Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chromecast ultra


bengt 429
 Share

Go to solution Solved by bengt 429,

Rekommendera Poster

Jag tänkte skaffa en Chromecast ultra till min projektor.

En fråga om strömförsörjningen. Jag har för mig att jag nånstans läst att man måste ansluta den direkt till ett vägguttag.

Alltså inte, som jag vill, ta strömmen från projektorn, där det finns ett DC out 2A uttag.

83619081_Skrmbild2021-10-27115621.png.b9fc6be4dc37d2fc5d152d33c9674e28.png

Beror ju också på vilken kontakt det sitter på kabeln. Har inte lyckats finna ut det.

Lite jobb annars med att dra ny kabel, eftersom projjen sitter i taket.

På TV:n, där jag har en äldre chromecast, tar jag strömmen från uttag på TV.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Clas Ohlson är det antingen microUSB eller strömadapter som gäller. USB innebär troligen att Chromecasten vill ha 5V.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr jag vet ju inte mer än vad butikerna skriver ut i sin information för jag har ju Chromecast första generationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns, fick jag se, en fjärde generation chromecast. Det är kanske den man ska köpa nu ist.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev bengt 429:

Det finns, fick jag se, en fjärde generation chromecast. Det är kanske den man ska köpa nu ist.

Det tycker jag absolut att du skall göra. Du får en fullgod Android TV med den. Bedömer att 2A ut från projektorn räcker för att driva enheten. Du behöver dock en adaptersladd med USB 2 resp USB 3C.  Då du kan ladda ner div bra att ha appar så borde du slippa att strömma något från en annan enhet i fortsättningen. Begränsning i antal appar som får plats finns då det endast är 4 Gb lagring toitalt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Kjoan:

Du behöver dock en adaptersladd med USB 2 resp USB 3C

En sådan medföljer.

 

  

20 minuter sedan, skrev Kjoan:

Då du kan ladda ner div bra att ha appar så borde du slippa att strömma något från en annan enhet i fortsättningen.

Vill man ta del av Allentes utbud blir det till att "casta" på vanligt sätt, från ex. en mobiltelefon eller surfplatta.

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev bengt 429:

Det finns, fick jag se, en fjärde generation chromecast. Det är kanske den man ska köpa nu ist.

Beror på om du vill att den ska fungera som din gamla Chromecast eller om du vill ha Chromecast som du installerar appar i och styr med en egen fjärrkontroll.

 

38 minuter sedan, skrev Kjoan:

Bedömer att 2A ut från projektorn räcker för att driva enheten.

Frågan är om Chromecasten just vill ha 5 V för att fungera för det verkar ju oklart vad det blir för spänning från projektorn. 2 A kan ju vara för mycket också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Cecilia:

Frågan är om Chromecasten just vill ha 5 V för att fungera för det verkar ju oklart vad det blir för spänning från projektorn.

Den medföljande "laddaren" ger 5.0 VDC och är det ett USB-uttag i projektorn så är det 5 VDC där.

image.thumb.png.f9663c33fe3b1072428a4dddb546da0a.png

 

39 minuter sedan, skrev Cecilia:

2 A kan ju vara för mycket också.

Nej. Strömmen blir vad den blir beroende på lasten. Projektorn klarar att leverera 2 A, om det skulle behövas.

Eftersom det räcker med de 1,5 A "laddaren" ger så kommer det att fungera fint.

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev bengt 429:

Visade sig efter en koll i "lilla kabelförrådet" 😀 att jag hade flera såna här adapterkablar.

Dags för inventering? Nja, det är ju kul med överraskningar också 😀

 

Det får bli en 4th generation nu 😀

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Vill man ta del av Allentes utbud blir det till att "casta" på vanligt sätt, från ex. en mobiltelefon eller surfplatta.

Har "skrotat" Allente, Canal Digital, efter att varit kund där drygt 20 år, pga att vi inte kom överens om prissättning mm.

Kör Telia IPTV nu ist. Är mycket nöjd.

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den Teliplay appen som finns tiil CC är fullt ut som den vanliga Android appen.  Jag har noterat att reklampauserna är betydligt kortare i CC än via Telia boxen. Det är ju trevligt. Orsaken till mitt påstående om ny kabel är att den medföljande kan vara onödigt lång för Bengts behov. 

Redigerad av Kjoan
Komplettering
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Kjoan:

Orsaken till mitt påstående om ny kabel är att den medföljande kan vara onödigt lång för Bengts behov. 

Jag hittade som sagt flera kablar, varav den kortaste var ca 20 cm lång. Den blir nog perfekt för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den nya CC 4 kom igår. Installation igår kväll, som gick helt utan problem.

Det var först efter inst som jag upptäckte ett problem. Hade ingen ljudförbindelse till förstärkaren😖

Det hade jag inte haft en tanke på, utan fokuserat helt på bilden. 

Tydligen har mina grånade hjärnceller jobbat på lågnivå sista dagarna.

 

Förargligt var det också att tala om för min kära hustru att premiärföreställningen med HBO MAX, där hon var inbjuden hedersgäst 😃, blivit inställd pga tekniskt fel  😃.

Nåja, det blir till att flytta ner CC till Yamahan, och införskaffa en HDMI-switch med toslink utgång.

Typ en sån här

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi/hdmi-signalomvandlare/4k-hdmi-switch-med-ljudutgang-3-vags-p69145

 

Nån som har koll på ett bra köp av switch. Ser på Kjelles switch att det står (MHL) vid HDMI1.

Vad betyder det?

Kollade några andra (billigare) switchar, och läste i specarna att bara HDMI 1 ingången kunde splitta ljudet.

 

 

Redigerad av bengt 429
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänkte flytta ner CC till en annan enhet och där plocka ut ljudet samt skicka bilden till projektorn?

Kan du inte låta CC vara kvar i projektorn och skicka ner ljudet från projektorn? Bildens punkt 6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu (först) att jag missat vad som faktiskt står i första inlägget angående matningen av CC.

När jag tittade på bilden såg jag bara ett USB-uttag och tänkte att det var det som klarade att leverera 2 A.

Det uttaget återfinns nämligen direkt under Ts text om 2 A. (Därav min slutsats)

 

Men där finns även ett annat uttag, som jag missade, där texten 2 A förekommer.

Det är då inte säkert att USB-uttaget klarar av att leverera det CC behöver men det visar sig ju snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Mikael63:

Kan du inte låta CC vara kvar i projektorn och skicka ner ljudet från projektorn? Bildens punkt 6.

Den utgången är som jag fattar analog. Står i manualen att man kan köra ljudet därifrån till en högtalare bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Mikael63:

Men där finns även ett annat uttag, som jag missade, där texten 2 A förekommer.

Använde detta till matningen, och det funkade bra. Kunde visa bild utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev bengt 429:

Den utgången är som jag fattar analog. Står i manualen att man kan köra ljudet därifrån till en högtalare bara.

Okej.. vilken projektor är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.proshop.se/Projector/Epson-Projector-EH-TW7000-3LCD-4K-Projector-3000-ANSI-lumen/2802334?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gclid=CjwKCAjw2vOLBhBPEiwAjEeK9hhVvohUWjoZsUVjYxLLyckYw1o6zTLFJLXoinBrH35pwbFfdFfDwRoCCKkQAvD_BwE

 

Och om den utgången mot förmodan är digital, så går det ändå inte. På förstärkaren finns tre digitala ljudingångar, varav 2 toslink och 1 koaxial. Och koaxialingången är upptagen av bluray spelaren, och en toslink av TV boxen. Så jag har bara 1 toslink kvar att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Proshop:

Citat

1 x linjeutgång för ljud - mini-phone stereo 3.5 mm

 

Enligt Epson:

 

Citat

Stereominitele ljudutgång

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått switchen

https://pdf.order.se/pdf/logilink/HD0049.pdf

 

och efter mycket botaniserande i CC:s inställningar också lyckats få till en bra bildkvalité med CC ansluten till switchen.

Hade inga problem med bilden, när CC var  ansluten direkt till projektorn.

Det jag kämpar nu med är ljudet. Har alltså ljud, men får bara 2-kanalsljud ut från switchen, till förstärkaren, från CC.

Testade ansluta bluray spelaren till switchen, och samma sak där, bara 2-kanalsljud ut.

Finns en dedikerad knapp på fjärren för "5.1 channel", och ledlampan för 5.1 på switchen lyser också.

 

Har testat både toslink- och koaxialutgångarna från switchen.

 

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Har nu fått till 5.1 ljud med Dolby Digital genom switchen, iaf med HBOmax.

I ljudinställningarna för CC finns 2 alternativ, auto och manuellt val av ljudformat.

Har använt autoläget, som tydligen inte fungerar alls.

Gick in på manuellt, och bockade för DD, trots rubriken "format som inte stöds", för DD och några andra format.

Men efter det fungerar iaf DD 5.1.

Netflix har jag inte fått till, men det beror på att min förstärkare inte klarar av Dolby Digital Plus, som behövs för 5.1 ljud.

Ingen stor förlust, eftersom jag inte använder NF speciellt mycket.

Jag tycker nog att HBOmax leder med hästlängder över NF, ifråga om utbudet.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tycker att tråden är avklarat nu så kan du markera det inlägg som du först/mest blev ett svar på din ursprungliga fråga genom att klicka på texten Mark as solution i underkanten av det inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...