Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord för att sätta datorn i vänteläge. Vad handlar det om?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Plötsligt, förmodligen efter nån uppdatering i min MX-linux (debian) har operativsystemet fått för sig att jag måste ange lösenord när datorn ska gå ner i viloläge. Har sett att det inte bara är MX-Linux som har det problemet (som jag aldrig haft förut för övrigt)
Jag anger lösenordet och datorn går ner i viloläge, men sen är det samma sak nästa gång. Trodde jag fått bort tramset efter en omstart, men efter nån dag blev det samma sak igen.
Första gången upptäckte jag efter att jag kom hem (7 timmar senare) att datorn inte gått ner i viloläget av sig självt utan väntade på lösenordet..

Kan nån komma med någon logisk förklaring /teori eller gissning om varför en dator skulle behöva ha ett lösenord för att gå ner i viloläge? Vad är poängen? Det verkar ju helt vettlöst med tanke på att man angivit att datorn just automatiskt ska gå ner i viloläge efter en viss tid efter att man inte har använt datorn. Det är liksom ingen poäng med att ha funktionen automatisk sömnläge då...
Jag har nu en skrivbordsdator, men jag har svårt att se vad en sån funktion skulle göra för nytta på en bärbar heller.

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Hakinger:

eller gissning

Det får bli det i så fall..

Någon tjänst som körs i bakgrunden, typ TeamViewer, och där dess funktionalitet skulle störas av att viloläget aktiveras?

 

För egen del använder jag inte viloläge/strömsparläge/vänteläge osv utan jag har datorn igång när jag behöver den och avstängd när jag inte behöver den.

Det tar <50 sekunder från start till skrivbordet är synligt och under den tiden hinner jag sätta mig tillrätta och byta glasögon. Ja, det finns även lite tid att pilla bort lite navelludd ;)

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah ok, ja det kan ju vara en anledning. Undrar bara isf. varför linux tror att jag har något sådant igång utan att jag, medvetet i alla fall, installerat någonting som jag inte har haft förut.
Nåja, jag har timeshiftat tillbaka till en vecka gammal snapshot och har på så sätt fått bort problemet.
Håller på och går igenom uppdateringarna som jag installerar en och en, kör ett tag mellan varje, för att se vilken det är som orsakar problemet. Om det nu är uppdatering och inte nåt malware typ? Men det ska man ju inte kunna få via programbibliotek.
De tre jag har kvar är
"openjdk-11-jre"
"openjdk-jre-headless" och
"usbmuxd"....
de två första har nåt med java att göra som jag förstår det...

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev ChristerE:

En ren chansning - något här som kan vara till hjälp?

[SOLVED] Password required to hibernate ??? (linuxquestions.org)

Grejen är att jag alltid haft, bland det första jag ställer in vid en installation, så att datorn ska gå i sömnläge efter en halvtimma (inte hibernate där allt i minnet sparas ner på hårddisken) har aldrig varit något problem utan detta dök upp helt plötsligt utan att jag, medvetet i alla fall, installerat eller gjort någon förändring.
Jag har förövrigt gått igenom alla uppdateringar (genom att installera dem en och en) som jag trodde kunde ha orsakat det men problemet har inte återkommit. Mycket märkligt. Man får faktiskt lite windowsflashbacks :P
 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...