Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Musik på kassettband till mp3


bengt 429
 Share

Rekommendera Poster

Jag har många gamla kassettband som jag vill konvertera till mp3.

Läst att det finns billiga usb spelare som kan överföra musiken till dator, typ denna

https://cdon.se/hemelektronik/kassett-till-mp3-konverterare-p52058581?gclid=Cj0KCQjww4OMBhCUARIsAILndv4Sz7LhH_55GiWM_2lmWjrCnSj-EJPAC3wQBFHDuZWyPAWGg5WXXs8aArZREALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

Nån som har koll på om dessa är nåt att ha.

 

Jag har i mina gömmor en kassettspelare, fullt funktionsduglig med både 3,5 mm och rca utgångar.

I gengäld måste jag investera i ett usb ljudkort med 3,5 mm eller rca ingångar.

Kostnaden hamnar ju ungefär på samma nivå, vilket av alternativen jag än väljer.

Så vad tycker ni? Jag är inne på kassettspelaren, och ett usb ljudkort.

Tänkte använda Audacity för konverteringen.

Andra förslag?

 

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din plan kommer nog ge dig mest flexibilitet kring ljudkvalité trots allt. 

 

Men vad har du för ljudkort nu? Du har ingen line in/mikrofon? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev .M:

Men vad har du för ljudkort nu? Du har ingen line in/mikrofon? 

Nej, jag har två Lenovo laptops, men ingen har line in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Thirteen:

Har inget belägg men misstänker att den produkt du länkar till svajar betänkligt.

Just vad jag trodde också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora frågan vid digitalisering av musikkassetter liksom rullband är vad som finns på taperna/kassetterna? Samt vad materialet är inspelat på för typ av bandare samt vilken typ av kassetter? Är svaret på ovanstående tre frågar EN-stjärnigt dvs både materialet, bandare och musikkassetter är av skitkvalitet så har det inte så stor betydelse vad du använder för typ av digitaliseringshårdvara. Är däremot materialet av absolut högsta värde samt att det är inspelat på "fin" kvalitetsbandare samt på högkvalitetskassetter dvs TIO-stjärnigt kvalitetsmässigt rakt igenom så bör du kanske välja utrustning därefter.

 

En viktig sak som åtminstone jag tänker på vid digitalisering är att KONSEKVENT HÅLLA SIG BORTA FRÅN MP3! Själv digitaliserar jag allt i FLAC-format. 24 bit 192 kHz eller 24 bit 96 kHz. Hårddiskar är så löjligt billigt idag och tycker man "nya" hdd är för dyra så brukar man kunna köpa "begagnade" 1TB 3,5" WD Black Serie för någon dryg hundring eller två.

 

Jag har själv digitaliserat några tusen vinylskivor och flera hundra musikkassetter och rullband och det är ett hästjobb. Största nackdelen är att allt måste ske i realtid.

 

Lycka till!

 

Btw, vill du ha "top of the line high end" utrustning så kan jag tipsa dig om bra hårdvara idag 2021. Dvs jag kan tipsa dig om både bra beg prylar liksom nya. Butikerna/säljare får du leta upp själv.  😉

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte "finmusik" jag tänkt konvertera, utan rock- popmusik från 80-talet på köpta färdiginspelade kassetter.

Tänkte lägga in det på usb, för att användas i bilen framför allt.

Inte säker, men tror nog ljudanläggningen i bilen skulle få hicka, om den serverades FLAC-filer.

Jag tänker inte investera stora pengar på varken hård- eller mjukvara för detta projekt.

Nej, det får bli mp3 filer.

Ett stort, och framförallt tidsödande projekt, men Rom byggdes ju inte heller på 1 dag 😀

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-06 01:08, skrev Phenomen:

Man måste dock va duktig på audacity

Har inget minne av att jag använt audacity nån gång, så det kanske blir en utmaning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-05 15:53, skrev bengt 429:

Nu är det inte "finmusik" jag tänkt konvertera, utan rock- popmusik från 80-talet på köpta färdiginspelade kassetter.

Tänkte lägga in det på usb, för att användas i bilen framför allt.

Inte säker, men tror nog ljudanläggningen i bilen skulle få hicka, om den serverades FLAC-filer.

Jag tänker inte investera stora pengar på varken hård- eller mjukvara för detta projekt.

Nej, det får bli mp3 filer.

Ett stort, och framförallt tidsödande projekt, men Rom byggdes ju inte heller på 1 dag 😀

Personligen som pop- och rockvinylsamlare så anser jag kanske att just pop och rock är den riktiga "finmusiken". Möjligen en släng av gammal storbandsjazz från 40- & 50-tal.

 

Tror garanterat att din ljudanläggning i bilen välkomnar FLAC-format förutsatt att det inte är någon gammal Trabant du har låtit återuppstå.  🙂

 

ROCK ON!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske inte behöver överjobba detta. Kör mp3. Duger gott. Vill du så testar du flac 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Öland4ever:

Tror garanterat att din ljudanläggning i bilen välkomnar FLAC-format förutsatt att det inte är någon gammal Trabant du har låtit återuppstå.  🙂

Nej bilen har bara 1 år på nacken. Kollade just manualen, och den godkänner FLAC-filer.

Beställt usb ljudkort nu. Så senare i veckan blir det att testa detta 😀

Får väl göra dubbla inspelningar, med mp3 och med FLAC, och jämföra ljudkvalitén.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu konverterat mina första kassettband till digitalt format, och jag får nog säga att resultatet överträffade mina förväntningar med råge.

Man får ju bemärka också att kassetterna är närmare 40 år gamla.

Audacity. som används för att importera musiken från banden, såg vid första anblicken väldigt krångligt ut, men med hjälp av den exellenta hjälpfilen, som beskrev allt, så gick det bra.

Nog en av dom bästa hjälpfilerna till program, som jag har använt.

 

Alltså plugga in kabeln från bandaren till ingången på usb-kortet. Göra en provinspelning, för att ställa in inspelningsnivån. Sedan var det bara att importera hela kassetten till Audacity.

Finns mycket redigeringsmöjligheter, som t.ex ta bort oinspelade partier.

Det blir ju t.ex en lång paus när bandet vänder från A-sidan till B-sidan.

Sedan väljer man att exportera materialet till wav eller mp3, och spara ner. Flac finns inte som tillgängligt format i Audacity.

Kunde också namnge artist och albumnamn före exporten, och dessa dyker då upp på displayen i bilen. Men "hoppa" mellan låtarna gick tyvärr inte så bra.

 

Så det blev att leta efter ett gratis konverteringsprogram för wav till flac. Testade några som sades vara freeware, men de hade sina begränsningar, typ max 3 min långa ljudfiler. Så inget användbart alternativ.

Hittade till slut ett som var gratis, enkelt att använda, och hade inga begränsningar för längden på filerna.

https://www.nch.com.au/switch/index.html?ns=true&kw=switch audio converter&gclid=CjwKCAiAvriMBhAuEiwA8Cs5lWsc2UPppvf5FXmt4A9x98cJ-WbWpDxI7JmnRQrZgtWi-xxNcJyGZRoCg8AQAvD_BwE

 

Bara öppna wav-filen, bestämma utgångsformat och konvertera. Och konverteringen gick med en rasande fart.

 

Nu ska jag ändå inte använda flac, utan kör okomprimerat med wav, eftersom dessa filer inte var så utrymmeskrävande som jag trott. 600 MB för 1 timmes musik med wav 16 bitars.

Det gör ju att jag kan klämma in mer än 12 tim musik på ett 8 GB minne.

Gjorde faktiskt 3 inspelningar med vardera wav, flac och mp3, bara för att jämföra kvalitén.

Flac och wav hörde jag ingen skillnad på, men mp3 ljudet var nog aningen "tunnare".

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev bengt 429:

Har nu konverterat mina första kassettband till digitalt format, och jag får nog säga att resultatet överträffade mina förväntningar med råge.

Man får ju bemärka också att kassetterna är närmare 40 år gamla.

Audacity. som används för att importera musiken från banden, såg vid första anblicken väldigt krångligt ut, men med hjälp av den exellenta hjälpfilen, som beskrev allt, så gick det bra.

Nog en av dom bästa hjälpfilerna till program, som jag har använt.

 

Alltså plugga in kabeln från bandaren till ingången på usb-kortet. Göra en provinspelning, för att ställa in inspelningsnivån. Sedan var det bara att importera hela kassetten till Audacity.

Finns mycket redigeringsmöjligheter, som t.ex ta bort oinspelade partier.

Det blir ju t.ex en lång paus när bandet vänder från A-sidan till B-sidan.

Sedan väljer man att exportera materialet till wav eller mp3, och spara ner. Flac finns inte som tillgängligt format i Audacity.

Kunde också namnge artist och albumnamn före exporten, och dessa dyker då upp på displayen i bilen. Men "hoppa" mellan låtarna gick tyvärr inte så bra.

 

Så det blev att leta efter ett gratis konverteringsprogram för wav till flac. Testade några som sades vara freeware, men de hade sina begränsningar, typ max 3 min långa ljudfiler. Så inget användbart alternativ.

Hittade till slut ett som var gratis, enkelt att använda, och hade inga begränsningar för längden på filerna.

https://www.nch.com.au/switch/index.html?ns=true&kw=switch audio converter&gclid=CjwKCAiAvriMBhAuEiwA8Cs5lWsc2UPppvf5FXmt4A9x98cJ-WbWpDxI7JmnRQrZgtWi-xxNcJyGZRoCg8AQAvD_BwE

 

Bara öppna wav-filen, bestämma utgångsformat och konvertera. Och konverteringen gick med en rasande fart.

 

Nu ska jag ändå inte använda flac, utan kör okomprimerat med wav, eftersom dessa filer inte var så utrymmeskrävande som jag trott. 600 MB för 1 timmes musik med wav 16 bitars.

Det gör ju att jag kan klämma in mer än 12 tim musik på ett 8 GB minne.

Gjorde faktiskt 3 inspelningar med vardera wav, flac och mp3, bara för att jämföra kvalitén.

Flac och wav hörde jag ingen skillnad på, men mp3 ljudet var nog aningen "tunnare".

 

 

 

 

Du har nog rätt i din bedömning om att ljudet blir lite tunnare, men jag har svårt att tro att FLAC skulle bli så mycket bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Du har nog rätt i din bedömning om att ljudet blir lite tunnare, men jag har svårt att tro att FLAC skulle bli så mycket bättre

Alltså detta är ju en bedömningsfråga som är jättesvår, men i mina , tyvärr något hörselskadade öron lät det så. Eller också ville jag bara att det skulle låta så 😀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du lyckades så bra att få över kassettapen till digitalt format. Audacity är riktigt BRA!!!

 

En fråga och en kommentar.

 

Frågan - vad har du använt för kassettdäck (märke och modell)?

 

Kommentaren- visst går att att välja FLAC-format i Audacity (se bild som jag gjorde en skärmdump av nu ikväll på en ursprunglig MP3-fil).

audacity12nov21.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Var hittar du flac? "

Gå till alternativet "Exportera flera..." och välj sen FLAC som filtyp

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-12 17:49, skrev bengt 429:

Kunde också namnge artist och albumnamn före exporten, och dessa dyker då upp på displayen i bilen. Men "hoppa" mellan låtarna gick tyvärr inte så bra.

Jodå, "hoppa" mellan låtarna gick bra (till slut). Bara man gör på rätt sätt 😀

Alltså skapa en mapp. Markera en låt på källinspelningen, och exportera den till mappen. Sedan gör man lika med alla låtar, en och en, som man vill ha med på nya målinspelningen.

Kanske finns nåt enklare sätt, men det är inget som jag hittat iaf.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...