där måste "Hämta alla nya meddelanden" klickas för att nya meddelanden ska hämtas varje gång nya meddelanden vill hämtas. Hämtning görs alltså inte automatiskt. Så har det inte varit tidigare och är inte så i min W10 laptop. Jag hittar inte någon möjlighet att fixa så att "Hämta alla nya meddelanden" är default.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på fliken verktyg-kontoinställningar och vidare  under vederbörandes serverinställningar finns följande ruta. Där framgår det tydligt vilken som ska vara ibockad.

Skärmbild 2021-11-20 134946.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte hjälper så kanske dessa tips i stället:

Citat

Restart Thunderbird with add-ons disabled (Thunderbird Safe Mode). On the Help menu, click on "Restart with Add-ons Disabled". If Thunderbird works like normal, there is an Add-on or Theme interfering with normal operations. You will need to re-enable add-ons one at a time until you locate the offender.

Citat

Most importantly, what sort of tab do you have open. Calendar turns off get mail etc for instance.

Citat

Restart the operating system in safe mode with Networking. This loads only the very basics needed to start your computer while enabling an Internet connection. Click on your operating system for instructions on how to start in safe mode: Windows 10, Windows 8, Windows 7, Windows Vista, Windows XP, OSX

If safe mode for the operating system fixes the issue, there's other software in your computer that's causing problems. Possibilities include but not limited to: AV scanning, virus/malware, background downloads such as program updates.

https://support.mozilla.org/en-US/questions/1167801

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Inställningarna är redan att kontrollera nya meddelanden vid start. Jag bockade av den inställningen, startade om datorn samt bockade i alternativet igen. Samma procedur genomförda jag med en profilfil som förelogs i en länk (ta bort filen) utan effekt.

När jag känner mig manad ska jag avinstallera programmet och sedan ominstallera det. Inkorg- m fl mappar (inkl kontoinstälningar) kan ju först sparas och sedan importeras efter ominstallationen.

 

Fanns det inte en instruktion om det i det här forumet?

Redigerad av Mållgan
Komplettering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mållgan:

Fanns det inte en instruktion om det i det här forumet?

Instruktion för att spara Thunderbirds profilfiler?

Leta efter Thunderbird-mappar under C:\Användare\anv.namn\Appdata\Roaming och ...\Local och i dem så hittar du en mapp Profiles som innehåller en profilmapp som man då gör en kopia av.

 

Det är kanske https://eforum.idg.se/topic/326802-guide-flytta-och-säkerhetskopiera-epost/#comment-1739891 som du tänker på.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller om din väl ställt in alla epostkonton att hämta via Imap och inte har något sparat lokalt enbart, bara att ta bort allt och installera om och alla mail kommer att laddas hem igen.

 

Men först, testa TB i felsäkert läge och se om det fungerar då.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...