Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kraven för Windows11


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en dator som har Window 10. I uppdateringar står" this pc doesn't meet the minimum system requirements to install this version of windows windows 11".
Nedan står det hämta informationen och se om du kan göra något i appen hälsokontroll. 

 

Ska jag göra detta? 

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du intresserad av att byta till Windows 11?

I så fall är det ju bra att köra Hälsokontroll men annars är det ju rätt meningslöst.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du laddar ned hälsokontrollprogrammet så kan du nog få tips om du kan få igång Windows 11, till exempel så behöver din dator ha stöd för något som heter TPM 2 och det kan vara så att din dator har stöd för det, men det är avstängt. Jag är osäker på om hälsokontroll kommer berätta att du behöver, men det kan ju vara värt att köra för att se vad den säger.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Cecilia:

Är du intresserad av att byta till Windows 11?

I så fall är det ju bra att köra Hälsokontroll men annars är det ju rätt meningslöst.

Ingen aning. Det är väl den som är aktuell!? Eller ska man vänta uppdatera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 10 stöds i några år till så det är ingen brådska att uppgradera. Det är ju alltid en förhöjd risk att vara tidig med något nytt.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Fick för mig den varit ute ett tag. När ska man uppdatera på ett ungefär?
Minns ej hur snabbt jag uppdatera när Window10 kom. Tror det kom fram nån form av uppmaning då!?

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har väl funnits 1-2 månader har jag för mig. Jag har aldrig någon brådska med att få in stora uppdateringar utan väntar gärna ett halvår men andra uppdaterar ju på en gång eller efter någon månad. Du hittar nog en del information om vad folk tycker om Windows 11 i det underforumet.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det står "för närvarande" så får du nog vänta med att uppdatera tills dom lägger på stöd för processorn eller tills du köper en ny dator :D

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev .M:

Eftersom det står "för närvarande" så får du nog vänta med att uppdatera tills dom lägger på stöd för processorn eller tills du köper en ny dator :D

 

När och hur får man veta när det stödet kommer isåfall ? Har en nyare dator också  🙂

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Martassen:

Japp. Fick för mig den varit ute ett tag. När ska man uppdatera på ett ungefär?
Minns ej hur snabbt jag uppdatera när Window10 kom. Tror det kom fram nån form av uppmaning då!?

Microsoft själva rekommenderar att vänta något år på uppgradera.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp.

 

Men just nu kan jag inte uppdatera för processorn inte stöds för närvarande. Får man nån form av meddelande kring när det stöds? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade den här sidan som påstår sig visa hur man kommer runt kraven på processor, TPM2 och minne. Sajten artikeln ligger på är välkänd och etablerad, så de vet nog vad de pratar om.

https://www.tomshardware.com/how-to/bypass-windows-11-tpm-requirement

 

Vägrar själv uppgradera tills Win10 slutar supportas. Nyheterna i Win11 är så minimala för mina krav och inför faktiskt en hel del försämringar.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Martassen:

Japp.

 

Men just nu kan jag inte uppdatera för processorn inte stöds för närvarande. Får man nån form av meddelande kring när det stöds? 

Du lär inte få något meddelande om Microsoft bestämmer sig för att inkludera fler processorer för Windows 11. Det får du få ta reda på själv.

 

Microsoft har instruktioner för hur man kan kringgå vissa av de hårdvarukrav de satt upp för Windows 11. Du hittar instruktionerna på denna sida:

 

https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-windows-11-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e


För att hålla koll på om din processormodell kommer in på listan bland de processorer som Microsoft väljer att inkludera kan du besöka denna sida då och då:

 

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/supported/windows-11-supported-intel-processors

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar. Antar att det inte går komma runt det hela så jag kan ju hålla mig till den sista länken och gå in och titta lite då och då om min processor finns med där. Alternativt testa köra hälsokontroll då och då och om meddelandet om processorn fortfarande kommer fram  😀

Meddelandet om hälsokontroll kanske inte finns kvar i uppdateringar när det väl stöds sedan om det nu blir så. 

Tack så mycket för hjälpen 🙂

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag precis uppdaterat en bärbar dator med en Intelprocessor av generation 6, en generation äldre än den Martassen har i sin dator.

 

Jag gjorde ändringar i registret i enlighet med Microsofts instruktioner i länken nedan (tidigare publicerad i mitt inlägg ovan).

 

https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-windows-11-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e

 

När ändringarna var gjorda startade jag om datorn.

Jag hämtade Windows 11 som ISO-fil, sparade i en mapp och sedan packade jag upp ISO-filen.

 

Därefter startade jag installationen och det gick fint.

 

Jag kan därmed bekräfta att det fungerar fint och är enkelt att få Windows 11 i en dator som saknar de hårdvarukrav som egentligen gäller för Windows 11, enligt Microsoft. Allt jag gjort är att följa just Microsofts egna instruktioner. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag kan därmed bekräfta att det fungerar fint och är enkelt att få Windows 11 i en dator som saknar de hårdvarukrav som egentligen gäller för Windows 11, enligt Microsoft. Allt jag gjort är att följa just Microsofts egna instruktioner. 

Kan bara instämma.

Jag har uppgraderat från windows 10 till windows 11 på den här mini-datorn Fuijitsu-Siemens Q510 med en tredje generationens I3-processor. Den fungerar bra och känns kvick.

ds-esprimo-q510.pdf (greenit-monaco.com)

Redigerad av Turbopump.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...