Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Programmering i Powerpoint?

rogero
 Share

Recommended Posts

Finns det någon möjlighet att göra någon sorts programmering i Powerpoint förutom att använda de olika menyvalen.
Kan man t ex göra så att beroende på ett klick på en sida ta sig till annan valfri sida i bildspelet?

Mr Andersson

Som i alla Officeprogram finns VBA. Tryck Alt-F11 så kommer kodeditorn fram. Vad man sen kan göra är ungefär vad som helst. Jag har mest erfarenhet av Excel och Word, men har nån gång lyckats med att hämta data från en SQL-server där PP visade resultatet i ett diagram. 

En del av det du (förmodligen) vill göra finns utan att programmera. Kolla in funktionen Zoom i powerpoint (infoga->länkar->zoom). Om du lär dig det så misstänker jag att du kan få de funktioner du är ute efter.

Jag använder aldrig Powerpoint så jag har aldrig lärt mig detaljerna. Men det låter som om du skulle ha nytta av att lära dig det. 

Tyvärr lite svårgooglat eftersom alla träffar kommer att handla om hur man visar powerpoint i mötesprogrammet zoom. Men här har du några länkar du kan snabblädra innan du sätter dig och leker.

https://support.microsoft.com/sv-se/office/använd-zoomning-för-powerpoint-ge-din-presentation-liv-9d6c58cd-2125-4d29-86b1-0097c7dc47d7
http://officemaster.se/2018/02/12/sa-skapar-du-enkelt-dynamiska-och-smidiga-menyer-i-powerpoint/

En blogg från 2019:

https://blog.liu.se/itimhvartattveta/2019/05/30/zoomeffekt-i-powerpoint/

Skånska om du har svårt för svenska

Och naturligtvis Leila bara för att hon är bäst (även om jag inte kollat den här filmen):

17 timmar sedan, skrev rogero:

Kan man t ex göra så att beroende på ett klick på en sida ta sig till annan valfri sida i bildspelet?

Man kan ju skapa en vanlig länk för det, skulle inte det räcka?

Bara för att jag skrev föregående så hittade jag en gammal lathund som jag har gjort till någon, någongång. Inte lika snyggt smidigt som Zoom, men men:

16 timmar sedan, skrev rogero:

Under en presentation

Ctrl+S ger en textlista på alla sidor (S=Slides eller Sidor, om du vill komma ihåg). Snabbt och smidigt, men bara om du har rubriker på alla sidor.

Alternativt: Högerklicka och välj "visa alla bilder" (samma som ovan men med ett modernare format där du kan se miniatyrer).

Om du t.ex är på sidan 5 och vill gå till sidan 3

kan du köra Snabbkommando:  sidnummer + enter, ex:

3  [Enter] 

I normalläget (när du förbereder)

Lägga in en genväg på sidan 5

Enklast

Släpa sidan tre från vänstermenyn till sidan 5. Då får du en miniatyr av sid 3. När du klickar på ikonen/miniatyren så glider du till sidan3. 

om du inte vill ha en miniatyr.

Ställ dig på sidan 5 och gör något du kan klicka på (en text, en figur, whatever. Du kan göra en vit figur om det skall vara osynligt).

Markera din text/figur och tryck Ctrl+i (eller Infoga->länkar->länk).  Till vänster (länka till:) väljer du "plats i det här dokumentet" och väljer den sida du vill gå till.

Ja, det är rätt mycket du kn göra utan VBA (den största nackdelen med VBA är att datorn du skall använda vid presentationen måste tillåta makron och det är inte säkert.)

Jag kanske behöver förtydliga mig litet:
Under de senaste 5-6 åren har jag skapat ett julbildspel innehållandes ljud, bild animationer, video, GIF etc.

Bildspelet har då varit på 20-25 sidor som har visats linjärt (dvs, sid 1, 2, 3 ...) och där förflyttningen i regel har varit tidsstyrt.

Nu tänkte jag göra en julkalender med en första sida med en vinterbild och där alla "luckor" är utplacerade. När du klickar på rätt datumlucka så ska man komma till den sida som avser detta datum (där då något händer). Sedan vore det bra om man kunde ta sig tillbaka till startsidan.

Bildspelet kommer att vara en fristående fil så användaren kan inte klicka på rutorna i Powerpoint-läget för att vandra mellan sidorna.

Det är precis vad Zoom gör (andra svaret). Det krävs bara att du har en hyggligt ny office.

Det är 2 steg och det tar ungefär 24 sekunder att göra i ordning.

Ställ dig i ditt dokument och gå sedan till:

1. INFOGA->länkar->zoom->sammanfattningszoom
  2. Kryssa i alla dina 24 bilder och tryck [infoga]

Ny har du en julkalender med 24:a miniatyrer.

När du kör bildspelet och klickar på t.ex miniatyren för den 4:e december så åter du till den sidan. När du trycker på nästa sida på något sätt  (enter, piltangent, whatever) så åker du tillbaks till sammanfattningssidan.

Vill du inte ha miniatyrer så kan du titta på Stinas blogg för ideer.

https://blog.liu.se/itimhvartattveta/2019/05/30/zoomeffekt-i-powerpoint/

Edited by MH_