Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det här med gästnätverk för IoT-prylar.


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag har lite svårt att förstå det här med gästnätverk på en router,  när det kommer till rådet att man helst ska lägga smarta prylar i ett eget gästnätverk.

Säg att jag har Nät1 som är det ordinarie nätverket som är där jag har mobilen och plattan som styr dessa smarta saker och sen skapar jag gästnätverket Nät2 där jag lägger alla smarta saker.
Måste jag då byta nätverk från Nät1 till Nät2 på mobilen/plattan varje gång jag ska styra något i Nät2? Eller förstår routern vad jag vill ändå?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur routern hanterar gästnätverk. Vissa blockerar gästnätverk så inte ens de på samma kan kommunicera med varandra(bra på kafé men inte hemma). Brukar göras med olika VLAN. Andra öppnar upp så mycket att kan du ip-spannet så hittar du enheterna på det andra nätet. 
Så allt beror på hur just din router kan hantera gästnät. 
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad man menar smart  prylar 

Styra lampor 

Styra kamror 

Styra element 

Styra larm 

Styra kontakter 

Nas 

Strima box.   Typ mibox eller motsvarande 

Skrivare  inom nätverk 

Ringklocka med eller utan kamera 

Med mer !?? 

Flera av dessa kan ha egna styrning inom nätverk.

Några fungera bara med 2.4 mhz 

Har dom kontaktat med raouten 

Oavsätt vilket.   wi-fi  eller gästnät

Så kommer man åt vissa prylar om man givit tillstånd 

Sen bör man ha huvud app som styra allt i från  (Google home ) eller något 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ska man vara lite paranoid så bör man nog antingen satsa på en avancerade brandvägg som separerar näten (på rätt sätt) eller att man tar en gammal dator och bygger upp något liknande där.

Med regler på vad som får gå igenom och vad som får gå ut. Kräver då givetvis en del kunskap.

 

Enkelt sagt är en bra regel att dina filer, dina backuper, dina data, ska inte finnas på samma nät som en  IoT enhet. Rent grovt kanske inte en chromecast borde vara på samma nät som din vanliga dator...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Placerar man IoT-prylar i ett eget nät så kommer förstås frågan om hur man själv enkelt kommer åt att styra dem. Har inget bra svar på det men bifogar några länkar till artiklar, med risk att de förvirrar mer än de gör nytta. T ex de olika råden om ett eget nät för IoT. Men skapar man gästnät kan ett tips vara att även skilja på nät för IoT och för gäster.


"Anledningen till varför du bör vara restriktiv med vilka enheter du ansluter till ditt nätverk är för att många IoT-enheter är fulla av säkerhetsbrister."

Vad är Internet of Things (IoT)? - Vad innebär termen och hur är säkerheten? (sentor.se)

"Det första du ska göra när du bestämmer dig för att koppla upp diverse IoT produkter mot nätet är att skapa ett gästnätverk hemma som enbart är för dina IoT produkter."

Riskerna med det uppkopplade hem - Stöldskyddsföreningen (stoldskyddsforeningen.se)

"Dina uppkopplade produkter kan du med fördel ha på ditt vanliga nät som gästerna inte når."

Därför är din router en stor säkerhetsrisk - Internetkunskap
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
2021-11-15 17:33, skrev Hakinger:

Jag har lite svårt att förstå det här med gästnätverk på en router,  när det kommer till rådet att man helst ska lägga smarta prylar i ett eget gästnätverk.

Säg att jag har Nät1 som är det ordinarie nätverket som är där jag har mobilen och plattan som styr dessa smarta saker och sen skapar jag gästnätverket Nät2 där jag lägger alla smarta saker.
Måste jag då byta nätverk från Nät1 till Nät2 på mobilen/plattan varje gång jag ska styra något i Nät2? Eller förstår routern vad jag vill ändå?
 

Om det gäller att du själv vill ha olika områden för dina prylar, så fungerar det oftast bra med gästnätverk bredvid sitt vanliga nätverk.

Gäller det säkerheten att du inte vill att någon utanför ditt hem, ska kunna hacka dig, blir det betydligt svårare.

Har du sett serien "Hackad" som gick på SVT1, så kan man förstå att det inte är så enkelt att skydda sitt privata nätverk.

Det krävs oftast ordentliga nätverkskunskaper.

 

Inga direkta svar på dina frågor, mer som info omkring detta ämne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...