Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird-hotmail-spambox


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Råkade ut för något märkligt idag och tänkte återge det här, även fast problemet nu tycks vara löst. Kanske någon annan har nytta av det. Mer troligt att det är jag själv som behöver det igen.

 

Svärgubben har en @hotmail.com adress (särskrivning kanske?)

"I" det kontot finns en katalog som heter Spambox. Oklart hur den har skapats? Där finns också en som heter Skräppost.

I min @hotmail.com har jag endast Skräppost, inte Spambox.

 

När jag loggade in via webben (för att leta borttappade mail) hittade jag bl.a. ett från allente och ett från ip-only i Spambox. Där, via webben, hittade jag ingenstans där man kunde markera dessa, eller något annat brev som "icke skräp". Jag kunde flytta dessa till Inkorgen. Klicka på Inkorgen och se att de hamnade där. Loggar ut. Loggar in och breven finns kvar i Inkorgen.

 

Startar Thunderbird, kollar Inkorgen. Dessa två finns inte där. Kollar Spambox och där finns de. Markerar dem som icke skräp (fast man ser ju inte att de är markerade så, eller markerade som skräp). De ligger kvar i Spambox. Flyttar till Inkorgen. Väntar kvar ett tag i Spambox. Klickar på en annan mapp, som Skickat, tillbaks till Spambox. Finns inte där. Klickar på Inkorgen och då finns de inte där heller. Kollar Spambox och där är de. Detta upprepade jag 4-5 gånger med samma resultat. Mailen hoppar till Spambox så snart man öppnar Inkorgen. Jag testade åter via webben och där fungerar det lika tidigare.

Körde en uppdatering av Tb via Hjälp-Om men med samma resultat.

 

Kollade då egna regler, tog ett tag innan jag fattade var jag skulle kolla.

Där fanns en (1) regel. Typ 2@£$cv€ff@cerveante.com eller liknade, det var knepiga tecken där.

Tog bort den regeln och testade igen och nu tycks det fungera igen.

 

Fattar nada hur den knepiga regeln kunde sabba för just dessa två?

Jo, han hade hundratals mail som VAR spam också men där sabbades inget, de skulle ju bort.

 

Två frågor blev det kanske då:

Hur/när skapas Spambox?

Hur kunde en regel tolkas fel?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-25 21:52, skrev Mikael63:

Fattar nada hur den knepiga regeln kunde sabba för just dessa två?

Kanske en så kallad "databugg".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

Kanske en så kallad "databugg".

Ja, det vet man ju, hur "de dära" är, de som utvecklar.. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...