Just nu i M3-nätverket
Jump to content

En riktigt bra PDF-konverterare?

Mikael63
 Share

Recommended Posts

Söker efter en bra lösning för att kunna konvertera flera olika dokumenttyper i ett svep och där resultatet blir en enda PDF där texter är sökbara.

Jag har tidigare använt mig av programmet Print Conductor. Ett suveränt program med en enastående support. Trots massor med inställningar, många skapade efter mina önskemål, och möjlighet att använda olika "motorer" för konverteringen är det så att det behövs en handpåläggning någonstans varje gång en sådan "körning" görs. Det är inte programmet i sig som felar utan det hänger ihop med att "mina" filer inte alltid är exakt likadana, främst är det DWG-filer som ställer till det. Jag har även använt Docu Freezer från samma utvecklare och då med samma enastående support men där saknas just nu möjligheten att få PDF,en sökbar.

Programmet DWG to PDF Converter 2021 MX fungerar bra för att skapa PDF från DWG men det programmet hanterar enbart DWG och inte "office-filer".

BlueBeam Revu 20 har en modul som kallas stapler och den kan hantera office-filer men inte DWG om man inte har vissa CAD-applikationer installerade och den CAD-applikation jag använder "duger" tydligen inte.

CAD-applikationen jag har kan däremot skapa sökbara PDF,er av inte bara de DWG som applikationen hanterar utan även av Officefiler. Det är dock en allt för omständlig procedur för dessa extra filer för att det ska vara praktiskt gång till gång. Det är också bara denna applikation som kan skapa PDF av en DWG med flera lager och där varje lager representeras av ett blad. Det kan man inte begära av den programvara jag nu söker utan den måste då kunna införliva även PDF-filer i "körningen".

Helst naturligtvis en gratis lösning, dock inte online. Om det inte är gratis bör det vara en trial med begränsning i tid, inte i antal filer, för att jag ska kunna utvärdera den.

Jag kan vid behov utveckla resonemanget.

2021-11-19 14:44, skrev Mikael63:

men där saknas just nu möjligheten att få PDF,en sökbar.

Uppdatering:

I Docu Freezer måste man aktivera "OCR" för att PDF ska vara sökbar om den så att säga inte redan är det från början. När jag gjorde det misslyckades konverteringen med ett felmeddelande. Efter att ha kontaktat utvecklaren fick jag en ny version att ladda hem. Då får jag inget felmeddelande men utdatafilen blev ändå inte sökbar.

Det visade sig, efter några tester, att "tunga och dyra" Bluebeam Revu 20 inte kunde söka efter text (jo men inte få sökträffar) medans "lätta och gratis" Sumatra PDF fick sökträffar. Så även Adobe Acrobat Pro och gissningsvis alla andra PDF-läsare med..

Nehej.. fortfarande olöst *) detta, jag var för snabb att ropa hej..

Docu Freezer behöver ohyggligt lång tid på sig för att konvertera en DWG och göra den sökbar om DWG,n innehåller många linjer (men väldigt lite text)

*) Lösningen blir då att använda tre olika verktyg tillsammans...

• 2 weeks later...
2021-11-23 13:52, skrev Mikael63:

Nehej.. fortfarande olöst *) detta, jag var för snabb att ropa hej..

Docu Freezer behöver ohyggligt lång tid på sig för att konvertera en DWG och göra den sökbar om DWG,n innehåller många linjer (men väldigt lite text)

*) Lösningen blir då att använda tre olika verktyg tillsammans...

Du kan testa pdfFactory (hette fineprint tidigare).

Nu var det några år sen jag använde det själv men den funkar som en "buffrande skrivare".

Man kan alltså "skriva ut" sidor till programmet från flera olika program innan man skapar själva pdf-filen. Den funkade då iaf bra tillsammans med autocad.

Jag vet inte om pdf:en blir sökbar dock.

Hoppsan. Ser nu att fineprint fortfarande finns kvar. Men det är pdfFactory som kan vara intressant i ditt fall tror jag.

Edited by smeghead

Fineprint har jag använt i många år men ersatt den av priPrinter under ännu fler år och använder den fortfarande, dagligen. PriPrinter hanterar inte detta med sökbarhet och det är inte riktigt den funktionen jag är ute efter.

pdfFactory verkar ha den "drag & drop" jag är ute efter och jag får kolla närmare på den när jag kliver in i Windowsmiljön igen på måndag.

Nuvarande lösning är att jag skapar en PDF;

- via applikation som hanterar lager när det är frågan om sådana filer

- av många DWG med DWG to PDF Converter 2021 MX

- med Words funktion för att publicera

- med Excels funktion för att publicera

Sedan sätter jag ihop dessa PDF,er med PDF arranger, en applikation jag även har i Linuxmiljö.

Ok.

Ja ibland får man trassla lite för att få till saker som man vill ha det.

Jag har också vissa arbetsuppgifter som kräver 3-4 olika mjukvaror från start till slut.

Men kika på pdfFactory. Du kanske kan kapa nått steg i processen med det.

Jag är rätt säker på att pdf-filerna blir sökbara.

Jag har för mig att jag läst nånstans att gratis/billiga pdf-konverterare oftast skapar nån typ av "bildkopia" av det man konverterar och då blir dom inte sökbara.

Dom "dyrare" alternativen bygger upp pdf:en på ett "korrekt" sätt.

Men.. Det som kan ställa till det är nog dwg-filerna. Inte säkert dom sidorna blir sökbara.

Det kan vara så att dom tolkas som grafik även i pdfFactory.

Testade pdfFactory redan ikväll.

Tyvärr var det inte till någon hjälp. Det är ett alternativ till den mjukvara jag redan har - priPrinter.

Försöker jag dra och släppa en dwg får jag:

image.png.f5f8c39247b66fc2c387acb21d84102c.png

Om jag skapar en PDF av en dwg genom att "skriva ut" med pdfFactory blir den sökbar bara för de delar som innehåller TrueType-fonter och det duger inte.

Eftersom jag har en väl fungerade lösning när det gäller DWG, samt att lösningen med PDF arranger också fungerar bra, tänkte jag kolla ett varv till för "Office to PDF".

Har testat flera olika tidigare och några till nu.

PDFCreator FREE (4.4.1) tycks kunna vara till nytta efter några justeringar bland inställningarna.

Man kan dra in en mapp med filer för att kunna konvertera de filer som ligger i den mappen. Finns där en undermapp med filer kommer de filerna inte med. Får vara acceptabelt i sammanhanget, det gäller bara att komma ihåg detta.

Bra är att det inte bråkas om icke konverterbara filer som kan ligga i de mappar jag drar in i programmet.

12 timmar sedan, skrev Mikael63:

PDFCreator FREE

Nej, det är inget jag kan rekommendera.

Just nu har jag ramlat tillbaks till Bluebeams Stapler. Det får ta den tid det tar med den och jag har valt så att det bara är "Word & Excel" som ska konverteras. Slipper felmeddelande om DWG är i samma mapp.

Share

• Create New...