Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord, försvann vid uppdatering.


Krister K
 Share

Rekommendera Poster

En 4 år gammal PC, HP Slimline 260-a 103, hade blivit stående de senaste åren. När jag startade den häromdagen sade den att uppdateringar skulle hämtas hem. Det tog någon timme, sen var det klart. MEN då dög inte mitt gamla lösenord. Det hjälpte inte att Microsoft skickade tillfällig lösenkod eftersom min gamla e-postadaress var: Krister@tele2.se. som inte finns längre. Hur skall jag göra för att öppna den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Krister K:

Krister@tele2.se. som inte finns längre. 


1) Jag tror ingen kan eller bör hjälpa till med just sådana här frågor.
Då det även kan komma till nytta för oärliga människor
(Tänk de som stulit en dator ....)



2) Är du verkligen säker på det där med e-posten?
Det låter som ett väldigt kort namn.

Ta reda på vad kontot egentligen heter.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stud, Du skriver:

"2) Är du verkligen säker på det där med e-posten?
     Det låter som ett väldigt kort namn.
     Ta reda på vad kontot egentligen heter.
"

 

E-postadressen kanske inte såg exakt ut så, MEN, alla vi 10-tusentals tele2-kunder vet att tele2 lade ner sin e-post-tjänst för snart 1 år sedan. Då blev vi alla tvungna att skaffa ny e-postleverantör och nya e-postnamn. tele2 e-post finns inte längre. Därför kan Microsoft inte skicka ett tillfällig lösenord till min dödade e-postadress. 

Men tack för att Du engagerat Dig i frågan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Krister K:

Hej Stud, Du skriver:

"2) Är du verkligen säker på det där med e-posten?
     Det låter som ett väldigt kort namn.
     Ta reda på vad kontot egentligen heter.
"

 

E-postadressen kanske inte såg exakt ut så, MEN, alla vi 10-tusentals tele2-kunder vet att tele2 lade ner sin e-post-tjänst för snart 1 år sedan. Då blev vi alla tvungna att skaffa ny e-postleverantör och nya e-postnamn. tele2 e-post finns inte längre. Därför kan Microsoft inte skicka ett tillfällig lösenord till min dödade e-postadress. 

 

Ja visst är det så. Se min kommentar här:

https://eforum.idg.se/topic/364616-tappat-lösen-till-mitt-microsoftkonto/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är dock att Krister K  loggade in på sitt microsoftkonto som var tele2-adressen. Hade han haft en hotmail- eller Gmailadress som sin MSkontoadress hade han inte råkat ut för detta. Själv har jag alltid loggat in på lokalt konto (Offline-konto). Jag vet inte om man kan ändra till lokalt konto om man installerar om Windows, som polken föreslår. Här står det i alla fall om hur man först ändrar till lokalt konto och därefter till ett microsoftkontoInställningar > Konton > Din information
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/transferring-digital-license-to-different-account/fb5055cd-ef27-4949-acb3-7aef1a628782 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Microsoftkonto" - innebär det att man loggar in mot/via en server hos Microsoft? Att man måste vara uppkopplad mot internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

"Microsoftkonto" - innebär det att man loggar in mot/via en server hos Microsoft? Att man måste vara uppkopplad mot internet?

 

Nej du loggar in lokalt (exempelvis med lösenord, pin-kod eller biometriskt) men vissa uppgifter synkas upp mot Microsoft. Som lösenordsändringar, samma konto som du har om du loggar in på exempelvis https://portal.office.com

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då är det väl bara att återställa lösenordet på samma sätt som med ett "vanligt" konto, med ex. Rescatux?

image.thumb.png.34736891e334adf3c7077735de60ed75.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...