Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dölja ip adress


Dag Erlandsson
 Share

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Jag har en fråga. Om man av olika skäl vill dölja sin IP-adress, så har jag läst att man ska ha en VPN. Vilken är bäst? Nästa fråga om det rör ett forum där

man vill ha 3 alias, hur gör man för att på bästa sätt då dölja att det inte kommer från samma användare? Är det VPN? Det är inga olagligheter det handlar om ett forum som jag av olika skäl behöver råd ifrån. Men behöver 3 konton. VPN? Eller nått bättre? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC för Alla har nyligen testat olika VPN-leverantör

Jättetest: De bästa vpn-tjänsterna för att surfa anonymt och komma åt blockerade sajter

Vilka regler andra forum har blir lite svårt att svara på. Men skulle tro att En person En röst gäller på de flesta forumen.

 

Få se fall mina andra alias gillar det här inlägget! 🙂

Redigerad av Thirteen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert men det låter som att det är en VPN tjänst du är ute efter, alternativt Tor browser (gratis). Dom flesta VPN tjänster har flera olika gateways (servrar) man kan koppla upp sig mot och på så sätt kan du ju se till att du har olika ip-adresser när du loggar in på dina konton.

Men.. Om forumet använder sig av "browser fingerprinting" så kan dom ändå, i princip, se att det är samma dator/webbläsare som använder kontona, även fast du loggat in från olika ip-adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betvivlar att något forum accepterar att man loggar in på tre olika konton. I Eforum kan man, om man känner för att förnya sig, ändra användarnamnet på sitt konto men man kan inte ha flera användarkonton samtidigt. Jag tror också att Admin och moderatorer alltid kan se våra ip och e-postadresser i våra inlägg. VPN ändrar nog inte på det. 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju väldigt mycket på hur forumprogrammet är gjort men ibland är det ju en mejladress som är själva grunden för kontot och det kan inte finnas flera konton med samma mejladress.

 

Om jag märker att flera konton i Eforum har samma IP-adress så väcker det ju definitivt min uppmärksamhet och jag kommer att hålla mer koll på om något av dem gör något som är på gränsen till regelbrott, om ett av kontona ställer en fråga som ett av de andra svarar på, de gillar varandras inlägg osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skippa VPN om det bara är IP-numret du vill dölja. Ladda ner TOR browser gratis istället som smeghead säger och se till att sätta säkerheten på högsta nivån (vilket iofs är default-inställningen). Kom dock ihåg att på denna nivå är även javascript inaktiverat. Du kan dock sätta det på lägsta säkerhetsnivå, ditt ipnr är fortfarande generellt dolt då, men kan då potentiellt spåras via javascript om leverantören implementerat detta. Men pysslar du inte med något olagligt är du ok 😃

 

https://www.torproject.org/download/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock undrar jag vad det är för konstigt forum om inte tillåter dig ha flera konton från samma IP. Det är som att en familj enbart skulle ha rätt att låta endast en familjemedlem logga in på FB. Låter märkligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre användare på ett och samma forum går att lösa med tre olika e-postadresser vid registrering.

Alla kommer att visa på samma IP-adress, om man nu inte döljer den med VPN eller ToR.

IP-adressen är ju inte exakt utan visar vilken operatör det är samt ungefärlig plats.

Kollar jag på min egen IP-adress så ser den ut att finnas på en ort 25 km från den ort där jag befinner mig.

Vet inte vad som gäller nu men tidigare var det så att det endast var polisen som hade rätt att av operatören få veta exakt vilken som "fanns" bakom ett IP-nummer men då bara om det gällde ett brott där fängelse fanns på straffskalan.

(sedan var det vissa operatörer som inte lagrade information om detta men det är en annan sak)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...