Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pappersfakturor är så 1900-tal...


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Så, efter att ha skickat ett mail om att jag inte ville ha pappersfaktura fick jag svaret:

 

Citat

Hej igen,


Jag har varit i kontakt med vår fakturaavdelning och vi gör ett undantag där vi lägger in så du får bekräftelsen via mejl hädanefter. Så ska du inte få den via posten mer.

Idag fick jag då första mailet.

 

Citat

Hej, här kommer din faktura för november, se bifogad fil.
Beloppet kommer att dras via autogiro på förfallodagen.

Tack för att du väljer att få din faktura via mejl, det spar på vår miljö.

Med vänliga hälsningar

Telge Nät

De tackar alltså mig för att jag valt faktura via mail för att det sparar miljön, men ändå har kunden inte någonstans på deras hemsida, eller ens personliga sida hos dem, möjlighet att välja att få fakturan via mail utan man måste maila så man kan få ett undantag :)  Jag var tydligen ett sådant "undantag". Nåja, även om man kan tycka att om de nu bryr sig om miljön kunde de erbjuda ett enkelt sätt för folk att värna miljön så är jag nöjd med att jag slipper vara mellanstation till pappersinsamlingen. :)

Redigerad av Hakinger
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-18 15:31, skrev Hakinger:

Jag har i alla år fått pappersbrev från elnätsleverantören, alltså de som äger själva ledningarna, om min förbrukning och kostnad, även fast jag betalar det via e-faktura ända sen det uppfanns.
Så idag när jag är ledig och smått uttråkad beslöt jag mig för att gå in på deras sidor och ändra det till att få den via mail istället. Men döm om min förvåning när det visade sig att de inte ens har det alternativet.

 

2 timmar sedan, skrev Hakinger:

De tackar alltså mig för att jag valt faktura via mail för att det sparar miljön, men ändå har kunden inte någonstans på deras hemsida, eller ens personliga sida hos dem, möjlighet att välja att få fakturan via mail utan man måste maila så man kan få ett undantag

Visst kan du få fakturan via mejl (utan att det är ett undantag). Men fattar jag rätt så ville du ändra en bekräftelse från papper till mejl, du använder ju redan e-faktura. Det kanske är den kombinationen som inte finns att välja hos Telge Nät.

 

"Mejlfaktura – skickas digitalt
Fakturan skickas via mejl istället för att postas till brevlådan, vilket minskar pappersanvändningen och ger en snabbare levereras."

Så kan du få och betala fakturan från Telge Nät

 

Mig förvånar det att Telge Nät inte meddelat att de slutar skicka pappersfaktura som bekräftelse, för att "spara" på papper. Att helt ta bort pappersfakturor går förstås inte, alla har eller använder inte internet.


Meddelanden om att "pappersinformation" slutar skickas ut har jag fått från flera företag och myndigheter, utan att själv ha begärt det. Men då baserat på att jag redan använder elektronisk kommunikation, förutsätter jag.
 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev ChristerE:

Men fattar jag rätt så ville du ändra en bekräftelse från papper till mejl, du använder ju redan e-faktura.

Är det en notifiering det handlar om, att en e-faktura kommit till internetbanken, så borde det kunna gå att välja. Fungerar i alla fall hos Handelsbanken (kollade jag nu, inget jag använder). På det sättet slipper man också göra inställningar hos ett antal "leverantörer" (om det ens går hos de man anlitar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Mejlfaktura – skickas digitalt
Fakturan skickas via mejl istället för att postas till brevlådan, vilket minskar pappersanvändningen och ger en snabbare levereras."

Så kan du få och betala fakturan från Telge Nät

Ah, se där. Då måste de ha infört det väldigt nyligen, för det har aldrig funnits något alternativ på "mina sidor" att välja, i alla fall inte så att man kunde hitta det genom att logga in och titta, annars hade jag inte gnällt här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Hakinger:

Ah, se där. Då måste de ha infört det väldigt nyligen, för det har aldrig funnits något alternativ på "mina sidor" att välja, i alla fall inte så att man kunde hitta det genom att logga in och titta, ...

Det är inte säkert du hittar det där nu heller. På sidan jag länkade till står det också:
"För att ansluta till mejlfaktura kontakta vår kundservice via telefon 08-550 233 00 eller mejl nat@telge.se"


Vet inte hur vanligt det är att själv kunna "kryssa för" mejlfaktura/e-postfaktura på diverse företags "Mina sidor". Googlade och hittade några till exempel på att kundtjänsten behöver kontaktas, i det första exemplet bara för företag och föreningar.


"E-postfaktura för näringsidkare
Företag och föreningar har möjlighet att få fakturan till sin e-post. Mejla i så fall kundtjanst@seom.se och meddela till vilken e-post fakturan ska skickas."

Faktura och betalningsalternativ | SEOM

"Vill du hellre ha e-postfaktura anmäler du det till vår kundservice på 0522-63 88 00."

Välj e-faktura eller e-postfaktura istället - Västvatten (vastvatten.se)


För min del ser jag ingen vits med att få fakturor via e-post, i alla fall om man använder en internetbank (se tidigare inlägg i tråden). Att företag fortsätter skicka en pappersfaktura, efter att man anmält för e-faktura, beror förmodligen på att det bör vara kundens val att välja bort pappersfakturan. Men att då i stället ändra från pappersfaktura till e-postfaktura är kanske inte självklart att kunna göra. Vill man slippa kolla internetbanken hela tiden kan man ofta ordna med notifieringar via sms eller e-post. Men som t ex Handelsbanken skriver på sin webbplats: "Observera att banken inte garanterar att notifieringar via e-post och SMS kommer fram." Och motsvarande gäller ju för e-postfakturor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...