Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Höga elpriser!


challe77
 Share

Rekommendera Poster

Tjena forumet! Vad tror ni om elpriserna? Kommer de gå upp eller ner framöver? Både i år och på längre sikt? Många av mina vänner binder upp sig på fasta elavtal under flera år nu men har kollat tidigare år och då dyker alltid elpriset mot sommaren sen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela måste ju ha att göra med hur mycket el tysken lyckas producera eller köpa in från ryssen. Vi köper ju allt på gemensam elbörs Nord Pool som jag fattar det. 

 

Är det någon som testat timavtal och pressat ner priserna eller krävs det att elen blir fokus nummer ett i privatlivet och att man lever i Tibber eller Greenelys app?

Redigerad av Cecilia
Använd inte forumet för SEO /Cecilia, moderator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de kommer att gå upp, faktum är att det utreds nu om att slå ihop område 3 och 4, dvs mellan- och södra Sverige så att de får lite billigare pris där nere och högre pris i mellansverige. Men oavsett det så kommer nog priset att öka överlag i och med att kärnkraft tagits bort och man förlitar sig mer på flera vindkraftverk. Det påstods att det lades ner för att det inte var lönsamt. Vilket säkerligen berodde på att kärnkraften levererade mycket el och stabilt :) Så priserna gick upp naturligtvis. Nu täljer man ju guld som leverantör med de priser som finns så nu torde det vara lönsamt att starta upp det igen ;)

Själv är jag inte så orolig för egen del, dels för att jag inte gör av med mycket och dels för att jag kan betala, men tycker synd om de som inte har så mycket pengar och industrier.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garanterat att elpriserna kommer att gå upp vilket är otroligt trist för oss som värmer upp vår fastighet med värmepump. Enda trösten är väl att, åtminstone jag, bor i södra Sverige och har betydligt kortare vinter är de som bor norrut i landet.

 

Ännu tristare är väl för de som sålt sin gamla bensin eller dieseldrivna bil och gått över till elbil.

 

Är iof sig stor motståndare till kärnkraft. Röstade dessutom nej för många år sedan när det var folkomröstning om kärnkraften. Enbart beroende på att avfallet som bildas måste sparas tusentals år och vi har noll koll på vad som kommer att hända med avfallet efter nästa inlandsis. Samt naturligtvis att kärnkraftsverken är extremt utsatta för terrorangrepp typ flygangrepp.

Bor för övrigt "granne" med ett kärnkraftverk (Oskarshamsverken) vilket starkt bidrar till min avsky mot kärnkraft.

 

Själv är jag stolt användare av enbart lågenergilampor (LED) i hela min fastighet och försöker rent allmänt spara på energin så mycket det är möjligt. Synd bara att datorer drar mer och mer energi för varje år. Kanske därför jag fortfarande kör med gamla maskiner som inte ens är uppdateringsbara till MS Win 11.  😒

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Öland4ever:

Garanterat att elpriserna kommer att gå upp vilket är otroligt trist för oss som värmer upp vår fastighet med värmepump. Enda trösten är väl att, åtminstone jag, bor i södra Sverige och har betydligt kortare vinter är de som bor norrut i landet.

 

Ännu tristare är väl för de som sålt sin gamla bensin eller dieseldrivna bil och gått över till elbil.

 

Är iof sig stor motståndare till kärnkraft. Röstade dessutom nej för många år sedan när det var folkomröstning om kärnkraften. Enbart beroende på att avfallet som bildas måste sparas tusentals år och vi har noll koll på vad som kommer att hända med avfallet efter nästa inlandsis. Samt naturligtvis att kärnkraftsverken är extremt utsatta för terrorangrepp typ flygangrepp.

Bor för övrigt "granne" med ett kärnkraftverk (Oskarshamsverken) vilket starkt bidrar till min avsky mot kärnkraft.

 

Själv är jag stolt användare av enbart lågenergilampor (LED) i hela min fastighet och försöker rent allmänt spara på energin så mycket det är möjligt. Synd bara att datorer drar mer och mer energi för varje år. Kanske därför jag fortfarande kör med gamla maskiner som inte ens är uppdateringsbara till MS Win 11.  😒

Var glad att du har värmepump och inte direktverkande elvärme.

Elbilsägarna har en betydligt lägre energikostnad/mil än vad diesel/bensinägarna har. Elpriset måste upp till 5-6kr/kWh innan det är på samma nivå som bensin/diesel.

 

Byt dina gamla datoerer mot moderna, de drar mindre el.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-27 15:42, skrev challe77:

Det hela måste ju ha att göra med hur mycket el tysken lyckas producera eller köpa in från ryssen. Vi köper ju allt på gemensam elbörs Nord Pool som jag fattar det. 

 

Är det någon som testat timavtal och pressat ner priserna eller krävs det att elen blir fokus nummer ett i privatlivet och att man lever i Tibber eller Greenelys app?

Ska du delta i diskussionen så gör du nya inlägg med ny information i stället för att lägga till nytt i gamla inlägg.

 

Som du redan är informerad om så tillåter vi inte SEO och annan sorts reklam i forumet och därför är det nya stycket borttaget.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-28 07:49, skrev NoWin:

Elbilsägarna har en betydligt lägre energikostnad/mil än vad diesel/bensinägarna har. Elpriset måste upp till 5-6kr/kWh innan det är på samma nivå som bensin/diesel.

Om du bara ser till själva energiförbrukningen på elbil vs bensin- resp dieselförbrukning på en "vanlig" bil - JA!
Men du glömmer bort värdeminskningen på en bil. Elbilar tappar betydligt mer i värde (inbytespris) är vad konventionella bilar gör. Det är inte ovanligt att elbilarna tappar över 60% av sitt värde de första 3 åren. Ser man samtidigt till det betydligt högre inköpspriset för en elbil så blir en elbil en riktigt stor förlustaffär jämfört med bensin- och dieselbilar. Värsta tappet står en av de mest sålda elbilarna för på den svenska marknaden - RENAULT ZOE - som tappar HELA 69% av sitt värde jämfört med inköpspriset på 352K kronor 2018 då inbytespriset idag 2021 ligger på FUTTIGA 108K kronor dvs en VÄRDEMINSKNING på DRYGA 243K KRONOR de första 3 åren.
Bäst klarar sig faktiskt Mercedes GLC Coupé 350 4Matic Automat (diesel) med ett värdetapp en ENDAST 18% från inköpspriset 542K kronor till inbytespriset 443K kronor.

Allt enl en stor undersökning som tidningen Vi Bilägare publicerade i Nr 14 (26 oktober 2021).

 

Själv tillhör jag dom ENBART köper bilar i prisklassen 20K - 30K kronor och de brukar hålla ca 5 - 6 år innan jag kränger dom vidare när någon större reparation uppstår.  🙂

 

2021-10-28 07:49, skrev NoWin:

Byt dina gamla datorer mot moderna, de drar mindre el.

Vad beträffar datorer. Jag minns när nätaggregaten i desktops låg på under 100W för 20 år sedan. För 10 år sedan hade de ökat till uppåt 400W och kommer man in i barnens rum idag så är det som att komma in i en bastu. Förvisso slipper värmepumpen jobba så hårt idag (vintertid) med de energislukande datorerna idag eftersom det mesta av datorernas energiförbrukning omvandlas till värme. Bra på vintern men desto mer förödande sommartid när ACn får gå på högtryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev MH_:

Eftersom jag är teknikoptimist så tror jag att vi kommer att skapa nya system för energilagring så att vi kan övervinna  ojämnheten i sol/vind/vågkraft och slippa pristopparna. 

Men jag är även människopessimist så NIMBY lär stoppa utbyggnaden av vindkraft och moderna kärnkraftverk (om den tekniken någonsin blir verklighet). Så genomsnittspriset lär fortsätta upp.

Samma sak med överföringskapaciteten. Oavsett hur billigt och bra man kan göra framtidens elledningar så lär NIMBY slå till.

Det där är en intressant frågeställning, det där med lagring av energi.

Det finns några tekniker men frågan är vad kostnaden blir.

Exempelvis

  • Batterier
  • Pumpa upp vatten, tillbaka, till vattenkraftsdammen. (tror vi inte har några kraftverk med möjlighet till det)
  • Vätgas (el + vatten -> gas -> kraftturbin)
  • Saltlager. Kyla-omgivning - > bli flytande, värma - > kristallisera sig.

Om alla skaffar elbilar kan kanske de vara inkopplade och kunna ta toppar? men storleken på ett lager för att kunna ersätta kapacitet för längre tid?

 

Vad gäller sol och vind anser jag de lovvärda MEN när man börjar bygga upp stora solfarmer eller vindparker tar de mycket mark i anspråk. Det är nackdel med denna teknik.

Kanske någon mer insatt kan hitta en rapport om hur naturen reagerar under ett lager av solceller eller i en stor vindkraftspark? finns det några större djur som kan leva i dessa miljöer?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2021-11-01 16:56, skrev Öland4ever:

 Det är inte ovanligt att elbilarna tappar över 60% av sitt värde de första 3 åren. Ser man samtidigt till det betydligt högre inköpspriset för en elbil så blir en elbil en riktigt stor förlustaffär jämfört med bensin- och dieselbilar. Värsta tappet står en av de mest sålda elbilarna för på den svenska marknaden - RENAULT ZOE - som tappar HELA 69% av sitt värde jämfört med inköpspriset på 352K kronor 2018 då inbytespriset idag 2021 ligger på FUTTIGA 108K kronor dvs en VÄRDEMINSKNING på DRYGA 243K KRONOR de första 3 åren.

En förutsättning för att en värdeminskning verkligen ska göra skillnad är att man säljer sin bil. Den kan ha hur lågt värde som helst men behåller man den så kvittar det. Det är som att bo i ett hus som stigit i värde under åren. Jag skiter i vilket för jag tänker inte sälja och flytta ifrån mitt hus oavsett vad någon vill betala. Samma gäller för min elbil 2020 års modell som faktiskt går att sälja för mer än vad jag köpte den ny för (demo 300 mil och nu 2 000 mil) på grund av suget efter små elbilar och halvledarbristen. Men icke eftersom jag aldrig haft en bättre bil.

 

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är för JÄVLIGT. En av anledningarna till att jag hittade hit till forumet var när jag googlade kring dom höga elpriserna. Kör en tesla model s. Tror ni att det kommer öka? En annan fundering jag har är om dom bästa däcken verkligen ska sitta bak? https://blog.dackskiftarna.se/ska-dem-basta-dacken-sitta-fram-eller-bak/ Låter rätt dumt. Borde inte det vara fram??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Matthias:

En annan fundering jag har är om dom bästa däcken verkligen ska sitta bak?

Välkommen till forumet!

 

Men låt gärna denna tråd handla om just elpriser.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...