Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söker billigt och bra program för bildredigering - typ Graphic Converter men för Windows


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Söker billigt och bra program för bildredigering - typ Graphic Converter men för Windows. Det får alltså kosta några hundralappar.

Redigerad av Tomas E
Ändrat från PC till Windows
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Tomas E changed the title to Söker billigt och bra program för bildredigering - typ Graphic Converter men för Windows

Antar att det enklaste är att välja den översta av dessa. Men bara av nyfikenhet, kan nån kort förklara skillnaden mellan denna och drösen av "alternate Windows binary distributions"?

 

image.thumb.png.cdd2c013642538e99813ed1c040f9215.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Versions with Q8 in the name are 8 bits-per-pixel component (e.g. 8-bit red, 8-bit green, etc.), whereas, Q16 in the filename are 16 bits-per-pixel component. A Q16 version permits you to read or write 16-bit images without losing precision but requires twice as much resources as the Q8 version.

Så Q16 ger bättre färgnoggrannhet men behöver då mer RAM-minne för att hantera det.

 

x64 för 64-bitars Windows och x86 för 32-bitars.

 

Portable är inte ett installationsprogram utan du får själv skapa en mapp för programmet, packa upp filen i den mappen och skapa en genväg i startmenyn och/eller på skrivbordet.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kan rekommendera Affinity, kör det idag och är supernöjd.

Engångskostnad , men du får mycket för pengarna.

/Dan

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
2 timmar sedan, skrev Doggster:

Jag gillar Photopea. Det körs direkt i webbläsaren och har ungefär samma funktioner som Photoshop. Men det är helt gratis att använda, man behöver inte ens registrera sig.

 

https://www.gratissaker.com/photopea-bildbehandlingsprogram-i-webblasaren

Vet inte om jag känner för att köra bildredigering i webbläsaren. Det känns inte så privat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Doggster:

Jag gillar Photopea. Det körs direkt i webbläsaren och har ungefär samma funktioner som Photoshop. Men det är helt gratis att använda, man behöver inte ens registrera sig.

 

https://www.gratissaker.com/photopea-bildbehandlingsprogram-i-webblasaren

Oavsett vilket program man gillar för att redigera bilder, är det en stor fördel om programmet kan hantera råfiler, att man kan gå in på djupet i bildfilen så man kommer åt allt, att bara kunna redigera jpg filer funkar också, men du kan inte ändra på så mycket i bilden.

Det går inte att säga att det finns ungefär samma funktioner som Photoshop, då vet man inte hur Photoshop fungerar.

Det blir som taletsättet säger. Man får vad man betalar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...