Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Google:s 2-stegsverifiering... Jo!Jo!


Solspindeln
 Share

Rekommendera Poster

...2-stegsverifiering snart ett "måste" hos google...

Man bööör Inte vara sååå "blåögd" att man inte fattar att syftet är att mjölka ur MER! information hos/ur användare...

Min ork att precisera... har sinat, det är för komplext.

Ja´ har ett google-konto... som jag använder Ytterst! sällan (aldrig), och det är när "min ålder" ska verifieras på YouTube... Är det något som jag "måste" se, så lirkar jag fram det på andra kanaler. Men med det utbud som finns på Nätet idag... så flyttas fokus snabbt till annat.

Verifieringen lär vara för "vår ökade säkerhet"... Ha!Ha!... Visst! till 10-20%... resten är rent snokande i kommersiella (på olika vis) syften.

 

Hm... inget jag skriver i sten... men "alla" stora leverantörer av tjänster "mjölkar data"... på de mest utstuderade sätt och MYCKET MER än vad som är känt...

Speciellt om en tjänst är gratis... så är användaren produkten, men det har spillt över till att gälla för mycket...

Nån som har läst igenom användaravtalet? och även om så skett... Kontrakt och användaravtal idag är som Microsoft koder, skrivna och sen hoprullade till oigenkännlighet... vilket jag har den största respekt för (Microsoft). Ja´ skulle göra så själv, eftersom det ligger utvecklingskostnader bakom.

 

Men jag "anar" att många aktörer (eller delar av...!) frestas att gå "all in" idag, för visserligen, och många gånger, kortvariga vinster.

ODG (Om Det Går) är vanligare och vanligare, med gängse "målvakter" naturligtvis... eller ett "träsk" att gömma sig i...

Men vid min ålder och erfarenhet, får jag leta efter något som jag "sk*ter" mer i... Samtidigt känner jag en skyldighet till den yngre generationen att inte låta sig utnyttjas, och låta andra skapa behov som inte fanns från början... KÖER till den "nya" X-boxen, Telefonen osv.

 

Men i slutet av dagen är det av den Största Vikt! att göra som man själv känner för! ...men allt som oftast är det inplantat som ligger som grund.

 

  • Förvirrad 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt ser du att de vill mjölka mer ur dig som användare?
Du kan ladda ned en app som ger dig unika koder, inget mer krävs som på något sätt röjer vem du är.

 

Okej du kan välja få kod via SMS även och då måste de givetvis ha ett telefonnummer att skicka till.

I övrigt du betalar inte med något annat än din integritet när du använder Googles tjänster, det har du rätt i.

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telefonen talar om Vem du är, Var du är och när..."vad du gör..." Detta är inga hemligheter, men "bör" finnas med i dagsmedvetandet.

Kunskap är som en yxa, man kan hugga ved, men ochså skada med den... ingen "klockren" liknelse, men Telefoner och Teknik...

De kallas nog "smartphones" för att de överträffar de flesta av oss...

Har en som aldrig används... min "gamlan" från 19hundra kallt duger att ringa och SMS:a med.

Já är Förvånad !!... för jag har varit Höggradigt Tekniskt intresserad... men "smartphones" har inte slagit an, något större intresse. Den "brukar" få följa med, i fall att... men då ligger den i en Blykista omgiven av en Faraday-bur...:ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Thirteen:

Det finns flera lösenordshanterare att välja bland. Exempelvis https://bitwarden.com/ Men vad som passar dig bäst vet bara du.

Nog ett Bra tips...!

Men för mig får ordet "lösenordshanterare" det att kryyypa i kroppen, av obehag...

Já är av Gamla Skolan och "sett myntets tredje sida" vilket gjort mig schalur på Tingens Ordning.

...kan vara lite udda uttryckt, men vi från Gamla Skolan... kan uttrycka oss så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi kan ha ett integritetsproblem. Framtiden får utvisa hur god etiken är och har varit.

Precis som den tjuvlyssnande växeltelefonisten en gång i tiden kunde välja att skvallra eller ta med sig hemligheterna i graven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regeln är väl, om du inte betalar något för en tjänst så är det du som är varan? Kommer inte ihåg citat exakt, men facebook och google tar inte betalt för sina tjänster, dom tjänar pengar på att klura ut vilka annonser dom bör visa dig. Och då ingår det att klura ut vart du bor.

 

Men det är en säkerhetsgrej också. Om google via din ip-adress ser att du loggar in från Island exempelvis, men din två-faktor app säger att du befinner dig i Sverige, då kan dom bestämma sig för att det är något fel, någon kanske försöker ta sig in på ditt konto. På så vis så kan två-faktor appar faktiskt vara ett extra lager säkerhet.

 

Så jag kommer nog fortsätta använda min app.

Redigerad av .M
Jag råkade trycka skicka innan jag skrivit klart.
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...visserligen en spinoff från grundämnet, men den här avdelningen lär väl inte ha samma stringens som är Väl Befogad! i Forumet i övrigt... det är jú Nätet som är ämnet...

 

Já ÄLSKAR VERKLIGEN Nätet och dess möjligheter, och Förstår vilken Nytta och Glädje, Nätet gör och ger, över hela klotet... 

Det som "skaver" är att Sååå Många... Lever sina liv där... (stort problem i bl.a. Japan). Det FÅR Effekter på ett samhälle...

Nyttan och Enkelheten i den Service Nätet ger är FANTASTISK! även de som kanske inte har de bästa av förutsättningar kan vara med, på ett sätt som inte fanns förut... STORGILLAS!

Såå... Det som Skaver... uteblir leverans av Elektricitet i en "längre period"... uppstår PROBLEM!

Det räknas och kalkyleras på olika håll, hur att möta detta scenario, om det inträffar, kanske vissa körningar har testats för att få fakta... för även om Superdatorer kan mycket, så går det inte att komma ner på individnivå vilket utfallet (beteendet) blir... Redan namnet, Kaosteorier, säger att det är just teorier.

Att ha alla ägg i samma korg (Nätet), utan att utveckla färdigheter som vi kan verkställa fysiskt, kan ha sina avgörande egenskaper vid ett längre stopp på Elektricitet... och som já ser det... onödigt.

Det gafflas mycket om "konspirationsteorier", när det sen kommer att visa sig att kanske 60-70% stämde, blir tonen en annan... men det är då det.

Med detta lägger jag locket på... men kan ändra mig :):D;) om det upptäcks några vibrationer som retar nån tråd i mitt Nät...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något man inte kan beskylla mig för är att vara överdrivet försiktig och/eller säkerhetsmedveten. Men jag gick in på datorn och fixade detta redan i fredags eftersom jag då tyckte mig ha större kontroll över saken. Och mitt telefonnummer kände Google redan till. Så inga konstigheter där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Solspindeln:

Nog ett Bra tips...!

Men för mig får ordet "lösenordshanterare" det att kryyypa i kroppen, av obehag...

Já är av Gamla Skolan och "sett myntets tredje sida" vilket gjort mig schalur på Tingens Ordning.

...kan vara lite udda uttryckt, men vi från Gamla Skolan... kan uttrycka oss så.

Har du någon annan bra lösning om du besöker t.ex 25 olika webbsidor, där du måste ha lika många bra lösenord och ska kunna komma ihåg dessa, som också inte får vara lika på något sätt, då är en bra lösning, en lösenordshanterare, då behöver du bara komma ihåg ett bra lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lösningen som kan finnas med 25 olika lösenord är i denna stil

 

den unga hästen bor på eforum

den unga hästen bor på dn

den unga hästen bor på google

 

Och frågan är om ett av dessa knäcks, kan då inte hackaren gissa nästa?

Btw, 179 olika lösenord i min lösenordshanterare men minst hälften är så gamla att tjänsterna de går till finns inte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

Har du någon annan bra lösning om du besöker t.ex 25 olika webbsidor, där du måste ha lika många bra lösenord och ska kunna komma ihåg dessa, som också inte får vara lika på något sätt, då är en bra lösning, en lösenordshanterare, då behöver du bara komma ihåg ett bra lösenord.

Den enda lösningen jag använder är unika lösenord för varje sida, och som det inte finns nååågon logik i.

Det innebär att alla finns nertecknade, och visst det blir en del bläddrande. På resa finns bara de aktiva med, nertecknade, men i en form som gör dem värdelösa för någon annan.

Haft funderingar på att ha en diskret och liten hemsida för förvaring, men skrinlagt det.

Skulle ett behov finnas att säkra upp tillgången, så finns det alltid någon 100%:are som kan ligga på dem, och som kan kontaktas vid knas.

Men... i slutet av dagen... behovet finns inte! Jag "överlever" om jag inte kan nå en sida vid varje tillfälle.

Då är det Mest intressant vilken sorts abstinens jag upplever om jag måste avstå... något.

Surfa går jú alltid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Laso:

Har du någon annan bra lösning om du besöker t.ex 25 olika webbsidor, där du måste ha lika många bra lösenord och ska kunna komma ihåg dessa, som också inte får vara lika på något sätt,

Lika på något sätt, är det viktigt? Jag har använt ett substitutionskrypto så jag bara behöver komma ihåg något enkelt ord associerad med webbplats, men lösenordet blir oftast så som reglerna säger då kryptot renderar flera tecken såsom gemener, versaler, siffror och även specialtecken.

 

Visst, mönster återkommer, men då förhoppningsvis majoriteten av siter inte sparar lösenord i klartext så är det nog ingen fara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...