Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook 365 - Saknade mappar


Dimos
 Share

Go to solution Solved by Dimos,

Rekommendera Poster

Hej

Jag kör Outlook 365 på datorn med win10. Jag hade lagt upp mitt imap-konto (min mailadress från one.com) där Inkorg och alla övriga underliggande mappar fanns (skickat, papperskorg, etc).

När jag försökte att lägga upp även min mailadress som jag har i outlook.com så började mitt problem:

När jag startade datorn och sedan Outlook fick jag 3 felmeddelanden enligt bilagorna 1-2-3. Detta hände när jag valde en av två profiler med "mittnamn-datornamn-OUTLOOK".

Jag återstartade därefter Outlook och valde den andra profilen "Outlook". Första gången jag kom in i Outlook fanns inga konton/mailadresser, med dessa la jag upp igen via Kontoinställningar.

Därefter kunde jag se att jag endast hade mapparna Inkorgen (komplett med alla mina tidigare inkomna mail) samt Utkorgen och Sökmappar (tomma).

Det som saknas nu är alla mina övriga mappar (Skickat, Papperskorg, och andra mappar jag hade skapat för tex sparade mail).

Dessa mappar finns dock fortfarande i min mobils mail samt i min webmail, men borde väl finnas även i någon fil i datorn? Hur hittar jag och återfår jag dessa saknade mappar i datorns Outlook 365?

Jag kan inte hitta hur jag kan "exportera" mina saknade mappar från mobilen eller webmailen i one.com till datorn.

Tack

Skärmklipp 1.JPG

Skärmklipp 2.JPG

Skärmklipp 3.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startade datorn idag så kan inte Outlook startas (samma felmeddelanden som ovan), men det går efter några omstarter av Outlook och då utan någon mailadress. När jag lägger upp min mailadress på nytt, så ser jag Inkorgen med alla mina mail, men utan resterande mappar (som förut alltså).

Enligt Microsofts supportsida så kan startproblemet ha med Add-ins att göra och jag uppmanas att starta Outlook i safe-mode, vilket jag inte har lyckats med ännu. Däremot under Arkiv/Alternativ kan jag se att jag har nedanstående Add-ins enligt bilagan. Ser någon expert någon Add-in som jag kan ta bort utan problem?

Tacksam för hjälp

 

image.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Dimos:

Däremot under Arkiv/Alternativ kan jag se att jag har nedanstående Add-ins enligt bilagan. Ser någon expert någon Add-in som jag kan ta bort utan problem?

Ingen av dem borde vara nödvändig men det är ju bättre att inaktivera än att ta bort tillägg när man håller på med felsökning.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Problemet är löst!

Jag följde instruktionerna "Create a new Outlook profile" från MS support och det lyckades.

Nu startar jag Outlook med min profil som default. Mina två andra icke fungerande profiler finns kvar och jag ska kanske försöka ta bort dem efter någon backup som jag råds att göra innan.

Tack

16 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ingen av dem borde vara nödvändig men det är ju bättre att inaktivera än att ta bort tillägg när man håller på med felsökning.

Jag ska nog låta dem vara kvar så länge inget tyder direkt på fel i någon Add-in.

Tack

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste ändå beskriva hur problemet startade, om någon är intresserad av att veta:

I PC för Alla nr 13 läste jag på sid 64 en intressant artikel om att lägga ett + efter min Outlook-mailadress med att efterföljande suffix (tex Netflix) när jag loggar in på olika sajter, för att undvika att min riktiga mailadress kunde bli kapad.

Jag testade detta och det funkade, men jag använder sällan min Outlook-mailadress.

Därför la jag till denna adress i datorns Outlook 365 (det funkar med flera imap-adresser) för att på något sätt få även dessa mail dit, i och med att jag inte använder webmail (jag har egen domän och lagt upp flera mailadresser och min viktigaste blev kapad!).

Och då började problemet! Möjligt beroende på om jag valde imap eller något annat alternativ som jag inte kommer ihåg.

Jag vill dock poängtera att det fungerade med Outlook.com och jag rekommenderar att prova.

Kan någon tipsa om hur man lägger upp en Outlook-mailadress i Outlook 365 i datorn???

Tack

 

Redigerad av Dimos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...