Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bagatellfråga


Pelle Penna
 Share

Go to solution Solved by Pelle Penna,

Rekommendera Poster

Jag vet att jag har läst tidigare om ett liknande litet problem men vet inte vart.

I min dator med win10 använder jag Windows inbyggda e-postprogram för några mailadresser. När jag får ett mail så blir det ju en lite ändring i ikonen med en rund ring och en siffra som visar antal nya mail.

Nu har detta hängt upp sig så den visar hela tiden ett nytt mail. image.png.71b4b5dd146b4519200c9cdfdd9792e3.png

Antar att det är något cashe som spökar, men var eller hur återställer jag ikonen.

Tack på förhand till er med slipade hjärnor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig brukar det hjälpa att starta om e-post ett par gånger, kanske öppna ett e-brev eller två för säkerhetsskull.

 

Jag tror det är en inte helt ovanlig bugg, men börja med att starta om e-post ett par gånger för att se om det hjälper.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad man kan göra i E-post men går det att söka efter olästa mejl?

Jag har varit med om att det till slut har visat sig bero på att det finns ett oläst mejl i skräpmappen eller någon annan mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så blir det även i Outlook om man har Outlook aktivt i Windows, får ett mail men läser detta i mobilappen.

(Högerklick på Inkorgen - markera alla som lästa)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag har testat att starta om osv. 

Jag har idag testat att rensa ikoncache utan resultat men nu i kväll kom två nya mail och efter att ha läst dem så rättade allt till sig??

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat bagatellproblem jag haft med det inbyggda e-postprogrammet är att även om jag läst alla mail så kan ett av dem fortfarande markeras som oläst. Vet inte vad det beror på men det är som att man måste klicka ett par gånger eller nåt för att fetmarkeringen ska försvinna. Sen stämmer inte alltid siffran för hur många olästa mail man har, i och för sig också en bagatell.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Tomas E:

Vet inte vad det beror på men det är som att man måste klicka ett par gånger eller nåt för att fetmarkeringen ska försvinna.

Japp, Windows e-post lämnar mycket att önska. Microsoft vill nog inte göra gratis e-postprogram egentligen för dom tjänar ganska bra på office/outlook. Windows e-post visar väl inte annonser heller om jag minns rätt, men använder du outlook.com/hotmail så får du se annonser på webbsidan om jag minns rätt (jag betalar för annonsfri hotmail, så jag är osäker), så dom tjänar pengar på att du använder webbsidan, men inte e-postklienten. Alltså lägger dom så lite jobb dom kan på klienten.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Tomas E:

Ett annat bagatellproblem jag haft med det inbyggda e-postprogrammet är att även om jag läst alla mail så kan ett av dem fortfarande markeras som oläst. Vet inte vad det beror på men det är som att man måste klicka ett par gånger eller nåt för att fetmarkeringen ska försvinna.

I en del andra mejlprogram och webbmejl kan man ställa in efter vilken tid som ett mejl ska markeras som läst. Jag gissar att det är för att om man råkar klicka på ett mejl av misstag och då genast klickar på rätt mejl så ska det första fortfarande vara markerat som oläst. Kolla om det finns någon sån inställning.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Tomas E:

Ett annat bagatellproblem jag haft med det inbyggda e-postprogrammet är att även om jag läst alla mail så kan ett av dem fortfarande markeras som oläst. Vet inte vad det beror på men det är som att man måste klicka ett par gånger eller nåt för att fetmarkeringen ska försvinna. Sen stämmer inte alltid siffran för hur många olästa mail man har, i och för sig också en bagatell.

 

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

I en del andra mejlprogram och webbmejl kan man ställa in efter vilken tid som ett mejl ska markeras som läst. Jag gissar att det är för att om man råkar klicka på ett mejl av misstag och då genast klickar på rätt mejl så ska det första fortfarande vara markerat som oläst. Kolla om det finns någon sån inställning.

Det går att ställa in i Windows E-post.

Inställningar - Läsfönster. Markera "Vid visning i läsfönster" och skriv in hur många sekunder innan det visas som läst.

Jag har satt 3 sek.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...