Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur skrota laptop säkert

grer
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Recommended Posts

Förr eller senare ställs man inför att behöva ta itu med den växande stapeln oanvändbara laptops i källaren... Men hur? Det gäller ju att förhindra avläsning av diskar och massminnen på ett effektivt och säkert sätt, inte sant. Men hur?

Jag har länge sökt efter seriösa anvisningar för hur denna uppgift lämpligen bör genomföras - men ännu inte hittat rätt ställe... Nu sätter jag mitt hopp till Eforum!

• Solution

Att plocka ut hårddiskar och SSD:er och förstöra dem på något sätt (slå en spik genom dem) är ett enkelt sätt.

• Like 3

En mekanisk disk går att skruva isär i delar. Släng kretskortet som elektronik och skivorna som metall.

Håller med Cecilia, det är det bästa sättet. Allt annat är ju el-skrot. 

Hej och tack för era svar!

Ja, jag förstår, men kanske hade jag hyst en stilla tanke om att det skulle finnas ett enklare sätt - men det är väl bara att sätta igång...

Okej, vad anser du vara ett enklare sätt?

Det finns program som kan skriva över innehållet på lagringsenheter men det är ju rätt tidsödande med stora enheter.

Hm, jag vet inte riktigt - kanske lägga dem under larvfötterna på en tung grävmaskin - men jag känner ju ingen grävmaskinist... Jo, jag känner till raderingsprogrammen...

Nåväl, du har nog rätt - jag kommer säkert att använda destruktionsmetoden.