Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Programmering i Powerpoint?


rogero
 Share

Rekommendera Poster

Finns det någon möjlighet att göra någon sorts programmering i Powerpoint förutom att använda de olika menyvalen.
Kan man t ex göra så att beroende på ett klick på en sida ta sig till annan valfri sida i bildspelet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som i alla Officeprogram finns VBA. Tryck Alt-F11 så kommer kodeditorn fram. Vad man sen kan göra är ungefär vad som helst. Jag har mest erfarenhet av Excel och Word, men har nån gång lyckats med att hämta data från en SQL-server där PP visade resultatet i ett diagram. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev rogero:

Kan man t ex göra så att beroende på ett klick på en sida ta sig till annan valfri sida i bildspelet?

Man kan ju skapa en vanlig länk för det, skulle inte det räcka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske behöver förtydliga mig litet:
Under de senaste 5-6 åren har jag skapat ett julbildspel innehållandes ljud, bild animationer, video, GIF etc.

Bildspelet har då varit på 20-25 sidor som har visats linjärt (dvs, sid 1, 2, 3 ...) och där förflyttningen i regel har varit tidsstyrt.

Nu tänkte jag göra en julkalender med en första sida med en vinterbild och där alla "luckor" är utplacerade. När du klickar på rätt datumlucka så ska man komma till den sida som avser detta datum (där då något händer). Sedan vore det bra om man kunde ta sig tillbaka till startsidan.

Bildspelet kommer att vara en fristående fil så användaren kan inte klicka på rutorna i Powerpoint-läget för att vandra mellan sidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...