Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför anses Firefox som "slö"?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

När Firefox släpper en ny version läser jag alltid negativa kommentarer om Firefox i olika kommentarsfält. Kommentarer som att den skulle vara "slö" och att den använder mycket minne.
Jag har testat de chromiumbaserade webläsarna, som man alltid hänvisar till i jämförelserna varandes så mycket snabbare. Visst, chrome, brave och nu senast microsofts Edge för Linux, känns kvicka när de laddar sidor med bilder kanske nån tiondels sekund snabbare, men någon revolutionerande snabbhet jämfört med FF tycker jag inte det är. Själva snabbheten är inte så märkvärdig så att jag skulle överväga att byta. Och då har jag ändå 22 tilläggsprogram (sk "extensions") laddade i bakgrunden i Firefox jämfört med inga på de jag testat (ja, förutom den obligatoriska annonsmassakreraren ublock origin då förstås)
Kan det bero på hur ens hårdvara hur man upplever hastighetsskillnaden? Jag menar jag har en modern skrivbordsdator med 20GB minne över efter att allt startat.
De som upplever att chromebaserade är så våldsamt mycket snabbare kanske kör på äldre laptops? eller är det bara jag som inte uppfattar tiondelar av en sekund?

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att FF skulle använda mycket minne är inget jag hört talats om. Har däremot hört talas om och själv märkt att Chrome-browsers och liknande program som Electron drar mycket minne och kan även dra mycket cpu.

 

Men mycket handlar om rena siffror och inte vad man upplever. Här är ett ganska nyligen genomfört test så du får se vad siffrorna säger.

https://www.anandtech.com/show/16078/the-2020-browser-battle-surfing-with-speed

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag körde Linux Mint/XP på min gamla Dell-dator märkte jag av skillnaden mellan olika webbläsare.

Firefox, Waterfox, Opera, Chrome, Pale Moon tog alla "för mycket". (Då hade jag inte upptäckt Vivaldi än, eller den kanske inte ens fanns då) varför Chromium  blev det enda kvarvarande alternativet för mig. Visst - Midori och andra lättviktare fungerade men passade inte riktigt in.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev .M:

Att FF skulle använda mycket minne är inget jag hört talats om. Har däremot hört talas om och själv märkt att Chrome-browsers och liknande program som Electron drar mycket minne och kan även dra mycket cpu.

 

Men mycket handlar om rena siffror och inte vad man upplever. Här är ett ganska nyligen genomfört test så du får se vad siffrorna säger.

https://www.anandtech.com/show/16078/the-2020-browser-battle-surfing-with-speed

Jag tycker mig ofta läsa om just minneshanteringen, jag brukar reagera på just det då jag har svårt att få Firefox process närma sig ens 500Mb och då testar jag med att ha 15 tabbar öppna (359Mb), vilket jag i vanliga fall aldrig har. CPUn går förstås ner i lägre "varvtal" så fort sidorna har laddats, konstigt om Chrome och andra inte gör det automatiskt också kan man tycka.

Men kanske de som klagar har andra vanor där de har många fler tabbar än så igång?
 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 4 Firefox-fönster med kanske i snitt 15 flikar, olika fönster för olika ändamål.  Firefox använder nästan 1,5 GB RAM men det som drar mycket verkar vara information om sidor man tidigare har besökt för att det ska gå snabbt att backa tillbaks till en tidigare flik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...