Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Apple Monopol!


Erik W

Rekommendera Poster

Läste just denna nyhet på Macworld idag ( http://www.macworld.se/display.pl?ID=990803-MW3 )

 

"Det är en uppdatering av de blåvita G3-Macarnas så kallade Firmware (programvara som kontrollerar Macens hårdvara) som släpptes i våras det handlar om. Officiellt skall uppdateringen bara göra att Macen hanterar PCI-bussen bättre.

 

Men enligt Appleinsider har Apple medvetet lagt in rutiner för att kontrollera vilken processor som sitter i Macen. Sitter det ett uppgraderingskort med en G4-processor i Macen, ja, då startar den inte.

 

Appleinsider hävdar att blockeringen är medveten, eftersom de första blåvita G3-Macarna som skeppades inte har några problem med G4-processorn. De blåvita G3:or som levereras idag har redan uppdateringen förinstallerad.

 

Att Apple helst ser att man köper nya Macar i stället för att uppdatera sin gamla G3:a är inte svårt att förstå. Det märkliga är att man, om uppgifterna på Appleinsider stämmer, har använt sig av ett så fult knep."

 

Detta är en av orsakerna till att Apple har haft svårt att verkligen slå igenom på konsumentmarknaden. Förutom att utbudet av mjukvara är kraftigt begränsat till en Mac, ligger även hårdvaran långt efter.

Att som konsument bli tvingad att köpa en helt ny dator när man vill uppgradera visar ju bara var Apple är på väg - monopol!

Då kan ju de som hävdar att Microsoft har monopol slänga sig i väggen ;)

 

Ett tipps till nästa gång ni med en Mac vill uppgradera - köp en dator som är mer flexibel - en PC! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Tjäder

Allt som står på internet är inte sant. Jag kan inte se att AppleInsider på något som helst sätt underbygger sitt argument med mer trovärdig fakta.

 

Visst har Appel monopol i macvärlden men jag har hittills inte känt mig hotad av det. Sitter med en BWoch utgår i från att jag kommer att kunna uppgradera den.

 

Trots att väldigt få PPC stödjer G3 processorn så går de absolut flesta modellerna att uppgrader idag.

 

Mvh

 

Christer Tjäder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Erik, jag sätter en slant på att när G4:a korten lanseras så kommer de funka i alla G3:or och

de flesta PowerMacar.

 

Och hur kan du påstå att APPLE har monopol? När man samarbetar med korttillverkare som

NewerTech,MacTell,XLR8 & ca. 10.000 andra underleverantörer, o.e.m. & programutvecklare!!!

Om du inte gilar MAC OS (liten risk) kan du ju köra LINUX,BEOS,WIN & UNIX på APPLE's burkar.

 

Nej , de enda som eftersträvar MONOPOL på datormarknaden är MS ,som tur är så kommer de ej att lyckas ,mest p.g.a sin klantiga OS stategi & deras mestadels undermåliga produkter.

 

Erik visa mig den PC som är mer flexibel än APPLE's G3 BW,till ett överkomligt pris!

 

Victor

"sookie-sookie"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Victor!

Du har, som sagt, din tråd!

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=44067

Håll dig till den!

 

Rikard

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Erik, jag sätter en slant på att när G4:a korten lanseras så kommer de funka i alla G3:or och

de flesta PowerMacar."

 

- Återstår att se...

 

"Om du inte gilar MAC OS (liten risk) kan du ju köra LINUX,BEOS,WIN & UNIX på APPLE's burkar.

"

 

Som jag har berättat för dig tidigare, tillåter inte Apple tredjepartstillverkare att få reda på arkitekturen på deras G3 och G4-processorer. Detta gör att BeOS (var samma situation för Linux för något år sedan) inte går att använda till G3 och kommande G4-macar. Detta kallar jag för monopol.

När du tänker på windows antar jag att du menar simulatorn (Winsoft? eller vad den nu heter ;)). Inte riktigt lika effektivt att köra en simulator nej, men jag förstår varför produkten har utvecklats iaf... =)

 

"Nej , de enda som eftersträvar MONOPOL på datormarknaden är MS ,som tur är så kommer de ej att lyckas ,mest p.g.a sin klantiga OS stategi & deras mestadels undermåliga produkter.

"

 

Apple kan tacka Microsoft för att de överhuvudtaget finns kvar på marknaden idag ($150 miljoner-investeringen jag nämnde tidigare. Och nej - Apple hade inte haft råd att lansera iMac annars). Och tack vare att Microsoft har gjort Mac-versioner av sina program, har även mjukvaruutbudet varit någolunda...

 

Att Microsoft är dominerande på mjukvarumarknaden kan man ju bara dra en slutsats av - de gör bra program! Men självklart har även de många brister...

 

"Erik visa mig den PC som är mer flexibel än APPLE's G3 BW,till ett överkomligt pris!

"

 

Lappower: iMac 333 MHz PowerPC G3-processor, 6 GB hårddisk, 32 Mb RAM, CD-ROM 24x, inbyggt 56K-modem : 12996 ink moms.

 

Skribofont: Intel¬ Celeron 400Mhz, Microstar 6163, 128MB PC100 SDRAM, HD 9GB IBM 7200rpm, 40X CD, SB Live Value, Creative Subwoofer FPS1000, Windows98, MAG XJ707 17Tum TCO 95 : 14432 ink moms

 

För ca 1400 kr mer får du (tog det första ihopsnickrade datorpaketet):

 

Snabbare processor, 4 x mer ram, högtalare, större skärm, snabbare och större hd, snabbare cd-rom och ett kanonljudkort! Lägg till 300 kr så får du ett 56k-modem också.

Och då är ändå Lappower billiga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Erik

För det första, MicroSoft räddade inte APPLE och det är ett faktum. När MicroSoft köpte aktier i Apple hade Apple över en Miljard i kontanter , alltså led de knappast av likvidetsbrist.

MS investering var bl.a ett sätt att försonas med Apple efter ett flertal domstolstvister & stämningar som Apple skulle vinna på lång sikt.

 

För det andra en Celeron 400MHz processor är knappast snabbare än en G3 333 MHz processor , snarare så har väl G-3:an ca 1.5 ggr. bättre prestanda på de flesta punkter.

 

Sen gällde det ju att du skulle hitta en flexiblare dator, än en G3 Blue & White ,alltså inte en iMac!

 

Victor

"doing the do"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Victor!

Du har, som sagt, din tråd!

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=44067

Håll dig till den!

 

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej lilla Jan...

 

Oj, nu trampade jag visst på den ömma tån... Nu vet jag inte om jag har missat något tidigare svar från dig eller om du blandar ihop mig med någon annan, men jag känner i vilket fall inte till ditt tidigare sk. svar.

Men jag kan ju säga som så att jag inte tar åt mig kritik som inte stöds av fakta (typ länkar, citat mm).

Fortsätter du i den tonen får vi nog öppna en Jan-tråd åt dig ;)

 

"MS har _aldrig_ skänkt pengar till Apple, däremot har Bill Gates _köpt_ x antal av Steve Jobs _personliga_ aktier"

 

Var du får ordet "skänkt" ifrån vet jag inte, men tydligen har du lässvårigheter ;)

Jag letade upp press-releasen från investeringen och här följer några citat:

 

"What Apple intends to do with the money is unclear. That they needed the money is undeniable, the investment represents less than 10% of the money lost during the recently terminated Amelio reign." http://pcnetguide.com/arc-tji/8_07_001.html

 

Apple hade stora ekonomiska problem vid detta tillfälle - det kan ingen förneka. Visst var det även en bra timing att lösa vissa tvister de två företagen imellan dock...

 

"Apple has lost hundreds of millions of dollars over the past two years as Microsoft's Windows software carved into the 15 percent market share that Apple's Macintosh computers had in home and office desktop computing." http://www.waycoolinc.com/msapple.html

 

Visar ytterligare Apple's dåliga situation (detta var i augusti 97). Varför gick folk över från Apple till PC? Ställ den frågan till er själva Victor och Jan...

 

"For Apple's part, Anderson said, "Microsoft Office is very important to our Mac customer base, and this deal provides for continued availability of the outstanding Microsoft Office product on the Mac platform."

 

More than 8 million customers use Microsoft Office for the Macintosh, making it "the single largest revenue Mac application," Maffei said. "It's a very important application for Apple and its customers, and it's a very important application for Microsoft and its customers. It's a several-hundred-million-dollar item."

http://www.news.com/News/Item/0,4,13143,00.html

 

Detta visar även hur beroende Apple är av Microsoft och dess produkter. Har detta ändrats idag?

 

Och ska jag vara ärlig så visste jag inte riktigt vilka som säljer Mac's (de är inte så vanliga ni vet ;)), så därför fick det bli en iMac som man kan köpa på Ica typ ;) (Ni kanske kan nämna en affär? Skulle vara kul att veta...)

Det ger ändå en tydlig bild på prisförhållandena PC och Mac imellan.

 

//Erik

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Erik, kul att du försöker men tyvärr så håller dina argument inget vidare!

Om man förstår & kan läsa engelska så inser man ju att de länkar & källor du hänvisar till är skvaller & ryktessiter, varav en inte funkar!De påstår ju till exempel att APPLE förlorat 1500 miljoner dollar under Amelio regimen ,detta är ju inte riktigt sant eftersom de under den tiden gjorde investeringar & uppköp av b.l.a NEXT för ca 1000 Miljoner Dollar.

 

Som jag tidigare skrev APPLE hade vid tiden för MS Aktie köp över $1.000.000.000 =1 Miljard Dollar på banken , du överdriver MS betydelse för Apple's utveckling, sanningen är att Apple betytt mer för MS än tvärtom ,många av MS applikationer utvecklades eller snoddes ju från Apple plattformen!

 

Erik Apple har inte tappat speciellt många användare till PC sidan , vad som hänt är att datormarknaden har exploderat & PC sidan fick genom lägre priser & mördande marknadsföring.Många nya användare, att fastna för deras usla maskiner,men även Apple har ju växt ordentligt & är fortfarande kung på täppan vad det gäller kreativa användningsområden m.a.o Grafik, Video & Musik . Just nu växer Apple fortare än Windows sidan mycket tack vare G3 BW , iMac'en & ett (2) överlägset operativsystem!

 

kolla även

 

http://www.13idol.com/mac/macfacts.html

 

 

P:S Erik har du hört talas om LapPower?eller CORE ?

 

Victor

"MacZane"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Victor!

Du har, som sagt, din tråd!

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=44067

Håll dig till den!

 

Rikard

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Jag rekommenderar er, om ni inte redan har gjort det, att läsa följande:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=44067#44309

 

mvh

 

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Haqwin 13Idol är som säkert de flesta fattat , en MacAnvändare som är trött på att osanningar från PC freaks, och därför lagt upp fakta som talar för Mac'en och om du inte tycker de är, trovärdiga så: fine by me , men det visar ju att du inte är intresserad av att få en balanserad

bild av MAC vs PC debatten ,speciellt som du var så imponerad av Eriks tidigare inlägg med länkar som ledde till bl.a ryktesspridarsiter.

 

Observerade du inte att 13Idol faktiskt bifogade seriösa källor & länkar till alla uppgifter!

 

Faktiskt hade Apple över 1 Miljard $ CASH, vid den tidpunkten nu har de 3 Miljarder dollar!!!

Apple har förövrigt alltid haft god solvens .

 

Victor

"Steker Dweebz"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så skulle det kunna vara så att man inte ser 13idol som speciellt seriös eftersom "han" har fel på flera punket på just den länken du skrev.

 

Bara som exempel:

 

"And if you knew how often some Windows users had to resort to erasing data to fix a problem, your jaw would drop. I mean really, you tell me which is easier to figure out:

 

"Control Panel" or "CONFIG.SYS"

"Date & Time" or "BIOS"

"PrintingLib" or "MSL C.PPC.DLL" ??"

 

Tycker du inte det är en extremt usel jämförelse? Det finns faktiskt något som heter "Control Panel" i Windows med, där man kan ställa in det mesta i datorn (allt i windows?). Vem går till sin BIOS för att ändra klockan när det finns i kontrollpanelen i windows? PrintingTab? Har killen hört talas om "Print spoolern"? Uppenbarligen inte.

 

"You can network two older Macs together (and transfer files) with just a basic printer cable."

 

Visst stämmer det. Men man kan länka ihop 2 PC med en vanlig seriellsladd. Vad är skillnaden?

 

"A user can assign custom icons to Finder objects, such as any folder "

 

Precis som i Windows, alltså?!

 

"You can rename your Mac's hard drive simply by highlighting the icon and typing in the new name. "

 

Ok, man måste klicka 2 gånger i windows, men annars ser jag ingen fundamental skillnad.

 

"You can perform a clean installation of the Mac OS without erasing any other contents of your hard drive. "

 

Med risk för att låta upprepande, men, det går precis lika bra med Windows.

 

"The "Shut Down" command in Windows is located in the "Start" menu."

 

Jo, och man spottar ut diskar på Mac genom att lägga dem i soptunnan.

 

"Maybe you guessed it, but none of the above statements is true for Windows. Now, re-read the statements with that knowledge. "

 

Dream on...

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Per jag har aldrig påstått att 13idol är 100%-igt seriös , däremot så länkar han ju till seriösa källor

 

Mycket av det du påstår inte stämmer, är ju faktiskt delvis sant eftersom tidigare versioner av windozzze har dessa brister & ett antal miljoner användare kör väl fortfarande på Win 3.1 & Win 95.

Sen att du kan göra allt detta & mycket mer på en MacIntosh betydligt smidigare (oftast) är ju ingen nackdel!

 

Victor

"Maccool"

 

P.S

Givetvis så matar du ut disketten med Äpple-E

det är bara nybörjare som matar ut dem genom att slänga dem i papperskorgen!

 

PS2

Vem fn använder disketter idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Men Haqvin , varför var Eriks länkar så trovärdiga? Och varför var 13Idol's inte ens värda att kolla upp?

Nej Haqvin båda sidor kanske överdriver, men bara 1 sida (gissa vilken?)ljuger öppet om ett flertal saker ,det pinsamma är ju att det är så lätt att kontrollera på nätet.

När du påstår att jag inte svarar på sakfrågor blir jag förvånad .Jag torde ju vara den som svarat på flest frågor på detta forum senaste månaden.

 

Sen så är det nog så att du aldrig provat en MAC , gör det så kanske du inte är så skeptisk till den "rätta vägens "datorfilosofi.

 

Och du Haqvin om Apple hade velat få ut 1Miljard dollar Cash så hade det nog inte varit något större problem eftersom värdepapper och obligationer är lika med kontanter.

Apple har en årsomsättning på ca 60 Miljarder kronor, som ökar stadigt.Så pengabrist har inte varit något större problem för APPLE.

 

PS Jämförelsen mellan Datorer & Korvar var väl magstark, men vem vet MS äger säkert någon

korvfabrik någonstans.

Se upp för WinDogs 2000 !

 

Victor

"grillar & steker"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Haqwin

Apple har ca 60 Miljarder kronor inte dollar i omsättning nu ,Ungefär lika mycket som de hade för några år sedan, skillnaden mot då är att de inte har någon scanner & skrivardivision längre (Omsatte ca +10Miljarder Kr) ,Skulle inte förvåna mig om de går över 100 Miljarder Kr. nästa år ,de har introducerat en del & kommer att lansera ännu fler storsäljande drömprodukter typ. iBoook, iMacII , MacMate , G4 ,MAC OS X & ??

 

Mvh

Victor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard... Du är som sagt min idol och jag följer därför din uppmaning ;)

 

//Erik

 

ps. Tänk på att du är unik - precis som alla andra! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Mycket av det du påstår inte stämmer, är ju faktiskt delvis sant eftersom tidigare versioner av windozzze har dessa brister & ett antal miljoner användare kör väl fortfarande på Win 3.1 & Win 95."

 

Mycket av det han påstår stämmer inte heller in på gamla versioner av MacOS.

 

"Givetvis så matar du ut disketten med Äpple-E det är bara nybörjare som matar ut dem genom att slänga dem i papperskorgen!"

 

Givetvis stänger man av Windows genom att trycka ZLT+F4. Det är bara nybörjare som använder startmenyn.

 

"Vem fn använder disketter idag?"

 

Vem fan stänger av datorn när man kan sätta den i ett strömsnålt läge istället?

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det finns nog inget dataföretag som har gjort sig så förtjänt av sina vinster som APPLE eftersom i princip hela världen har tjänat miljarders miljarder på persondator utvecklingen , som i princip har startats & letts av APPLE , i över 20 år ! Det tråkiga är ju att plagiatörer & medelmåttor som Compaq ,MS & DELL har tjänat betydligt mer än innovatörerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att det är tråkigt att dessa företag försöker härma apple, de är de företag som fläckar ner PCns rykte mest enligt mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...