Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När jag filmar, varför blir bilden plötsligt mörkare?


Tomas E
 Share

Go to solution Solved by Tomas E,

Rekommendera Poster

Jag har ställt videokameran på stativ och filmar med samma belysning inomhus hela tiden. Efter sisådär 20 minuter blir bilden plötsligt mörkare utan att ljuset förändras. Vad beror det på? Nån slags autoinställning i videokameran? Jag skulle förstå det om det var på dagen och dagsljus kom in genom fönstret och det var omväxlande mulet och soligt. Men när ljuset är konstant verkar det som om nåt inte stämmer. Det inträffar lite då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Thirteen:

Ålder på videokameran, eller märke och modellbeteckning?

Panasonic HC-W580, inköpt i slutet av maj i år.

https://www.elgiganten.se/product/foto-video/videokamera/HCW580BLK/panasonic-hc-w580-twin-videokamera-svart

 

(De har höjt priset ser jag från dåvarande 3293 kr)

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Panasonic HC-W580, inköpt i slutet av maj i år.

https://www.elgiganten.se/product/foto-video/videokamera/HCW580BLK/panasonic-hc-w580-twin-videokamera-svart

 

(De har höjt priset ser jag från dåvarande 3293 kr)

Då finns garanti och reklamationstid kvar. Vänd dig till ditt inköpsställe och förklara att kameran inte fungerar som förväntat.

Om det inte är handhavandefel så är det förmodligen ett garantiärende.

Garanti

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Thirteen:

Då finns garanti och reklamationstid kvar. Vänd dig till ditt inköpsställe och förklara att kameran inte fungerar som förväntat.

Om det inte är handhavandefel så är det förmodligen ett garantiärende.

Garanti

Det är det jag har funderat på, att det kan vara något galet med den. Jag ska kolla upp mer. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • Solution

Det troligaste är att det har med funktionen Intelligent Auto att göra. Den känner av omgivningen och ställer om kameran för bästa bild. Det kanske räcker med att det uppstår en reflex från något föremål för att kameran ska reagera. Denna funktion verkar dock inaktiveras om jag ställer kameran i läge HDR, som ska förbättra bilden när det finns stora skillnader mellan ljusa och mörka partier. Jag har börjat använda det läget eftersom jag upptäckte att kameran reagerar snabbare på knapptryckningar, samt att det inte skapas något pearl script med HDR påslaget. Kanske just därför som det är snabbare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...