Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 11 nyinstallation (ej uppgradering)


Avicii
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

För att uppgradera Windows 10 till 11 gjorde jag två inställningar i BIOS, men då jag skulle installera Windows 11 på en nyformaterad disk meddelades att min dator  doesn´t meet all the system requirements for Windows 11 och en länk till vad som krävs. Gjorde 2 försök, men med samma resultat. Googlade och fann att det var en tredje inställning i BIOS, som behövdes. Launch CSM skulle vara disabled. Då gick det galant.

Har nu 2 datorer med Windows 11 Pro och Office paket på formaterade diskar och lokala konton. Fick köra om hela installationen på den första datorn, då jag missade hur jag skulle skippa Microsoft konto. När man kommer till den bilden i installationen väljer man Inloggningsalternativ, i nästa steg Offline-konto och sedan Hoppa över för tillfället. Efter det kan man välja kontonamn och lösenord, så blir det inget Microsoft konto. Nätverkskabel skall vara i under hela installationen,  om man inte har trådlös internetanslutning.

 

Min arbetsdator får vänta med Windows 11. Det är några saker som måste lösas först, t.ex. Gruppera knappar i aktivitetsfältet.

 

Jag lyckas inte heller få ett program att autostarta med en ikon i meddelandefältet längst ner till höger. Har lagt till programmets genväg i nyckeln Run i registret, som jag gjort i tidigare Windows versioner. Jag har valt att det ska visas längst ner till höger. 3 andra program som jag har installerat ligger alltid där och några program som lade sig där, fick jag bocka ur. Tittar jag på listan vilka som ska visas så finns programmet med. Har kollat inställningarna i programmet på min arbetsdator och tidigare datorer och de är exakt lika.

Programmet det gäller är SpeedFan.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske bra om du redigerar inlägget och kompletterar med de två "första" inställningarna? Inte alla som läst trådarna där detta beskrivs.

 

Är problemet att SpeedFan inte startar eller är det "bara" visning i systray som inte fungerar? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De 2 BIOS inställningarna, som behövdes för att möta maskinvarukraven för en uppgradering från Windows 10 till 11, var i menyerna BOOT och Advanced.

BOOT -> Secure Boot -> OS Type -> Windows UEFI Mode

Advanced -> PCH-FW Configuration- > Firmware TPM

 

Det jag skrev om en tredje inställning i BIOS för att kunna göra en nyinstallation, vill jag korrigera.

Launch CSM behöver inte sättas till Disabled. Utan man kan låta inställningen vara Enabled, som i mitt BIOS är default. Då finns 4 alternativ att göra lämpliga inställningar i. För mig räckte det att ändra första alternativet Boot Devices Control till UEFI only.

Inställningen finns i menyn BOOT och CSM (Compatibilty Support Module)

 

Den sista BIOS ändring jag gjorde innan jag startade installation från min Blu-ray skiva, var att ändra Boot Option #1 till Pioneer BD-RW.

Efter omstart kom det klassiska meddelandet Tryck på valfri knapp för att starta från CD eller DVD... och en bit in på installation de klassiska verktygen för formatera, ta bort, ny partion osv.

Efter installation klar, återgår med automatik Windows Boot Manager, att vara första  Boot Option.

 

Detta gäller för mitt moderkort, ASUS Z370-A som har ett BIOS från American Megatrends Inc.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Mikael63:

Är problemet att SpeedFan inte startar eller är det "bara" visning i systray som inte fungerar? 

 

SpeedFan startar inte. Det finns i fliken Autostart i aktivitetshanteraren och är aktiverat.

 

Jag installerade ett annat program och det startade heller inte, men det har jag lagt till i Autostart mappen, som finns via ProgramData -> Microsoft -> Windows -> Start-meny. Men om det var det som avgjorde att det nu startar, eller om det var att jag också lade till det i registret i nyckeln Run i både Local Machine och Current User.

SpeedFan finns på exakt samma ställen, men vägrar att starta. Har testat med att stänga av UAC, men det hjälper inte.

Tills vidare har jag fäst SpeedFan i aktivitetsfältet, så ett klick och SpeedFan startar.

 

Jag har ytterligare 4 program som alla autostartar och lägger sig i systray, men de finns inte i autostart mappen eller i Run nycklarna i registret. Om jag kunde luska ut var de ligger, kanske jag kunde få SpeedFan dit också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
28 minuter sedan, skrev Avicii:

Men om det var det som avgjorde att det nu startar, eller om det var att jag också lade till det i registret i nyckeln Run i både Local Machine och Current User.

Har du kollat att det inte har startat två gånger?

 

28 minuter sedan, skrev Avicii:

Jag har ytterligare 4 program som alla autostartar och lägger sig i systray, men de finns inte i autostart mappen eller i Run nycklarna i registret. Om jag kunde luska ut var de ligger, kanske jag kunde få SpeedFan dit också.

Har du kollat Schemaläggaren?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har du kollat att det inte har startat två gånger?

 

Har du kollat Schemaläggaren?

Har tagit bort registervärdena för programmet och det ligger nu bara i autostartmappen, vilket tydligen räcker för det programmet att autostarta och visa en ikon i systray.

 

Samma inställningar med SpeedFan, får inte programmet att starta. Det är tydligen olika för olika program.

Schemaläggaren hade jag helt glömt bort. Har inte använt sedan Windows XP tiden.

Jag skapade en aktivitet för SpeedFan med Utlösaren När en användare loggar in. Och det funkar som jag vill ha det.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...