Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ändra omslag på mappar Windows 11


Rjson
 Share

Go to solution Solved by Turbopump.,

Rekommendera Poster

Hej! När jag vill ändra omslag på mappar och ersätta mapp ikonen med en bild tex ett skivomslag på en musikmapp så händer ingenting när jag kör  egenskaper + anpassa + mapp bilder + välj en fil + ok vilket fungerade på windows 10. Någon som vet? 🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Man kan konvertera jpg-filer till ikon-filer med ändelsen ico ganska enkelt med ett konverteringsprogram online e.x.

JPG to ICO (Online & Free) — Convertio

Man laddar hem ett skivomslag som jpg-fil och "gör om " det till ikon-fil och går in på mappens egenskaper och väljer  "anpassa" och "byt ikon" och verkställer. Man får tänka på att det inte får vara för stora filer man laddar hem för då kan det bli problem.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämfört med W10 metoden "anpassa" så blir det mycket klickande med converterandet till en bild icon som skall ersätta den gula mappen.  Kvaliten är inget å klaga på, och att man får köpa ett abonnemang kan jag också stå ut med. Mao den gamla metoden att sätta en jpeg bild som mapp icon via "anpassa" fungerar int längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 10 är det ju skillnad på mappbild och på ikon.

Ska man byta ikon så finns en begränsning vad man kan välja.

image.png.ba80f63efb550ae56aeedbd6d55b22f0.png

 

Om man vil ändra mappbild finns andra alternativ.

image.png.9544cc3d1695b381a3d6f78d9decaa86.png

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som det borde funka enligt windows 10-metoden även i windows 11 eftersom man får upp samma alternativ på bildfiler när man väljer mappbild. Kan det vara så illa att det är en bugg i windows 11? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det kan vara så, för när jag gör som tidigare (W10) som du beskriver ovan på samma sätt i W11 så blir det ingen ny mappbild utan den gula iconen blir kvar. Får väl avvakta å se på ev uppdateringar? Annars blir det CLICK + CLICK + CLICK + DOWNLOAD X 300 Mappar + OK 😆

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade inte sparat musikmapparna med bilderna på en annan disk, innan du installerade windows 11? Kunde varit intressant ifall windows 11 i.s.f. "återställde" mapparna till de gula igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Mikael63:

I Windows 10 är det ju skillnad på mappbild och på ikon.

Ska man byta ikon så finns en begränsning vad man kan välja.

image.png.ba80f63efb550ae56aeedbd6d55b22f0.png

 

Om man vil ändra mappbild finns andra alternativ.

image.png.9544cc3d1695b381a3d6f78d9decaa86.png

 

 

 

Jo, i första hand vill jag ju byta till en befintlig mappbild som oftast följer med när du downloadar skivor via bandcamp etc som skall ersätta den gula ikonen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett antal gula ikoner så det finns en del å göra...

Redigerad av Rjson
A+B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Rjson:

 

Har lite å göra .... 😕

Redigerad av Rjson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-30 20:36, skrev Turbopump.:

Man laddar hem ett skivomslag som jpg-fil och "gör om " det till ikon-fil och går in på mappens egenskaper och väljer  "anpassa" och "byt ikon" och verkställer. Man får tänka på att det inte får vara för stora filer man laddar hem för då kan det bli problem.

OT men jag kunde inte låta bli ;)

I Linux Mint testade jag nyss att byta utseende på en mapp och kunde då peka på en JPG som var 3840x2160...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog mera tro än vetande, från min sida, att man inte ska välja en för stor fil när man konverterar den till en ikon-fil. Kanske det också fungerar, men i det aktuella programmet var max.storleken per fil 100 mb innan man blir tvingad att köpa det. Och då blir det en stor, jättestor...... skulle t.o.m. påstå gigantisk bildfil 😁

 

Redigerad av Turbopump.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, på denna sajt kan du convertera https://convertico.com/jpg-to-ico/  

men  med tanke på att jag har sisådär några hundra mp3 och Flac mappar så blir det ett JVLA klickande X 1000 😟, på W10 kunde du ändra det genom högerklicka på mappen + egenskaper... nu på W11 så ska du .... suck... 

det är det som kallas utveckling 🤔!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

How to Convert Files:

  1. To convert a file located on a webserver: just enter the URL
    For example: http://convertico.com/example.png and click the GO button.
  2. Eller ladda ner valfri jpg till datorn
  3. To convert a file located on your computer: drag and drop the file or click to select it manually from computer.
  4. När du konverterat bilden så sparar du den i den mappen du vill ändra "ICON" på
  5. Högerklicka på mappen välj egenskaper. Välj anpassa. Klicka på byt ICON . Klicka på "bläddra" Leta upp den konverterade iconen (Cover ico)
  6. Välj och verkställ
  7. = Jvla massa mekk för å byta omslag 😅
  8. Lycka till !!
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu sitter jag inte framför en windows elva dator, men möjligheten att lägga en fil som heter Folder.jpg i foldern så den automatiskt dyker upp i ikonen är bortplockad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt den funktionen är fn borttagen i W11! Det går bara att byta "ICON"  Att köra egenskaper + anpassa + välj en fil + cover.jpg fungerar således inte på W11. 

Varför använda något som fungerade när man kan krångla till det 🤧⁉️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite OT kanske, men Microsoft har ju mycket data på vad som används och inte i Windows och dom har nog kommit fram till att denna funktion inte används av tillräckligt många för att få vara kvar.

 

Jag har massvis med mp3 och liknande med omslagsbilder och grejjer på en extern disk jag inte anslutit till min dator på många år. För jag använder YouTube music istället.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...