Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strul med tangentbordet på Lenovo laptop


Torparn61
 Share

Go to solution Solved by Torparn61,

Rekommendera Poster

  • Solution

Hej!
Har en Lenovo Ideapad S510p som ju är några år gammal, men har fått ett mycket irriterande problem.
Är framför allt raden som är A till Ä samt siffran 3. Ibland händer följande om jag t.ex. ska ha ett 'h'.
Trycker på 'h'-et men ingenting händer, utan får trycka som f..n för att jag ska få mitt 'h', MEN
ibland när jag trycker en gång på 'h', så kommer det t.ex. tre stycken 'h' så det blir 'hhh'.

Vad kan vara fel och hur kan jag åtgärda problemet, för det måste gå, va? 🥶
- Är det smuts i tangentbordet som gör att det inte blir kontakt mellan tangent och mönsterkortet?
- Kan tangentbordet ha börjat att "bågna" så att kontakten blir dålig?

Bägge idéerna förklarar ju inte varför det kommer t.ex. 2-3 av samma bokstav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tippar på smuts. Tangentbordet består sannolikt av en "gummimatta" med en elektriskt ledande kolknapp undertill varje tangent. Kretskortet som "gummimattan" vilar mot har kontaktytor under varje tangent som "slingrar" sig lite.

Smuts, fukt och annat kan tränga sig in och göra kontaktytorna smustiga/kladdiga vilket i sin tur ger de symptom du har. Att det kan bli flera "nedslag" av samma tecken hänger ihop med att det kan bli "dubbeslag" när du försöker få en tangent att fungera.

 

Det går att ta isär tangentbordet på en del (kanske inte alla) datorer och man kan rengöra kontaktytorna. Du bör kanske undvika kontaktspray eftersom de kan lösa upp kolskiktet på "gummimattans" kontaktytor.

 

Luddfritt papper eller duk är ett bra verktyg för att rengöra. 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för tipsen X-Men och Cecilia.
Jag får ta en dag och se om man kan få isär den och rengöra. Jag hade garanterat använt kontaktspray,  men den får stå kvar i skåpet nu. Hade ju blivit katastrof!!
Cecilia, hade ett externt tangentbord som jag använder nu, så min puls har gått ner. Är mycket irriterande och pulshöjande när sk..ten inte fungerar som det ska.
Åter igen, Tack!!

Redigerad av Torparn61
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Torparn61:

Cecilia, hade ett externt tangentbord som jag använder nu, så min puls har gått ner.

:thumbsup:

22 minuter sedan, skrev Torparn61:

Är mycket irriterande och pulshöjande när sk..ten inte fungerar som det ska.

Det håller jag med om :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...