Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pappersfakturor är så 1900-tal...


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag har i alla år fått pappersbrev från elnätsleverantören, alltså de som äger själva ledningarna, om min förbrukning och kostnad, även fast jag betalar det via e-faktura ända sen det uppfanns.
Så idag när jag är ledig och smått uttråkad beslöt jag mig för att gå in på deras sidor och ändra det till att få den via mail istället. Men döm om min förvåning när det visade sig att de inte ens har det alternativet.
Efter lite mailande fram och tillbaka, kryddade lite med tårmilda tangenttryckningar om Greta! och miljön för att ge effekt, så lovade de att göra ett "undantag" för mig.
Man funderar ju liksom varför man inte har möjlighet att minska pappersslöseriet hos dem...
Jag antar att det kostar pengar för dem att skicka med posten och de skulle kunna spara dem på att låta åtminstone folk som vill få det via email istället.
Jag vet nu inte vad det kostar och sätta upp ett system med automatiska utskick, så det kanske är där skon klämmer? Att det helt enkelt blir billigare för dem att skicka papper istället?

Redigerad av Hakinger
Lade till missade bokstäver som man bara upptäcker EFTER att man postat inlägget...
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Å andra sidan skulle man kunna se det som så att du fått en extra service från din leverantör. Du har ju redan fakturan i form av e-faktura på din bank och egentligen tycker jag att de varken skulle behöva skicka pappersfaktura eller, i framtiden, epostfaktura med tanke på miljöpåverkan. 😉

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De jag fortfarande får pappersfaktura från, trots försök att avbeställa dem, tar ofta ut mellan 25-45 kronor i fakturaavgift, för något som kostar de max ett par kronor att skicka ut. Det är ju därför de gör detta, för att kunna tjäna pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med dig så tillvida att de som önskar få sina fakturor som PDF-fil ska självklart kunna välja det alternativet. Själv tillhör jag dom som vill ha pappersfakturor då det oftast känns lite mer kraftfullt att gå till företaget som har skickat en felaktig faktura att slå näven i bordet så pappersfakturan hoppar en meter upp i luften - än att komma med den felaktiga fakturan på ett USB-minne. Det ger liksom inte samma power åt bedragaren som försöker blåsa mig på stålar.

 

DÄREMOT - låt de som fortfarande idag år 2021 få sin pappersfaktura och TOTALFÖRBJUD ALL DIREKTREKLAM I PAPPERSFORMAT. Det dimper ju ner uppåt kilot med reklam varje helg från Svensk Direkt Reklam (SDR) samt från PostNord, som dessutom delas ut till ALLA HUSHÅLL. Tänk vad mycket papper (skog) och bränsle som går åt för köra ut dessa hundratusentals med ton varje år.
Låt istället de som vill ha reklamen få den digitalt.

 

PUNKT SLUT!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Det dimper ju ner uppåt kilot med reklam varje helg från Svensk Direkt Reklam (SDR) samt från PostNord, som dessutom delas ut till ALLA HUSHÅLL


Jag föredrar sköta alla kontakter via mail då man har enkel spårbarhet. Och det funkar bra.
Hos mig respekteras faktiskt "ingen reklam tack" -skylten på min brevlåda så reklam ser jag aldrig i den. Däremot anser sig "Mathem" ha rätten att skicka nån direktadresserad tidning med reklam eftersom de anser att de har en sk "relation" med mig då jag beställt varor därifrån då och då. Samma sak med tidningen "illustrerad vetenskap" då jag för många år sedan prenumererade på den, den senare har därtill mage och ringa mig då och då.
Det är det är ingen hejd på vad man får stå ut med i dagens samhälle! ;)

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Öland4ever:

"TOTALFÖRBJUD ALL DIREKTREKLAM I PAPPERSFORMAT"

Värst var när IKEA-katalogen regelbundet damp ner för att man handlat där någon gång. Vilken otroligt tjock och papperslösande misär.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltema-katalogen fortsätter att dunsa in. Där verkar man ännu inte ha förstått digitaliseringen. Det är ju trotts allt ett lite mer nischat sortiment.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Mikael63:

 

Det har upphört nu, men i nästan 20 år fick jag kontoutdrag på ett gammalt Nordbanken-konto jag tillfälligt hade när jag bodde i Åre. Kontot låg på typ -0.3 kr och ändå kändes det relevant för dem att skicka ut denna upplysning. Aldrig hot om kronofogden för min skuld på 30 öre, bara "hej, vill du vara kund igen" typ 😃
Påminner mig lite surt om tvångssparandet på slutet av 80-talet där  Feldt kostade samhället mer än han drog in i den  idiotiska stragegin. Här kommer ett brev frankerat på 5 kronor och ditt tvångssparande är 2.3 kr. Handelshögskolan alltså 😃

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Thirteen:

Biltema-katalogen fortsätter att dunsa in. Där verkar man ännu inte ha förstått digitaliseringen. Det är ju trotts allt ett lite mer nischat sortiment.

Just för att de är lite ensamma om detta med katalogutskick så tror jag att de trots allt tjänar på detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju inte någon expert men jag anser det självklart att det kostar mycket pengar för företaget att skicka ut pappersfaktura, det var ju det som var det ursprungliga argumentet för att välja e-faktura, kombinerat med att kunden slipper fakturaavgiften. Miljöaspekten kom senare. 

Vet inte hur det är med andra banker men hos min bank kan man enkelt klicka på fakturanamnet och sedan skriva ut den om man vill.

Sen kan jag tycka att det slösas med utrymme på dessa e-fakturor också.

Jag är kund hos Coop. En månad hade jag två nätbeställningar och ett köp i en butik. Likväl var fakturan på 4 sidor! Två sidor hade varit helt ok då man kan skriva ut dubbelsidigt, men fakturauppgifterna var utspridda över 3 sidor blandat med Coop-reklam. Jag förstår att de vill både informera och göra reklam för sig själva och deras partners, men de borde disponera utrymmet bättre: fakturauppgifter för sig, information för sig.

Redigerad av kiwi01
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-18 15:31, skrev Hakinger:

Jag har i alla år fått pappersbrev från elnätsleverantören, alltså de som äger själva ledningarna, om min förbrukning och kostnad, även fast jag betalar det via e-faktura ända sen det uppfanns.
Så idag när jag är ledig och smått uttråkad beslöt jag mig för att gå in på deras sidor och ändra det till att få den via mail istället. Men döm om min förvåning när det visade sig att de inte ens har det alternativet.

Att kunna avstå från pappersfakturor är bra, men varför få fakturorna via mejl (i stället) om man har e-faktura (internetbank)?


Mig stör det när företag ändrar från pappersfaktura till mejl utan att fråga. E-faktura tycker jag borde vara förstahandsvalet, förutsatt att kunden har internetbank, förstås. Nu brukar e-post fungera rätt bra men det finns ingen kontroll i e-posthanteringen av att mejl kommer fram. Visst, snigelposten kan också komma bort och bankernas system kan krascha. Och oavsett hanteringen så har man, som jag förstår det, ett ansvar att betala även om man inte nås av en faktura.
 

3 timmar sedan, skrev kiwi01:

... hos min bank kan man enkelt klicka på fakturanamnet och sedan skriva ut den om man vill.

... eller spara som pdf-filer, för att samla fakturorna "lokalt".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev ChristerE:

Att kunna avstå från pappersfakturor är bra, men varför få fakturorna via mejl (i stället) om man har e-faktura (internetbank)?


Mig stör det när företag ändrar från pappersfaktura till mejl utan att fråga. E-faktura tycker jag borde vara förstahandsvalet, förutsatt att kunden har internetbank, förstås. Nu brukar e-post fungera rätt bra men det finns ingen kontroll i e-posthanteringen av att mejl kommer fram. Visst, snigelposten kan också komma bort och bankernas system kan krascha. Och oavsett hanteringen så har man, som jag förstår det, ett ansvar att betala även om man inte nås av en faktura.
 

... eller spara som pdf-filer, för att samla fakturorna "lokalt".

 

Vill man ha e-faktura så måste man själv anmäla att man vill ha det. Oftast går det bra att göra via banken  i samband med betalningen, men det vet du säkert. Att både ha e-faktura och mailfaktura verkar ju helt onödigt. 

Ja, det är oklart hur länge fakturorna finns kvar i bankens system. Även om de laddas ner som pdf skulle jag helst vilja konvertera dem till "vanlig kopia" , eller är det så att pdf tar mindre plats, eller tvärtom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just kollat att jag i min bank kan under "behandlade e-fakturor" backa tillbaka till 2020-05-19 där jag även kan öppna fakturafilen. 
 

Under "betalningshistorik" kan jag backa till januari 2019 och öppna en fil månad för månad. Ingen faktura är sparad men betalningsmottagaren namn och inbetalda beloppet framgår, vilket kan åberopas som bevis för betalning om det skulle behövas. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pdf formatet är universellt så oavsett vilket operativ du kör så kan man finna en pdf läsare. Jag har understundom upplevt det stora problemet med andra format där jag har suttit och konverterat alla filer vi hade sparade i våra loggar skapade i Word 2. Allt eftersom versionerna av Word ändrades fick man läsa in konverteringsfiler i den nyare Word versionen och det funkade några år. Stötte dock på några  Word 2 filer på ett par länge saknade disketter för ett par år sedan men dessa gick inte att öppna/konvertera i Word 2010.  Det löste sig till slut men en massa extra jobb blev det. Därför kör vi ut allt i pdf format numera.

Redigerad av Kjoan
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Kjoan:

Pdf formatet är universellt så oavsett vilket operativ du kör så kan man finna en pdf läsare. Jag har understundom upplevt det stora problemet med andra format där jag har suttit och konverterat alla filer vi hade sparade i våra loggar skapade i Word 2. Allt eftersom versionerna av Word ändrades fick man läsa in konverteringsfiler i den nyare Word versionen och det funkade några år. Stötte dock på några  Word 2 filer på ett par länge saknade disketter för ett par år sedan men dessa gick inte att öppna/konvertera i Word 2010.  Det löste sig till slut men en massa extra jobb blev det. Därför kör vi ut allt i pdf format numera.

Det har du ju så klart rätt i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har autogiro och appen som leverantören tillhandahåller, fungerar bra, kan plocka fram fakturan på bägge ställen när jag vill.

Vill jag ha en fysisk faktura bara att skriva ut. Men spara en fysisk faktura har jag slutat med, blir för mycket papper, har inget behov av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev kiwi01:

Ja, det är oklart hur länge fakturorna finns kvar i bankens system. Även om de laddas ner som pdf skulle jag helst vilja konvertera dem till "vanlig kopia" , eller är det så att pdf tar mindre plats, eller tvärtom?

Har inte full koll på om det finns olika tidsspann för det som finns i internetbanken, men t ex e-fakturor och låneavier som flyttas till E-arkiv sparas där i 10 år (Handelsbanken).


Så är jag för nyfiken för att inte fråga, vad menar du med "vanlig kopia"? Är rimligtvis inte en pappersutskrift, eftersom du jämför med pdf och frågar efter storlek.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eon, nätägaren och Storumans Energi, var jag betalar för elen skickar aldrig slöpost. Allt är elektroniskt. Inte ens hos Pressbyrån får jag papperskvitto. Nästa gång ni betalar med kort där så kan ni slå in ert mobilnummer och efter att ha angett epost-adress så kommer kvittot på mejlen istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Eon, nätägaren och Storumans Energi, var jag betalar för elen skickar aldrig slöpost. Allt är elektroniskt. Inte ens hos Pressbyrån får jag papperskvitto. Nästa gång ni betalar med kort där så kan ni slå in ert mobilnummer och efter att ha angett epost-adress så kommer kvittot på mejlen istället.

Har du tänkt på att i samma ögonblick som det inte finns någon ström i ditt område så har du inte längre tillgång till mailen. Därför det som går ner inom några timmar (för Telia direkt) är mobiltelefontrafiken.

SMS kan dock funka några timmar till batterierna vid mobilmasterna är slut.

Har själv provat på det när strömmen till Höganäs (inklusive Jonstorp) bröts och var borta ett dygn.

Har själv upplevt att bli avstängd från outlook.com pga av brott mot användarvillkoren.

Vilka ??? Vilket brott ?

Men du Bosse kanske har nått bra tips på vad man gör om ens e-post-leverantör slänger ut en / lägger ner tjänsten ?

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev jannejanne:

Har du tänkt på att i samma ögonblick som det inte finns någon ström i ditt område så har du inte längre tillgång till mailen. Därför det som går ner inom några timmar (för Telia direkt) är mobiltelefontrafiken.

SMS kan dock funka några timmar till batterierna vid mobilmasterna är slut.

Har själv provat på det när strömmen till Höganäs (inklusive Jonstorp) bröts och var borta ett dygn.

Har själv upplevt att bli avstängd från outlook.com pga av brott mot användarvillkoren.

Vilka ??? Vilket brott ?

Men du Bosse kanske har nått bra tips på vad man gör om ens e-post-leverantör slänger ut en / lägger ner tjänsten ?

Nu ska det ju vara ett scenario där du råkar ha 0% på telefonen och att mobilmasten samtidigt skulle vara strömlös. Vad är oddsen för detta? Vill man måla fan på väggen så vill man. Dessutom kan man i detta osannolika scenario koppla in mobilen till bilen och få ström. Eon skickar omedelbart sms till mig när strömmen inte fungerar. Ett klick och jag kan följa när reparatören är på G, när han är framme, när felet är planerat att vara avhjälpt och till slut att strömmen är tillbaka igen.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev ChristerE:

Har inte full koll på om det finns olika tidsspann för det som finns i internetbanken, men t ex e-fakturor och låneavier som flyttas till E-arkiv sparas där i 10 år (Handelsbanken).


Så är jag för nyfiken för att inte fråga, vad menar du med "vanlig kopia"? Är rimligtvis inte en pappersutskrift, eftersom du jämför med pdf och frågar efter storlek.
 

Jag menade Word , men det är nog inte aktuellt. Som Kjoan skrev kan Wordformatet bli för gammalt  och inte gå att öppna alls, jag har ett antal sådana dokument redan. Jag kommer nog inte lägga upp något eget arkiv för mina e-fakturor. möjligen sparar jag enstaka fakturor som kommer via mejl. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS.

Jag brukar exportera mina kontoutdrag som kalkylblad (xlsx) kvartalsvis till mitt eget arkiv. 

Hur länge de går att öppna och läsa vet jag inte. Kanske borde jag spara dem som pdf istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Já vill ha en pappersfaktura på de fasta utgifterna... lätt att kolla av och ha ordning på.

De blir inte fler än 5-6/månaden, å´blir det delade meningar så är det ett original från avsändaren.

...(delade meningar har aldrig hänt)... Kataloger stoppar jag, eftersom det ska jämföras på flera sajter vid ett köp.

Men JAPP! TOTALFÖRBJUD ALL DIREKTREKLAM I PAPPERSFORMAT!

Jag får ingen eftersom jag har "markerat" detta på dörren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...