Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Autostart


Gustav I K
 Share

Rekommendera Poster

Jag kör programmet BackUp Maker, och har gjort det länge. Versionen jag installerade var v7.502, nyligen har jag installerat en ny version v8.010

Vid uppstart av Windovs startar programmet med version v7.502, som är en tidigare version.

Om jag stänger ner programmet och startar det igen via listan i Windovsknappen , startar version v8.010.

Programmet finns inte i Autostartlistan.

Vid installation har jag pekat ut katalogen programmet skall ligga, startar jag programmet som ligger i denna katalog blir det v8.010.

Var kan det gamla programmet finnas och var finns pekaren till gamla programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in via kontrollpanelen och fliken program så borde du hitta båda versionerna av programmet där. Där kan du välja att avinstallera det äldsta och då borde det också försvinna vid uppstarten. Sedan kan du kan tvingas göra en ominstallation av version 8.010 för att det ska hamna rätt och starta upp vid uppstarten. Funkar det inte skulle jag först avinstallera båda versionerna och sedan nyinstallera version 8.010.

Konstigt att uppdateringen inte automatiskt hamnar i rätt mapp, d.v.s. där den äldre versionen finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första installationen var tydligen till "Program Files (x86).

Efterföljande installationer har varit till "Mina_program".

Jag kopierade installationen från "minna.." till "Progr..." och då startar rätt version.

Programmet finns inte i Autostartlistan, så det bör finnas en start funktion någon annan stans i datorn.

Kan det ligga i registret?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Gustav I K:

Programmet finns inte i Autostartlistan, så det bör finnas en start funktion någon annan stans i datorn.

Kan det ligga i registret?

Det kan det nog göra och därför ska man göra en riktig avinstallation via kontrollpanelen mappen "program och funktioner" (heter den i windows 11). Hittar du båda versionerna av programmet där?

Mappen ser ut så här:

611466135_Skrmbild2021-11-10191546.thumb.jpg.21e923d10671de94e60c2cc73fe9ba81.jpg

Redigerad av Turbopump.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...