Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skrota laptop säkert


grer
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Förr eller senare ställs man inför att behöva ta itu med den växande stapeln oanvändbara laptops i källaren... Men hur? Det gäller ju att förhindra avläsning av diskar och massminnen på ett effektivt och säkert sätt, inte sant. Men hur?

 

Jag har länge sökt efter seriösa anvisningar för hur denna uppgift lämpligen bör genomföras - men ännu inte hittat rätt ställe... Nu sätter jag mitt hopp till Eforum!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Att plocka ut hårddiskar och SSD:er och förstöra dem på något sätt (slå en spik genom dem) är ett enkelt sätt.

  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mekanisk disk går att skruva isär i delar. Släng kretskortet som elektronik och skivorna som metall.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för era svar!

Ja, jag förstår, men kanske hade jag hyst en stilla tanke om att det skulle finnas ett enklare sätt - men det är väl bara att sätta igång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vad anser du vara ett enklare sätt?

Det finns program som kan skriva över innehållet på lagringsenheter men det är ju rätt tidsödande med stora enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag vet inte riktigt - kanske lägga dem under larvfötterna på en tung grävmaskin - men jag känner ju ingen grävmaskinist... Jo, jag känner till raderingsprogrammen...

Nåväl, du har nog rätt - jag kommer säkert att använda destruktionsmetoden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej. Är ny på detta forum och egentligen rätt okunnig. Har en fråga om att förstöra hårddiskar. Tänker att hårddisken har ett rätt hårt skal så det kan vara förenat med viss fara att försöka slå in en spik. Den kan ju slinta.Vad sägs om att lägga hårddisken (med metallsidan ned) på en induktionshäll och ställa in zonen på max? Naturligtvis får man övervaka så inget börjar brinna.....🥴 Ska tillägga att hårddisken först legat i vatten några timmar. Tanken var väl att det inducerade magnetfältet skulle steka hårddisken. Lät den ligga på zonen tills vattnet som trängt in kokade bort.

Redigerad av Apikorsik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-20 22:15, skrev grer:

Hm, jag vet inte riktigt - kanske lägga dem under larvfötterna på en tung grävmaskin - men jag känner ju ingen grävmaskinist... Jo, jag känner till raderingsprogrammen...

Nåväl, du har nog rätt - jag kommer säkert att använda destruktionsmetoden.

Om det är så att du vill undvika att någon kommer åt informationen på disken kan du kryptera den med ett krypteringsprogram (Bitlocker finns med i Windows Pro-versionerna) och sedan formatera disken.

 

Det blir extremt svårt, om ens möjligt, att återställa informationen om det görs på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Apikorsik:

Hej. Är ny på detta forum och egentligen rätt okunnig. Har en fråga om att förstöra hårddiskar. Tänker att hårddisken har ett rätt hårt skal så det kan vara förenat med viss fara att försöka slå in en spik. Den kan ju slinta.Vad sägs om att lägga hårddisken (med metallsidan ned) på en induktionshäll och ställa in zonen på max? Naturligtvis får man övervaka så inget börjar brinna.....🥴 Ska tillägga att hårddisken först legat i vatten några timmar. Tanken var väl att det inducerade magnetfältet skulle steka hårddisken. Lät den ligga på zonen tills vattnet som trängt in kokade bort.

Det som är magnetiskt kommer att bli varmt men frågan är i vilken utsträckning som själva skivorna inuti blir skadade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om magnetfältet blir tillräckligt starkt på alla skivorna i disken på det avståndet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever

Vill du inte jobba så hårt fysiskt så kan du göra som grannen gjorde för något år sedan. Han lade hela datorn i en plåtburk som han fyllde med dieselolja som han lät stå ett dygn. Sedan tände han på och lät dieseloljan brinna ut tills den var helt förbränd och jag kan lova att det som var kvar av den datorn var knappast igenkännligt.

 

Kanske inte funkar på en balkong i en HSB-fastighet men perfekt för oss som bor på landet.

 

Annars finns det ju program (mjukvara) som skriver över hårddisken/lagringsmediet ett visst antal gånger så att det inte går att återskapa originalfilerna. 

 

Är det möjligen superhemliga statshemligheter som om dessa röjs kan riskera Sveriges säkerhet så förstår jag din oro i dessa tider när världsfreden hotas.  😄

  • Gilla 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Intressant förslag men balkong i HSB-fastigheten gör det ju en smula ogörligt. Superhemliga statshemligheter nej. Porr ja. Nej skämt åsido, men det finns en del privatfinansiella och personliga data. Problemet är att hårddisken är urplockad och har delvis kraschat så det går inte för en okunnig som jag att koppla in den igen och använda någon slags mjukvara. Illasinnade Nördar däremot skulle kanske klara det. 

Det lutar åt en lösning i stil med Cecilias, fast jag tänker mig att öppna Povel Ramels kokosnöt inte med hammare och spik utan med slagborrmaskin. Det borde göra susen. 😆

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt mekaniskt våld brukar göra de flesta typer av hårddiskar obrukbara. Plocka ur den och slå på den med en stor hammare. Kan inte föreställa mig att någon skulle lägga resurser på att försöka återställa en privatpersons hårddisk som behandlats på det viset.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-10-20 11:17, skrev Mikael63:

En mekanisk disk går att skruva isär i delar.

2022-04-13 04:34, skrev Apikorsik:

Har en fråga om att förstöra hårddiskar. Tänker att hårddisken har ett rätt hårt skal ...

8 timmar sedan, skrev Apikorsik:

... fast jag tänker mig att öppna Povel Ramels kokosnöt inte med hammare och spik utan med slagborrmaskin. Det borde göra susen. 😆

 

Skruva först isär, som Mikael63 föreslår, så behöver du inte borra igenom skalet (om tanken inte redan slagit dig). 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, tanken föresvävade mig, men skruvarna kräver någon speciell finskruvmejsel. Problemet är annars löst. Min bostadsrättsförening har en snickeriverkstad för medlemmarna, med skruvstäd. Satte fast hårddisken i den och satte slagborren i hårddisken. Tog max 10 sekunder..... 😁

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sladdlös borrmaskin som du borrar ett antal 8mm hål rakt genom den ihopfälld.

och sen lämnar som el-skrot på återvinningen. 

Annars om den fungerar men inte klarar dina prestandakrav kan du ju rensa den

och få en slant på blocket...eller?

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag läste det så tror jag hottiz menade "ihopfälld laptop". Begriper bara inte varför det är nödvåndigt att vara så destruktiv. Måste vara en tramsig grej som de yngre håller på med... 🤨 Är datorn trasig? Ja, lämna den till el återvinningen då. Hårddisken kan man plocka ut och kasta runt lite så går den sönder. Eller öppna den, (man ska ju  inte skruva av locket på en hårddisk, det blir damm och skit på skivorna då). Fingra gärna på skiorna och bryt lite i läshuvudet så är det klart sedan. Inte ens den mest inbitne brottsling finner det nog lönt att lämna in en gammal hårddisk för dataräddning om det "bara" gäller personlig data från någon okänd person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst igenom tråden, och ärligt talat, tror jag inte att om jag lämnar in min gamla hårddisk med skivor på lokala återvinningen, så är det någon som letar upp den och sen försöker komma åt informationen på den.

Finns ett enkelt sätt som gör hårddisken obrukbar för den normala personen som jagar hårddiskar på återvinningen.

Bryt sönder kontakterna för ström och kommunikation, så räcker det normalt.

Vill man kan man öppna locket på hdd och plocka bort kretskortet, så är det definitivt kört för den normala personen.

Ska någon ha möjlighet att efter det, få tillgång till informationen på den hårddisken, krävs mycket jobb och speciella verktyg för detta.

Sedan är det bara att slänga hårddisken i containern för metallskrot, ingen kommer att dyka ner i den och leta rätt på den lilla hårddisk som ligger någonstans i all metallbråte.

 

Hålla på med att försöka kryptera innehållet på hårddisken, använda en eraser eller på annat sätt att förstöra innehållet på hårddisken, innan det är dags för återvinningen, känns bara som överkurs, och tar så mycket onödig tid, enklast är ju att använda det milda våld som så enkelt förstör möjligheten att komma åt infon.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...