Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vet ej hur fläktarna ska kopplas in


Mirre117
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

Jag har nyligen byggt färdigt min första dator, där jag har ett Antec chassi med 4 inbyggda fläktar och ett asus rog strix b450-f gaming moderkort. Problemet är att när jag startar datorn och kommer in till bios så snurrar inte chassi fläktarna. Alla de fläktarna är ihopkopplade och sitter ihop med en molex adapter (tror jag den heter) till CPU fläkten. Dock är det bara CPU fläkten som snurrar.
 

Hänger en lös kabel från cha-fläktarna men finns ingenstans att sätta in den i moderkortet så tror bara den är ifall man hade fler cha-fläktar. Så vet inte vad jag ska ta mig till. Hjälp hade varit väldigt uppskattat för har ingen som kan hjälpa mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mirre117:

Jag har nyligen byggt färdigt min första dator, där jag har ett Antec chassi med 4 inbyggda fläktar och ett asus rog strix b450-f gaming moderkort. Problemet är att när jag startar datorn och kommer in till bios så snurrar inte chassi fläktarna. Alla de fläktarna är ihopkopplade och sitter ihop med en molex adapter (tror jag den heter) till CPU fläkten. Dock är det bara CPU fläkten som snurrar.
 

Hänger en lös kabel från cha-fläktarna men finns ingenstans att sätta in den i moderkortet så tror bara den är ifall man hade fler cha-fläktar. Så vet inte vad jag ska ta mig till. Hjälp hade varit väldigt uppskattat för har ingen som kan hjälpa mig. 

Hej och välkommen till forumet.

Vad händer om du kopplar chassifläkten till CHA_FAN 1 på moderkortet? Du skriver att du kopplat in den "till CPU fläkten" tänker jag. Jag utgår i från denna manual https://manuall.co.uk/asus-rog-strix-b450-f-gaming-motherboard/ på sidan 16 finns en bild på moderkortet och CHA_FAN 1 sitter i mitten av moderkortet precis ovanför PCIE1-1. Det finns två kontakter till för chassifläktar (CHA_FAN 2 CHA_FAN 3) längst ner på moderkortet.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att de pins som går från chassi fläktarna inte passar in på platserna i moderkortet. Får över en sån pin med 4 pins och 4 hål efter jag kopplat ihop alla cha-fläktar. Undrar om jag gjort något fel?

image.jpg

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm.. den du har vid tummen passar alltså inte... Du har inga motsvarande sladdar från nätaggregatet? Chassifläktar måste inte kopplas till moderkortet egentligen. I alla fall har jag ofta kopplat chassifläktarna direkt till nätaggregatet, ibland med molex adapter i de fall det inte funnits den sorten du visar upp från nätaggregatet. Typ denna

 

Selection_005.png

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mirre117:

Problemet är att de pins som går från chassi fläktarna inte passar in på platserna i moderkortet. Får över en sån pin med 4 pins och 4 hål efter jag kopplat ihop alla cha-fläktar. Undrar om jag gjort något fel?

 

image.jpg

Kan det vara så att du har en fläktstyrning inbyggd i din låda?

Kontakterna på bilden ser ut att vara kontakter för anslutning av ytterligare fläktar från Antec.

 

Det här är inget ovanligt som jag ser när jag bygger datorer med lådor från tillverkare som skickar med installerade fläktar tillsammans med deras egna fläktkylning.

 

I kablaget som finns förinstallerat i lådan bör du har en anslutning för spänning till SATA-kontakt från nätaggregatet, om du har inbyggd fläktstyrning.


image.jpeg.58eefa4a63f2e973b9a5788bcf039fb4.jpeg

 

Den kan se ut som på bilden.

 

Återkom med vilken modell av låda du har från Antec så kan vi se om det kan stämma att du har inbyggd fläktstyrning.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Hakinger:

Nej den passar inte, plastbitarna som sitter i moderkortet hindrar den från att kopplas i så. Dessutom kopplas alla sånna in i de som jag håller vid långfingret. Efter jag kopplat ihop alla kablarna så får jag över en sån som jag håller vid långfingret, men jag är osäker om den enbart är till för ifall man har en ytterligare fläkt som man vill koppla in eller om den ska kopplas in någonstans. Just nu har jag kopplat ihop 4 sånna kablar (1 från varje fläkt) till en molex adapter, men fläktarna går inte igång ändå...

 

Svar till X-men:

Jo precis tänkte samma att de sladdarna bara är till för anslutning av ytterligare fläktar. Lådan är en Antec NX210. Har inte sett någon sådan SATA-kontakt🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att din låda har den äldre kontakttypen av anslutning, den med 4-pins Molex.

 

image.jpeg.4708a2ba4d9760056a5cbc8f08a43e92.jpeg

Se om du har en kontakt i ditt kablage i lådan, som tillhör lådan, som ser ut som den på bilden ovan. Den är sannolikt svart som är i lådanoch inte vit som på bilden.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat lite närmre på din låda.

Kontakten som bör finnas för dina fläktar skall vara en hane.

 

image.thumb.jpeg.3877617aff26986272c9e5a41bfb597b.jpeg

Är det en Molex 4-pinnarskontakt skall den se ut som på bilden ovan. Beroende på färgen på din låda (finns i vit och svart färg) skall kontakten gå i samma färg som lådan.

 

De små kontakter du har är för att koppla ihop de fyra fläktarna med varandra. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo precis jag har en sån kontakt, kan dock inte se någonstans där man ska koppla in den? Ska det vara nånstans på moderkortet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev Mirre117:

Jo precis jag har en sån kontakt, kan dock inte se någonstans där man ska koppla in den? Ska det vara nånstans på moderkortet? 

 

6 timmar sedan, skrev Hakinger:

 Chassifläktar måste inte kopplas till moderkortet egentligen. I alla fall har jag ofta kopplat chassifläktarna direkt till nätaggregatet, ibland med molex adapter i de fall det inte funnits den sorten du visar upp från nätaggregatet.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

 

 

Jag har ett corsair CX650M och jag kan inte se några uttag för molex på den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Det kan bero på att du inte anslutit den kablering som innehåller Molex 4-pinnarskontakten.

 

Jag öppnade en av mina datorer, där jag har just CX650M.

 

image.thumb.jpeg.98263d6987de198c6246b1c8b54caa33.jpeg

 

Bilden ovan visar att jag kopplat in en del av kablaget i ett av uttagen märkt "Peripheral & SATA".

Det kablage jag kopplat in där är just den kablering som har Molex 4-pinnarskontakten.

 


image.thumb.jpeg.a1ff9f92531c01a2eb3cf702ed6fd82c.jpeg

 

Bilden ovan visar en av kontakterna. I bakgrunden ser du till vänster anslutning för floppydisk och i bakgrunden till höger ser du ytterligaren en 4-pinnars Molexkontakt.

 

Plocka fram detta kablage från kartongen eller där du sparat kablage som inte tidigare behövts och koppla in den i nätaggregatet. På så sätt får du det du behöver.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU FUNKAR ALLA FLÄKTARNA!!! Tack så himla, otroligt jättemycket för all hjälp🙏🙏🙏❤️ Ni är riktiga hjältar allihopa, speciellt du X-men som kom med lösningen!

image.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du ju fått fläktarna att fungera men jag är ändå lite nyfiken på två saker. Vad är det för fläktar du har som inte går att ansluta direkt till moderkortet och kan du kontrollera fläktarna nu när de är anslutna till nätaggregatet? För de är väl anslutna till nätaggregatet eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev vertpre:

Nu har du ju fått fläktarna att fungera men jag är ändå lite nyfiken på två saker. Vad är det för fläktar du har som inte går att ansluta direkt till moderkortet och kan du kontrollera fläktarna nu när de är anslutna till nätaggregatet? För de är väl anslutna till nätaggregatet eller?

De fläktarna som inte gick att ansluta direkt till moderkortet är 4 chassifläktar. Har inte provat starta upp bios ännu så har inte testat om jag kan styra fläktarna, men ja de är inkopplade till nätaggregatet och misstänker att jag bara kan styra alla fläktarna tillsammans och inte enskilt. Ska testa imorgon kväll, lägger upp en uppdatering då👍🏼

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...