Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätdoktor via app, inte så behaglig upplevelse som jag föreställt mig.


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag tänkte jag skulle prova en nätdoktor för första gången eftersom man läst så mycket om dem. I mitt tycke en bra idé då man får hjälp relativt snabbt (dagen efter) med icke akuta problem.

Jag provade landstingets nätdoktor via deras app "alltid öppet" . Det var ingen höjdare måste jag säga. Nog för att man känner sig lite stressad när man är hos läkare fysiskt där de arbetar på ackord typ med sina 15-minutersmöten, men oj vad fort det gick här. Kändes som han var stressad och ville avsluta fort.
Tydligen sitter läkaren hemma, i alla fall så här på kvällen. Hans headset var inte av någon högre kvalité, skränade nåt otroligt (själv satt jag med Iphone och airpods pro som annars är top notch ljudmässigt) Eller kanske är det "alltid öppet" -appen som inte håller måttet? Lägg därtill på att han pratade med brytning som var lite svår att tyda i den dåliga ljudkvalitén. Men jag lyckades i alla fall få svar på vad jag skulle göra med mitt problem, och det är ju huvudsaken egentligen, men jag tror nog att jag föredrar att besöka dem fysiskt hädanefter. Eller kanske de kommersiella nätdoktorerna är annorlunda?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade kry vid ett tillfälle och tyckte det var jättebra. Startade appen supertidigt en morgon, typ femtiden. Vid sextiden så pratade jag med en sköterska som lyckades ge mig tid med doktor vid lunch. 

 

Min upplevelse var exakt som jag önskade. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är väl medvetna om att dessa nätdoktorer kostar landstingen stora pengar 

som går direkt till vinst för nätdoktorerna och gör övrig sjukvård "fattigare".

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hans54:

Ni är väl medvetna om att dessa nätdoktorer kostar landstingen stora pengar 

som går direkt till vinst för nätdoktorerna och gör övrig sjukvård "fattigare".

Möjligt att det är så, men det är ändå ett komplement till den vanliga "kön" man ofta hamnar i när man söker sjukvård.

Speciellt när det gäller lättare åkommor man vill ha hjälp med. Får man problem utanför ordinarie besökstid "vårdcentral", så är det ju akuten man oftast blir hänvisad till, då kan ett "besök" hos en nätdoktor var till hjälp, när man egentligen inte behövde akuthjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Laso:

Möjligt att det är så, men det är ändå ett komplement till den vanliga "kön" man ofta hamnar i när man söker sjukvård.

Problemet är väl egentligen inte att det är en "nätdoktor", utan vem som driver verksamheten och med vilket intresse.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl också så att dom för många ses som konkurrenter till den vanliga sjukvården, men visst kan det än så länge ibland vara svårt att veta vilka som ligger bakom, men detta finns ju även idag inom den vanliga privata sjukvården, så det argumentet är inget nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landstingets inhyrda läkare kostar också pengar, när man som landsting väljer att inte anställa.

 

Edit. Det heter region numera.

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte bara dessa mer rena privata nätdoktor-appar som finns utan det som Hakinger skrev om var ju regionens app för att komma i kontakt med deras egna läkare. Den vårdcentral som jag hör till ger möjligheten till bokade besök via telefon eller videosamtal beroende på vad det handlar om, även om jag inte har använt mig av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att den kostnadsmedvetne inte ska lida såna kval utan söka legitimerad vård om hen behöver det.

 

Erkänner att mitt tidigare inlägg var en reaktion på Hans54.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att folk söker hjälp utanför Regionerna beror på att de inte får det.

Sverige har minst sjukhuskapacitet av alla EU länder.

Sedan 1980 har 75% av bäddarna försvunnit på sjukhusen. Trots att privata sjukhus ingår i svensk statistik.

https://gateway.euro.who.int/en/indicators/hfa_478-5060-acute-care-hospital-beds-per-100-000/visualizations/#id=19535

Vi har nu minst sjukhusbäddskapacitet i förhållande till befolkningen i EU.

https://data.oecd.org/healtheqt/hospital-beds.htm

En vän skulle opererats för ryggskada 2018. Hänvisades till tre privata kliniker. Valde en klinik. Fick direkt vid ankomsten veta "Det här har de bara gjort för att uppfylla 3 månaders garantin De vet att vi inte kan gå in i ryggmärgskanalen och ta bort den bit som sticker in där och trycker på nerven. Det kan de bara göra i Malmö."  Har nu fått kallelse till besök i Malmö i december 2021. 3 år senare.

Tre år med svåra smärtor och svårt röra sig.

Vart går skatterna ?

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gillamarkering gäller förstås inte situationen 2019, dvs fler administratörer men färre sjukvårdsarbetare såsom sjuksköterskor, undersköterskor, sjukvårdsarbetare och läkare, utan din bild Solspindeln och att du Solspindeln visar vad Nils Littorin skrev 2019. Den beskrivna situationen fortsätter ju 2021 och har förvärrats så barnmorskor sagt upp sig en masse eftersom deras arbetssituation numera innebär att de inte längre får förlösa en mamma i taget i lugn och ro utan ska avbryta förlösningen och rusa vidare till en annan mamma som är i mer kritiskt läge än den förstnämnda mamman. 

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Min gillamarkering gäller förstås inte situationen 2019, dvs fler administratörer men färre sjukvårdsarbetare såsom sjuksköterskor, undersköterskor, sjukvårdsarbetare och läkare, utan din bild Solspindeln och att du Solspindeln visar vad Nils Littorin skrev 2019. Den beskrivna situationen fortsätter ju 2021 och har förvärrats så barnmorskor sagt upp sig en masse eftersom deras arbetssituation numera innebär att de inte längre får förlösa en mamma i taget i lugn och ro utan ska avbryta förlösningen och rusa vidare till en annan mamma som är i mer kritiskt läge än den förstnämnda mamman. 

Exakt som du "säger" mbgtmarie... på Förlossningsavdelningar är det KAOS! 1! Barnmorska kan ha 3! Kvinnor i slutskedet... "en har PROBLEM..." Det är VIDRIGT!

 

...OCH...!...då har vi inte berört OVILJAN till att med Enkla Manövrar...! förhindra att en Kvinna "spricker" (tar inte upp detaljer...) och kan få/FÅR... Långtgående P R O B L E M... Enkla Manövrar som utförs i t.ex. Finland...

När detta nådde "mitt öra"... DET KAN INTE!!! VARA SANT ATT DETTA INTE GÖRS I SVERIGE...

Det STÄMDE... bara undantagsvis i Sverige... Det handlar För Fan bara om ett "HANDGREPP"...

Meeen... med personalnedskärningar finns inte "tiden"...

 

Mitt tips när någon ska föda... En Vattenfylld "leksaksbassäng" i ett varmt rum, och en ERFAREN DOLA med möjlighet att nå ett sjukhus Snabbt om det blir komplikationer. Ingen "avnavling" förrän efter 30-45 minuter (DOLAN VET).

Bor man otillgängligt... Hotell... Bekanta...

Smärtlindring... lite mer komplicerat... men både Akupunktur och Hypnos har använts vid större OPERATIONER... utan annan bedövning...! Ryggmärgsbedövning? ALDRIG!! Det är ett HÖGRISK-ingrepp...

 

Japp... mycket Versaler... men det är ett ämne som TRIGGAR Mig OERHÖRT!!! Blir MÖRK!! när jag får veta hur det fungerar "där ute"... FÖRSTÅR! utan att vara Kvinna, vilka följdverkningarna blir av det som sker... och INTE sker... hur både Mamman OCH Barnet...kan... uppleva det...

Jag har inga Barn... Visste när jag var 16 år... jag Älskar Kvinnor!! men några Barn... blir det INTE! med Alla tillbuds stående medel... Nopp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Solspindeln:

Japp... mycket Versaler...

Fungerar för att skapa uppmärksamhet, fungerar också för att avskräcka från att läsa inläggen. I ALLA FALL MIN ÅSIKT! 😁
 

https://sprakkonsulterna.se/anvand-stor-bokstav-med-omdome-visa-omtanke-om-dina-lasare/

https://www.friskolanlyftet.se/elev/webbvett

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev ChristerE:

Fungerar för att skapa uppmärksamhet, fungerar också för att avskräcka från att läsa inläggen. I ALLA FALL MIN ÅSIKT! 😁
 

https://sprakkonsulterna.se/anvand-stor-bokstav-med-omdome-visa-omtanke-om-dina-lasare/

https://www.friskolanlyftet.se/elev/webbvett

...chaaa... så kan det ochså vara, men nu skriver jag inte för att det ska "passa någon"...

utan uttrycker vad jag KÄNNER inom ämnet. Ett ämne som jag, av Erfarenhet Vet! seglat under radarn på de allra flesta, som så mycket annat... utom naturligtvis de som håller sig informerade OCH... Berörda...

Just precis-exakt-spot on... Håller sig INFORMERADE...

För "som det sägs": Sanningen kommer att göra oss Fria, men först sparka Sk*ten ur oss.

Hasse Alfredsons... Dee hadde já inte en aaaning om... kommer seglande... Ha!Ha!

Med åren har jag Många gånger! känt... -"det hade jag mått bättre av att Inte veta"-

Já tillhör den "sorten" som ÄLSKAR! kritik... RIKTIGA SÅGNINGAR... detta av den anledningen, att kan nån hitta en nerv...ett känsligt område... i det jag skriver, så blir jag Djupt Tacksam! För då finns något att "titta på"...

Andras Åsikter! och synsätt... blir jag bara fascinerad av... ?Hmmm?... undrar vad som lett fram till den åsikten/ställningstagandet... Det är bara Riktigt Skickliga "troll" som kan förvirra mig en kortare stund...

"It takes one to know one"... och att "trollskriva" är Långt Under min självrespekt, det är kämpigt för många ändå... och ALLT!... kommer en gång... tillbaka

 

Såja... nu har Egot,s o-fostrade delar, än en gång fått brett ut sig...:wub:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Solspindeln:

men nu skriver jag inte för att det ska "passa någon"...

Det var formateringen/utseendet jag kommenterade, inte innehållet - åsikterna. Oavsett vad man tycker om innehållet så är det väl bra med en "behaglig upplevelse" (läsupplevelse), för att anknyta till trådrubriken. Tanken är väl att texter ska bli lästa, varför annars bemöda sig med att skriva dem?


(Stoppar här så det inte blir för mycket OT i tråden.)
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ChristerE, det var/är inte min mening att "morra" mot Dig.

Jag såg mycket väl din passning med att Du själv använde versaler...:thumbsup:...

Det draaar "iväg" för mig när det är ämnen som "triggar"... det kan uppstå "overload" och skygglappar åker på...

Jag ser jú Tydligt hur já ena sekunden tycker om sågningar och i nästa mening nästan börjar "morra".

Det har hänt förut... även här, och jag lovade mig själv att skriva Tydligt och utan chans till feltolkningar.

Formen i just "en stundsupplevelse" ska inte få röra till det, jag Gillar Samarbete och Gemensamma Lösningar... och inte att lägga "inre strider" på utsidan.

:) Det blir mitt "testamente"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...